Facebook begivenheder

Imens du var på sommerferie: Større transparens på Facebook – hvad betyder det for annoncøren?

I foråret 2019 annoncerede Facebook, at de ville øge transparens på platformen for brugerne. Dermed får Facebooks knap 2 mia. brugere selv bedre kontrol med den data, som apps og andre hjemmesider deler med Facebook.

Tiltaget er døbt off-Facebook activity og det nye tiltag er blevet rullet ud i juni og juli og er afsluttes på tværs af EU henover sommeren. Processen er i gang i Danmark.

Det er Facebooks intention at give brugeren mere information omkring deres egne data, og hvordan de bruges i sammenhæng med annoncering. At give brugeren mere transparens og kontrol vil gavne alle og give en bedre relation til Facebook og de enkelte annoncører – skriver Facebook.
Det kommer til at blive klart for brugeren, hvordan annoncører anvender værktøjer (Facebook business tools) i forbindelse med annoncering. Den enkelte bruger får nu langt mere information om, hvordan annoncøren bruger værktøjer til målretning og hvilken data, der deles mellem annoncør og Facebook.

Hvor meget data mister mine målretninger?

Brugeren får muligheden for at aktivere deres off-Facebook activity. Det kan have en effekt på målretningen, hvis brugeren aktivt har tilvalgt off-Facebook activity, eftersom data vil blive slettet og dermed ikke bruges i målretning. Det vil sige, at målretning, der er baseret på Facebook pixel, ikke kan bruges fra det tidspunkt, hvor off-Facebook activity er valgt. Desuden har det effekt på de Custom Audiences, der er skabt på baggrund af besøgende til hjemmesider eller apps.  I princippet er dette det samme som at slette cookie historik i din browser. Det estimeres, at 10-20% af brugerne i Danmark aktivt og systematisk vil slette deres historik.

Kan jeg forsat måle og analysere effekten af min Facebook-annoncering?

Målbarhed er forsat en nøgle-feature hos Facebook – her vil der ikke være fundamentale ændringer. Men annoncøren skal være OBS på, at de brugere, som har tilvalgt off-Facebook activity, ikke indgår i datagrundlaget, hverken som en del af et segment, en re-marketingliste eller anden målretning – før de igen har mødt en FB-pixel.  Facebooks analyse-værktøj og rapportering vil forblive det samme.

Dyk mere ned i emnet

Du har måske lagt mærke til de tre små prikker i højre hjørne af en annonce? De tre små prikker giver brugeren mulighed for at få forklaret, hvorfor de ser annoncen. På annoncerne kan man klikke på de tre prikker og herefter på ”hvorfor ser jeg denne annonce” og få uddybet den målretning, der anvendes.

Du kan også gå ind på sider, du følger, for eksempel et brand eller en virksomhed. Til højre på siden finder du en boks: Gennemsigtighed På Sider (se herunder) – klik ”se mere” og du kan her gennemgå annonce-bibliotek, og se hvilke personer, der stå bag annonceringen og meget andet.

Læs Facebooks egen udlægning af off-Facebook activity her:

https://www.facebook.com/business/news/what-businesses-should-know-about-the-upcoming-tool-for-managing-off-facebook-activity

Tag kontakt til Ambition, hvis du vil have rådgivning omkring Facebook som annoncemedie, eller du ønsker din annoncering udført professionelt af os.

 

Ambition A/S

Ambition er en fusion af DM Partner, Director og Webjuice – og en ny måde at tænke bureau på. Faktisk har vi skabt Danmarks eneste rendyrkede, datadrevne bureau, hvor du med flere kvalificerede leads, flere loyale kunder og et øget salg kan se frem til at blive en vinder i dit marked.
Ambition A/S

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24