AI graver guldet frem blandt kunder og leads
Brug af machine Learning og kundedata gør muligheder inden for CLV-prædiktion større end nogensinde.
Det skyldes, at der er kommet en ekstra spiller ind i billedet, du skal tage højde for – nemlig Google!
Du bliver nødt til at indtænke Google i dit arbejde med hjemmesidetekster. Kun sådan kan dine tekster få gode placeringer i Googles indeks.
Du ved sikkert allerede, at en god placering i indekset er den bedste forudsætning for, at dine tekster rent faktisk bliver læst. Men hvordan skal du bære dig ad?
Det lærer du i dette blogindlæg.
I blogindlægget guides du gennem den proces, der skal øge sandsynligheden for:
Skal dine tekster være blandt dem, der kommer frem øverst, når din målgruppe søger i Google, skal du skrive teksterne, så de matcher dét, din målgruppe indtaster i søgemaskinen.
Skal dine tekster konvertere og skabe værdi, er det vigtigt, at du har din forretning in mente, for hvad er det egentlig, du gerne vil have brugerne til at gøre, når de læser teksten?
I dette blogindlæg lærer du at mestre begge discipliner.
Lad os komme i gang.
Hvis du vil sikre dig, at dine tekster indfrier begge kriterier, kan du arbejde ud fra denne proces:
Graden af analyse ved hvert punkt kan tilpasses ud fra de ressourcer, du har til rådighed. Det betyder, at du under punktet ”søgeordsanalyse” eksempelvis kan bruge alt mellem 1-100 timer (alt efter hvad du har til rådighed).
Der findes ikke én rigtig måde at gribe SEO-tekster an på. Jeg har god erfaring med denne model, når jeg skal klæde mine kunder på til selv at skrive gode webtekster.
Det gode ved denne model er nemlig, at du kommer til at tage stilling til din forretning, dit marked og dine kunder.
Du undgår desuden at begå nogle af de fejl, der let kan opstå, når man arbejder med søgemaskineoptimering.
Det kan godt betale sig at afsætte tid til forarbejdet, inden du skriver teksterne. Laver du et grundigt forarbejde, kan du høste effekten af SEO i mange år, og derfor er det værd at overveje kvalitet fremfor kvantitet, når du arbejder med SEO-tekster.
Du ved som regel allerede på forhånd, hvad teksten skal handle om. Det kan være at:
Uanset situationen er det alfa omega, at du forstår, hvordan du skal bære dig ad for, at dine tekster kommer til at klare sig godt online.
I denne kontekst skal du forstå temaet som selve omdrejningspunktet for teksten. Det kan eksempelvis være:
Eller:
Nedskriv forskellige udgaver af dit tema – og gå videre til næste punkt.
Nu åbner du et inkognito-vindue i din browser ved at højreklikke på browseren og tryk ”Nyt inkognito-vindue”. Herefter søger du på dine temaer i Google. Nu får du vist konkurrenterne, der har sider, som behandler dine temaer.
… at du får konkurrenterne vist i kronologisk rækkefølge. Forenklet kan man sige, at de øverste er de bedste – set med Googles øjne.
Google har dermed allerede anerkendt de sider, der ligger øverst, og de må derfor gøre noget rigtigt. Klik derfor ind på de fem første resultater.
Hvis du skal øge sandsynligheden for, at dine tekster får bedre placeringer end konkurrenterne, er teksten et afgørende sted at starte.
Særligt mængden af tekst er vigtig. Du vil meget sjældent kunne få en bedre placering end din konkurrent, hvis din tekst er markant kortere end deres.
Google skriver selv: ”Indholdet skal være faktuelt korrekt, tydeligt skrevet og omfattende.”
Vi ofte ser en korrelation mellem gode placeringer og mængden af tekst. Når det så er sagt, så skal du ikke bare skrive en lang sludder for en sladder for at få flere søgeord ind i teksten på den måde.
Du skal modsat have fokus på, at din tekst er af høj kvalitet, så den rent faktisk bidrager med noget til læseren. Den må med andre ord ikke være en lang gentagelse på gentagelse.
Dette kan Google betragte som manipulation – Læs mere her: Søgeords-stuffing.
Nedskriv noter om dine konkurrenters måde at skrive om temaet og bevæg dig videre til næste punkt.
Du skal nu undersøge, hvad du selv tidligere har skrevet om temaet. Måske har du allerede skrevet en rigtig god tekst om det? Har du det, er det bestemt ikke sikkert, at det giver mening for dig at skrive en helt ny tekst.
Måske kan det i sådan en situation give endnu bedre mening at optimere den eksisterende tekst?
Jeg vil komme ind på senere i blogindlægget, hvorfor du ikke bør skrive en ny tekst, der indholdsmæssigt er identisk med et, som eksisterer i forvejen. Først vil jeg lige vise dig, hvordan du får overblikket.
Du kan nemlig let finde frem til, hvad du tidligere har skrevet om temaet ved at lave en sitesearch i Google.
