Vil LLM’er snart erstatte Google? Bliv klogere på hvordan sprogmodeller ændrer måden hvorpå brugere søger og interagerer med brands online.
- Viden
- /
- Sådan udnytter du...
Sådan udnytter du førstepartsdata til skarpere målretning i din markedsføring
Det skaber større sammenhæng i cross-channel attribuering og kan tilskrive konverteringer, der ellers ikke er målbare. Samtidig kan det forbedre jeres demografiske data via Google Signals-data og gøre jer klar til brug af audiences ud fra førstepartsdata på de digitale kanaler. Foruden disse fordele er det også med til at fremtidssikre jeres tracking-setup i forhold til udfasning af cookies, som banker på døren fra alle markedsføringskanalerne.
Men nu tænker du måske, hvad kræver det så at aktivere førstepartsdata i GA4? Udnyttelsen af førstepartsdata i GA4 kræver nogle ændringer i forhold til samtykkeindsamling samt en mindre konfiguration af GA4 og Google Ads. Vi nedbryder det her i tre steps:
- Samtykke / privatlivspolitik
Sørg for at nødvendige samtykker er indsamlet og gør opmærksom på indsamling af data i jeres privatlivspolitik. - Konfiguration af GA4
Under administration af jeres Google-tags i GA4 skal det aktiveres, at der samles brugerdata op. Selve opsamlingen af data kan ske automatisk fra en kvitteringsside eller ske mere tilpasset via JavaScript-variabler eller angivelse af CSS-selectors. - Link GA4 til platform
Den pågældende GA4-konto skal linkes til eksempelvis jeres Google Ads-konto.
Vi arbejder indgående med førstepartsdata i flere sammenhænge. Kontakt os, hvis du vil høre nærmere om jeres muligheder for at udnytte eller visualisere jeres førstepartsdata i GA4 eller andre platforme.

Hvis du vil høre mere så tag fat i Kiki Andersen
Head of Performance Marketing
ka@ambition.dk
+45 28 29 06 04
Mere viden
E-handelsanalysen 2025: Når betalte medier koster mere, og konkurrencen spidser til
Hvordan vinder danske webshops i en tid med dyrere annoncer og global konkurrence? Få de vigtigste indsigter fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2025.
Google Ads: Vores søgeadfærd har ændret sig. Hvad betyder det for din annoncering?
Søgeadfærden på Google har ændret sig markant. I dag skriver vi hele sætninger og spørgsmål – og det udfordrer den klassiske tilgang til Google Ads. Er din strategi klar til at følge med?
Ræk ud og lad dig begejstre over, hvordan målbare øjeblikke gør en forskel for din virksomhed.


