Hvordan lærte AI egentlig at “læse” – og hvad betyder det for din virksomheds markedsføring?
- Nyhed
- /
- Tre spændende funktioner...
Tre spændende funktioner i Google Ads du bør kende til
Der er stort fokus på AI med mange avancerede målretningsmuligheder og kreative input, men vi må være tålmodige lidt endnu, for disse tiltag og betatests udrulles først i USA og andre engelsktalende lande, hvorefter de måske kommer til Danmark om et års tid.
Mens vi tålmodigt venter på alle funktionerne, vil vi i denne artikel belyse tre funktioner, der allerede nu er tilgængelige for annoncører i Danmark, som vi synes, du bør kende til.
Generativ AI til udvikling eller tilpasning af kreativer
Google har gjort det lettere for annoncører at tilpasse deres produktbilleder, da man ved hjælp af generativ AI kan indsætte sit produkt i ethvert relevant miljø.
Ønsker man f.eks. at sælge kontorborde til virksomheder, vil det være relevant at have billeder til Google shopping eller display-annoncering, hvor bordet anvendes i et kontormiljø, fremfor et simpelt produktbillede på en hvid baggrund.
Shopping-annoncer kan findes med Google Lens
Med denne nye funktion kan annoncører nu få deres Google shopping-annoncer vist i søgeresultaterne, når en bruger bruger Google Lens til billedsøgning af et bestemt produkt. Hvis en bruger f.eks. ser et par flotte sko og tager et billede af dem med Google Lens, vil brugeren tidligere kun have fået vist organiske resultater af de samme sko eller lignende modeller. Nu er det muligt at få annoncer vist i disse resultater, så annoncører kan købe sig til bedre placeringer.
Annonceringsmæssigt vil der være specifikke krav til kreativitet og visuelle elementer i annoncerne, hvor generativ AI og det anvendte feed kan spille en væsentlig rolle.
Denne funktion vil primært være målrettet e-commerce-kunder og vil kun være tilgængelig for Android-brugere, som udgør 42% af mobilbrugerne i Danmark.
Engadget
Ny versus tilbagevendende kunde
Vi har sagt det længe, men siger det gerne igen – 1. parts data er fremtiden!
Ved korrekt brug af 1. parts data kan vi få indsigt i, om den pågældende bruger har handlet hos os før, inden vi viser en annonce. I en stadig mere intens konkurrencesituation kan meget vindes hos forbrugerne ved at skabe tilpassede og relevante annoncer til netop dem, også kaldet personaliseret annoncering.
Vi arbejder allerede nu med personaliseret annoncering, men med Googles nyeste tiltag kan man nu vise en lavere produktpris til førstegangsbrugere med Google shopping-annoncering. Ligeledes kan man tilpasse prisen, hvis forbrugeren allerede er kunde hos dig og sågar er medlem af din kundeklub.
Ved effektiv anvendelse af 1. parts data kan man udnytte egne data meget mere profitabelt og styrke sin konkurrenceevne.
Eksempel:
Dette var de tre nye funktioner i Google Ads, præsenteret på Google Marketing Live, som vi hos Ambition finder mest relevante for danske og skandinaviske annoncører. Funktionerne tager udgangspunkt i AI og 1. parts data, der fortsat er vigtige buzzwords i vores Google-verden, og funktionerne henvender sig i denne omgang primært til e-commerce-kunder.
Vi ser frem til at drøfte, hvordan vi kan optimere jeres Google-annoncering og hjælpe med at forme jeres fremtidige digitale strategi.
Hvis du vil høre mere så tag fat i Kiki Andersen
Head of Performance Marketing
ka@ambition.dk
+45 28 29 06 04
Mere viden
Nyt fra Meta: Få mere ud af dit marketingbudget med ny målretningsmulighed
Meta introducerer en ny målretningsmulighed, der gør det muligt at optimere kampagner mod inkrementelle konverteringer.
Få visualiseret og beskrevet dine kunder som Persona
Optimer din forretning med persona og forstå dine kunders forskellige behov. Hvor er de væsentlige forskelle mellem jeres kunder – og hvornår siger vi hvad til hvem?