Du får nu vist de sider, der indeholder temaet på hjemmesiden i Googles indeks. Siderne her er prioriteret, så du får vist de sider først, der behandler temaet bedst (ligesom det gjorde sig gældende ved din konkurrent-analyse).
Se også her på de fem første sider. Du skal vurdere, om det giver mening, at du opretter en ny side om samme tema.
Hvis du har tænkt dig at skrive en tekst, der ikke kan bidrage med noget nyt, bør du ikke skrive en ny tekst. Det er nemlig vigtigt, at du ikke skriver overflødigt indhold.
Hvis din hjemmeside indeholder for mange sider med redundant (overflødigt) indhold, vil det betyde flere ting:
Google er ikke glad for redundant indhold, og du vil derfor ikke få det optimale ud af indholdet, hvis det gør sig gældende på din hjemmeside.
Google ser endnu værre på duplicate content (kopieret indhold), og derfor skal du altid skrive originale tekster.
Der kan være situationer, hvor der er flere urler, som har rendundant indhold. Dette er eksempelvis i webshops, hvor produkttekster kan minde meget om hinanden.
Det kan heldigvis løses – læs: Udfordringer med kopieret indhold.
Pointen her er, at du skal skrive originalt indhold – og at du som udgangspunkt ikke bør skrive indhold, der allerede behandles godt et andet sted på siden.
Som vi allerede har været lidt inde på tidligere, viser Google de tekster på din hjemmeside, der matcher brugernes intention med søgningen bedst muligt i indekset.
Hvis du har 100 tekster/sider, der alle behandler samme temaer (uden den store variation), kan det være meget svært for Google at gennemskue, hvilken en side der er mest relevant, når der søges efter det.
Resultatet bliver, at du ikke får det optimale udbytte ud af nogle af siderne.
Hvis du vurderer, at der er behov for at skrive en ny tekst om dit tema, skal du bruge denne øvelse til at få overblik over, om der er afsnit eller vinker i de gamle tekster, du kan bruge i din nye tekst.
Det er vigtigt, at din nye tekst kan bidrage med noget andet (noget mere) end de gamle. Du kan godt lade dig inspirere af gamle tekster, men det er alfa omega, at din nye tekst er unik, da du ikke får det optimale ud af indholdet, hvis det er redundant eller duplicate.
Også her skriver du noter ned, inden du bevæger dig videre til næste punkt – søgeordsanalysen.
Nu har du indblik i, hvad konkurrenterne skriver om dit tema, og du ved også, hvad du selv tidligere har skrevet om emnet. Du skal nu udforme en søgeordsanalyse, hvor du finder ud af, hvad brugerne søger på i relation til dit tema.
Når denne øvelse er slut, har du transformeret dit tema over til et konkret søgeord.
Søgeordet udgør den primære søgeforespørgsel, som du gerne vil have, skal udløse din side/tekst i Googles søgemaskine. Det er derfor vigtigt, at du tænker dig godt om.
Søgeordet vælges på baggrund af:
Er der tale om en større analyse, udvælges søgeordet også på baggrund af en masse andre parametre – eksempelvis hvor brugeren er henne i sin rejse. Dem går jeg ikke mere ind i, i dette blogindlæg, da det kræver et dybere kendskab til disciplinen.
Kontakt os, hvis du vil have indsigt i de mange andre parametre som har indflydelse på en søgeordsanalyse.
Du kan ikke opnå nogen af delene uden en søgeordsanalyse.
Lad os kort opsummere. Når man søger efter noget i Google, udløses et hav af søgeresultater, der på hver sin måde matcher det, brugeren søgte efter.
Google bruger algoritmer og formler til at gennemskue, hvilke sider der matcher brugernes efterspørgsel bedst – og på baggrund af deres vurdering, får siderne en placering i Googles indeks ved den givne søgeforespørgsel.
Derfor er det afgørende, at dine tekster behandler dit tema/søgeord på en måde, så det matcher dét, brugerne søger efter i Googles søgemaskine.
Lad os bringe et eksempel på hvor det kan gå galt, hvis man ikke laver en søgeordsanalyse inden tekstudformningen.
Det kan være, at en forsikringsvirksomhed kalder sin ydelse ”forsikringer til fritidshuse”. De har derfor en produktside om fritidshusforsikringer.
I virkeligheden søges der efter ”sommerhusforsikringer”, og virksomheden her går derfor glip af gode placeringer på ord, der anvendes af deres kunder i Googles søgemaskine.
Havde de målrettet siden ”sommerhus-forsikringer”, havde det skabt et helt andet udgangspunkt for deres forretning.
Hvis din nye tekst er vigtig for din forretning, bør du overveje at få udformet en professionel analyse af et bureau. De dygtige SEO-bureauer har erfaring, værktøjer til rådighed og en gennemprøvet proces, der giver dem en dybere indsigt i din målgruppe og dit marked.
Derudover kan et bureau i samarbejde med dig også bedre vurdere, hvilke søgeord der er værd at arbejde med, så du får det optimale udbytte af dine tekster, da du ofte vil kunne bistå med unik fag-viden om din branche/emne.
