De 5 kriterier for valg af sociale medier

Som virksomhed er spørgsmålet ikke, om I skal være på de sociale medier, men hvor I skal være repræsenteret. Det store spørgsmål er: Hvordan udvælger du hvilke sociale medier I skal være repræsenteret på? Få indblik i de 5 kriterier for valg af sociale medier. 

Der findes et utal af sociale medier, og det kan som virksomhed være svært, at vælge hvilke man skal vælge. Facebook og Instagram er de mest anvendte, men det er ikke ensbetydende med, at de er optimale for at opnå virksomhedens overordnede mål. Det er muligt at opnå målene gennem tilstedeværelse på andre sociale medier som Snapchat, Twitter, Pinterest m.fl.

For at udvælge det rette socialt medie, er det vigtigt at opsætte kriterier samt se på den overordnede markedsføringsstrategi. En markedsføringsstrategi er et helt kapitel for sig, men kort sagt, er det vigtigt at du er skarp på følgende først:

  • Hvad er formålet med vores markedsføring? (salg, dialog mv.)
  • Hvem er vores målgruppe? (demografi, adfærd, indkomst mv.)
  • Hvad er budskabet? (indhold, struktur og udformning)

De 5 kriterier

Når du har svaret på disse spørgsmål, kan du herefter opstille kriterier for valg af sociale medier:

Målgruppe

Hvor befinder vores målgruppe sig? Vælg de sociale medier, hvor jeres målgruppe er bedst repræsenteret. Måske kan jeres nuværende aktiviteter kan give svaret på, hvad der allerede skaber resultater. Skal I have fat i de unge, er Instagram eller Snapchat oplagte, men har I en bredere målgruppe, så er Facebook et oplagt valg.

Budskab

Hvilke sociale medier kan levere vores budskab i et format, der bidrager til kommunikationen og stemmer overens med vores nuværende markedsføring? Hvis jeres budskab skal understøttes af lange videoer, er Twitter ikke optimalt for jer, da mediet ikke er særligt visuelt, og fordi videoer ikke kan være længere end 2 minutter og 20 sekunder. Om budskabet kan leveres korrekt, afgøres primært af udformningen (video/tekst/gif) men også i helhed med strukturen af indholdet.

Formål

Kan vi sælge, eller kommunikere der? Er jeres formål mere salg, så skal platformen kunne drive trafik til jeres webshop eller sælge direkte gennem platformen. Her ville en hardcore salgsindsats på Pinterest kraftigt frarådes, da Pinterest er blandt de dårligst konverterende platforme. Facebook derimod er bedst konverterende.

Er formålet dialog med målgruppen, så fordrer det, at platformen kan understøtte en dialog. Dermed må Facebook og Twitter være oplagte, og Youtube er et “no go”.

Det er selve det sociale medies anatomi (udformning), der afgør om jeres indsats kan opfylde formålet. Med opbygning menes hvor meget plads der er til tekst og billeder, om det er nemt at finde tilbage til dialogen eller produktet.

Brug det, der allerede virker

Hvad virker allerede? Kig på jeres eksisterende aktiviteter og se hvad der allerede virker. Hvis fx jeres nyhedsbrev allerede driver en masse trafik, så er det værd at undersøge, hvilken platform der kan understøtte dette. Fx kan Facebook gennem lead ads nemt og billigt indsamle emailadresser til jeres nyhedsbrev. På den måde vil en ny aktivitet understøtte jeres eksisterende aktiviteter.

Budskabet fra jeres eksisterende aktiviteter, kan sagtens fungere på (andre) sociale medier, hvis blot udformningen skræddersys til det sociale medie. Lad være med at forsøge at presse et budskab ind på et sociale medie, hvis det ikke fungerer. Forsøg i stedet at drive trafik til den platform, der allereder fungerer og hvor udformningen understøtter budskabet. Bemærk i øvrigt, at du aldrig må crossposte på de sociale medier; det er sløset arbejde.

Ressourcer

Kig på jeres eksisterende ressourcer, og vurder om I har ressourcerne til platformen. Det nytter ikke at starte en Youtube-kanal, hvis I ikke kan producere videoer i rimelig kvalitet, eller I ikke har tid til at producere og klippe videoer. Jeres ressourcer skal matche de krav, som de sociale medier fordrer, for at levere budskabet i optimal kvalitet.

Hvor er din målgruppe?

Hvis du vil dykke ned i demografien for målgrupperne på de specifikke sociale medier, så tag et kig her på Hubspots infografik her.

 

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24

0 svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *