1. Insights
  2. /
  3. Sådan udnytter du...

Sådan udnytter du førstepartsdata til skarpere målretning i din markedsføring

Man har igennem længere tid kunnet udnytte førstepartsdata i både Facebook og Google Ads. Det er primært blevet brugt til at forbedre konverteringsdata og gøre målretningen skarpere i forhold til målgrupper, men nu er det også muligt at udnytte brugerdata i GA4, så man også her opnår mere præcise konverteringsdata.

11.09.24

Det skaber større sammenhæng i cross-channel attribuering og kan tilskrive konverteringer, der ellers ikke er målbare. Samtidig kan det forbedre jeres demografiske data via Google Signals-data og gøre jer klar til brug af audiences ud fra førstepartsdata på de digitale kanaler. Foruden disse fordele er det også med til at fremtidssikre jeres tracking-setup i forhold til udfasning af cookies, som banker på døren fra alle markedsføringskanalerne.

Men nu tænker du måske, hvad kræver det så at aktivere førstepartsdata i GA4? Udnyttelsen af førstepartsdata i GA4 kræver nogle ændringer i forhold til samtykkeindsamling samt en mindre konfiguration af GA4 og Google Ads. Vi nedbryder det her i tre steps:

  1. Samtykke / Privatlivspolitik
    Sørg for at nødvendige samtykker er indsamlet og gør opmærksom på indsamling af data i jeres privatlivspolitik.
  2. Konfiguration af GA4
    Under administration af jeres Google tags i GA4 skal det aktiveres, at der samles brugerdata op. Selve opsamlingen af data kan ske automatisk fra en kvitteringsside eller ske mere tilpasset via JavaScript-variabler eller angivelse af CSS-selectors.
  3. Link GA4 til platform
    Den pågældende GA4-konto skal linkes til eksempelvis jeres Google Ads-konto.

Vi arbejder indgående med førstepartsdata i flere sammenhænge. Kontakt os, hvis du vil høre nærmere om jeres muligheder for at udnytte eller visualisere jeres førstepartsdata i GA4 eller andre platforme.


Hvis du vil høre mere så tag fat i Kiki Andersen
Head of Performance Marketing
ka@ambition.dk
+45 28 29 06 04

Mere viden