I Ambition vandt vi i 2020 MyImage-analysen som værende det digitale bureau, der er bedst til at skabe resultater. Derudover fik vi en 3. plads i kategorien ”gode til at analysere og anvende data”.
Vi kan hjælpe dig med at udforme en komplet dybdegående søgeordsanalyse eller undervisning heri, hvor vi bruger data til at skabe god forretning for dig.
Kontakt os, hvis du vil høre mere.
Alternativt kan du selv kaste dig ud i det. Der findes nemlig en del gratis (om end en anelse mere overflødige) tools til formålet.
Det er tid til, at du skal bruge dine noter.
Jeg nævner 2 tools, der skal give dig indsigt i, hvad og hvordan din målgruppe søger efter i Google. Der findes en masse forskellige tools, men dem jeg nævner her, er kendetegnet ved, at de er ekstremt lette at gå til.
Du kan bruge dette tool til at få ideer til, hvordan du kan vinkle dit tema på en måde, så det har søgevolumen. Indtast temaerne fra dine noter og klik ”Søg”:
Når du har fået flere ideer til temaer/søgeord, kan du indtaste de søgeord, der er relevante for din forretning i dette tool. Det giver dig nemlig indblik i, hvor mange søgninger, der er på ordene.
Du har nu fået indsigt i:
Derfor er du klar til at udvælge det søgeord, der skal være omdrejningspunktet for din tekst. Husk at indtænke din forretning, når du vælger dit søgeord. Mange er tilbøjelig til kun at vælge ud fra søgevolumen. Det er en fejl. Overvej hvad du tror, dine kunder søger efter – og gå efter det!
Skriv ét primært søgeord ned. Herefter skal du have 2-3 sekundære søgeord, der læner sig tæt op af dit primære. Tilsammen danner de grobunden for din nye tekst.
Når du har skrevet søgeordene ned, er du klar til at gå i gang med selve tekstudformningen.
Start med et udkast med udgangspunkt i dine noter.
Når dit udkast er færdigt, skal du rette til, så du sikrer, at dit søgeord nævnes løbende i teksten.
Husk på, at det skal være let for Google at gennemskue, at teksten skal frem i Googles indeks, når der søges efter lige netop dit søgeord! Det siger næsten sig selv, at du er nødt til at nævne ordet løbende for, at Google skal kunne gennemskue, at siden behandler det godt. Der er dog delte meninger om, hvor meget søgeord skal nævnes.
Mange taler om Keyword Density – hvor mange procent søgeordet udgør af den samlede tekstmængde. Anerkendelsen af Keyword Density som en arbejdsmetode er for mange en forældet tilgang til arbejdet med SEO.
Sørg som tommelfingerregel for, at søgeordet minimum udgør 3% af den samlede tekst.
Google er blevet virkelig dygtige til at gennemskue måden, vi bruger ordene på. De har efter sigende mindre fokus på selve søgeordet end tidligere – og mere fokus på konteksten og relaterede søgeord.
Du kan sagtens bruge ordet i forskellige bøjninger og med synonymer. Du behøver med andre ord ikke at arbejde med SEO-tekster så mekanisk, som det gjorde sig gældende engang. Det gode her er, at du har mere frit spil i forhold til dit sprog.
Det kan hurtigt virke som et forsøg på manipulation, hvis du nævner dit søgeord aaalt for mange gange. Skriv det derfor naturligt ind i din tekst der, hvor det giver mening. Det vil dine læsere i øvrigt også sætte pris på :).
Du undgår desuden at falde i fælden ved at lave ”søgeords-stuffing”, som jeg har beskrevet tidligere i indlægget.
Du er nu klædt på til at kunne skrive gode webtekster, der konverterer. Jeg vil lige afslutte indlægget med nogle generelle tips (hvoraf mange opsummerer de aspekter, jeg har været omkring i indlægget).
Jeg planlægger at skrive et nyt blogindlæg, hvor jeg kommer mere ind på, hvordan du præcist skal bære dig ad med tekstudformningen. Her vil jeg uddybe de tips, jeg nævner ovenfor. Hvis du vil vide mere om tekstudformning til hjemmesider – eller ønsker hjælp til at få adopteret processen i din virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte os.
Ambition både underviser og rådgiver en lang række forskellige virksomheder i webtekster – og vi kan også hjælpe dig.
Læs også mit indlæg “Får du det optimale ud af dit indhold?”, hvis du vil lære, hvordan Google læser dine tekster.
Brug af machine Learning og kundedata gør muligheder inden for CLV-prædiktion større end nogensinde.
SEAT casen “Hands on the wheel settles the deal” vandt BRONZE i kategorien Data Science. Lige en af de kategorier hvor vi elsker at være med helt fremme i finalen. Sammen med Ambition valgte SEAT at tage en helt ny vej, ved at benytte en kombination af datadrevet modellering, Machine learning, en stærkt 1:1 tilgang via postale udsendelser og e-mailkommunikation, samt en veltilrettelagt digital kampagne der endte med et øget salg på 371 % blandt dem, der havde modtaget en direct mail, i forhold til dem, der var udenfor målgruppen.