Echo Awards 2015: 550 indsendelser, 40 dommere, 4 dage

Så har jeg haft min første arbejdsdag her i NY som dommer og deltager i udvælgelsen af årets Echo Awards. Vi er i alt 40 dommere fra forskellige lande, der skal igennem fire dage og tre runder af gennemgange.

DSB spøger i New Yorks subway
Det foregår Midtown Manhattan og jeg bor 10 minutter på gåben fra DMA’s kontorer på Avenue of the Americas. Her er vi samlet på 13. etage i et “klassisk” amerikansk storrumskontor uden vinduer.
The_Hippodrome_Building_1120_Sixth_Avenue  IMG_3034

Jeg havde en ok flyvetur herover, men særligt turen fra lufthavnen tog lang tid. Man skal jo igennem Custom and Security og det tog over en time. Så ville jeg tage en subway til Manhattan, fint nok, men da jeg havde taget et Airtrain til Jamica Street Station for at komme med en sub, og stod nede på perronen og ventede, kom en dame og sagde at togene var aflyst pga. sporarbejde. Hvad sker der lige her, har DSB noget at gøre med the subway? Så mig ud og finde en ”DSB”-togbus der kørte over til en anden station. Her ville de så ikke acceptere min billet osv. Ned i dybet igen med mig og min kuffert, for at finde linje E til Midtown, af på 50 Street station og gå 4 blocks. Så jeg tager en taxa når jeg skal hjem via JFK, ikke flere togbusser til mig :-).

Round 1 og nye udfordringer
Nå, men dagen med Round 1 gennemgang, har været spændende og jeg har været med til at se 87 kampagner igennem i kategorien Business/Consumer Services. Paradoksalt nok, var der ufatteligt mange indiske kampagner! De fleste var deciderede Mass Marketing kampagner og havde ikke noget Data driven, Direct element, med konvertering og dialog med i kampagnerne. De var fejlcastet til denne form for konkurrence, efter min mening. Men heri ligger også det paradigme skift som er i gang i DMA. De prøver at tiltrække flere kampagner til prisuddelingen og skal finde sine ben at stå på, i forbindelse med relanceringen af hele konferencen ”&THEN” som i år afholdes i Boston. Og det er i den forbindelse, at der skal uddeles de årlige Echo Awards.

Hvor er den røde tråd?
Så dagen i dag, var at skære fra, ud fra ens egne holdninger, om hvad en god Data driven direct kampagne skal indeholde. Vi så alle de forskellige kampagner digitalt via et nyt interface som de har fået udviklet, hvor man så kunne tildele dem point fra strategi, kreativitet og resultater. I morgen skal vi i gang med Round 2 og til at diskutere de enkelte kampagner som er gået videre. Her bliver det interessant, at se hvad den røde tråd bliver og hvordan vi skal se på de mange nye rene digitale kampagner som afrapporterer deres resultater i fx Likes på Facebook, og views på You Tube. Men hvor salget og den fremadrettede dialog og potentielt mersalg osv. ikke er beskrevet. Det hele er meget lig vores egen DM Pris i Danmark, som også skal have et nyt fokus og kunne tiltrække flere digitale kampagner. En ny dag venter i morgen med kreative spændende kampagner – og forhåbentligt nogle flere stærke Direct kampagner, som jeg er kommet for at se og bedømme. Over and out for Round 1.

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24