Hvad marketing (også) kan lære af Black Friday

Overfladisk, amerikansk marketingstunt eller ej; danskerne har i den grad taget Black Friday til sig. Ifølge NETS nåede dankortomsætningen op på svimlende to milliarder kroner i fredags, og det er en solid all-time rekord. Det er næsten 30% mere, end der blev købt for på Black Friday sidste år, og mere end 10% højere end den hidtidige rekord, der blev sat under julehandelen i 2014.

Kan finanskrisen stadig undskylde dit manglende salg?

Kigger man på danskernes forbrugsadfærd, ser det ud til finanskrisen er drevet over, danskerne bruger i hvert fald penge som aldrig før. Med et historisk højt forbrug, kunne man forvente at danske forbrugere var tilsvarende nysgerrige efter hvad de skulle forbruge pengene på, men paradoksalt nok er reklamer mere upopulære end nogensinde. Udbredelsen af adblockere er steget eksplosivt det sidste år, i skrivende stund har mere end 25% af danskerne en eller flere adblockere installeret, og omkring halvdelen af danskerne har et ”Nej Tak” til reklamer siddende på postkassen.

Købelyst og reklamer hænger bestemt ikke uløseligt sammen, men de traditionelle reklamebureauer bliver snart tvunget til at forholde sig til den kendsgerning, at danskernes forbrug er højere end nogensinde, samtidig med at interessen for reklamer aldrig har været mindre!

Spørgsmålet der presser sig på er, om reklamebranchen er ved at komme ud af synk med de danske forbrugere? Måske er de ikke trætte af reklamer, men føler bare ikke marketing forstår dem, ligegyldigt hvor solidt det kreative håndværk så end måtte være.

Permission er et privilegie – ikke en ret
Digitale marketingværktøjer har gjort det så nemt at overdynge potentielle kunder med reklamebudskaber, at markedsføringsloven jævnligt må tages i brug for at bekæmpe spam. I Danmark har vi en lang tradition for at ”beskytte” forbrugeren mod uønsket marketing, f.eks. er bøderne for at kontakte potentielle kunder uden de har afgivet permission temmelig store. Måske er det derfor, nogen fortolker det som, at når først kunden har afgivet permission, skal den have fuld gas på alle tangenter, og jo flere nyhedsbreve, jo bedre?

”Jo mere – jo bedre” er en analog tanke i en digital tid. I digitale tider hvor udbuddet af reklamebudskaber er væsentlig større end efterspørgslen, skal bureauer og brands være klar over, at når forbrugerne afgiver permission og dermed ”lov” til at blive forstyrret med reklamebudskaber, betragter de det som et privilegie de giver, og de forventer at det bliver taget alvorligt.


Hvis du vil sælge – må du gøre forarbejdet

Danske forbrugere anno 2015 har den klare overbevisning, at dem der gerne vil sælge dem noget, skal også gøre arbejdet og finde ud af hvad de mangler! Hvis du ikke interesserer dig for din kunde, hvorfor skulle din kunde så interessere sig for dig?

Personligt handler jeg selv meget på nettet, og er en temmelig loyal kunde. (Så loyal at jeg nok skal lade være at nævne, hvem der inden for den sidste uge, har prøvet at sælge mig tilbehør til både bil, børn og have – selvom jeg bor i lejlighed, har solgt bilen for tre år siden og der ikke er findes børn på matriklen)

Ligesom resten af danskerne var jeg også klar til at bruge flere penge end sædvanligt på Black Friday, men jeg køber altså ikke vinterdæk til min ikke-eksisterende bil, eller fliser til den ikke eksisterende havegang. Det har ikke spor med kvaliteten af det kreative håndværk, for den var der sådan set ikke noget at sætte på, men relevans trumfer kreativitet – også på Black Friday.


Tør du skyde med spredehagl, hvis konkurrenterne rammer præcist?

Den gode nyhed er, at de nødvendige oplysninger er frit tilgængelige. Der findes mere offentlig tilgængeligt data på forbrugernes adfærd end nogensinde før, og det er blevet relativt nemt for brands og marketingafdelinger at anvende data i strategiarbejdet.
I løbet af 2016 bliver datadrevene marketingstrategier også vigtigere end nogensinde før. Danske forbrugere har oplevet hvordan succesfulde udenlandske webshops som Amazon og Zalando begavet anvender kundedata, så deres kommunikation altid er relevant. Hvis ikke danske brands og marketingafdelinger snart kommer efter, så ryger der mere omsætning til udlandet.

Det kan godt være, at det er forkælet, men danske forbrugere er blevet forvænt med den gode udenlandske service som brug af data muliggør, de gider ikke sortere i dine reklamebudskaber, de forventer, at du har gjort det før, du sendte dem.

Hvis de selv skal have besværet med at sortere i dine budskaber, bliver det ”reklamer nej tak” indtil de finder nogen, der forstår dem – bare lidt bedre.

Jeppe Berggreen

Jeppe Berggreen

Direktør, partner / CCO at Ambition
Forti nihil difficilius!
Jeppe Berggreen

Latest posts by Jeppe Berggreen (see all)

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24