Hvad er mums fili baba for en robot?

Data bruges mere og mere i algoritmer for at optimere sammenhænge og bannervisninger. Men hvad betyder det for kreativiteten? Og er der snart noget tilbage, når robotterne tager over i form af bl.a. Google og Facebooks værktøjer? Det er ikke sikkert, at forbrugerne vil mangle ”the human touch”. Men set ud fra et kreativt synspunkt kan man godt miste fornemmelsen af, hvad der vises på diverse digitale platforme. Fragmenter bliver til helheder og komplekse kampagner som monitoreres i dashboards og pie charts.

Alt måles og vejes, og vi ser hele tiden, at optimering af vores kampagner sker med hjælp fra robotterne – fedt nok, og en unik mulighed for at få data, indsigt og hermed grundlaget for at skabe de bedste resultater for vores kunder. For data danner indsigt, som vi bruger i den kreative proces til idéudvikling, til at ramme målgrupperne segmenteret, relevant og med budskaber der skaber involvering og brand activation. Det er her, at vi som kreative skal brillere, når der skal udvikles kommunikation, flows og kampagner. Den kan robotterne ikke løbe med… endnu.

Giv robotterne noget at arbejde med

Vi kan ikke komme uden om robotterne, og vi skal sørge for, at det, vi giver dem at arbejde med, er intelligent med både mavefornemmelser, følelser, blod, sved og tårer. Den moderne forbruger vil have kreativt og engagerende content, og det er, hvad de skal få. Gennemtænkte kampagner hvor vi åbner op for, at de enkelte kampagneindsatser hele tiden kan optimeres. Kreative veje til at bruge den overordnede kampagneidé på. Flere forskellige visuals, forskellige cut downs af film, korte og lange brødtekster osv. Rækken af muligheder er lang, og det kan robotterne godt lide – ”mums fili baba” siger de.

Spis data til morgenmad

En god start på dagen, og enhver kampagne starter med en god gang data og indsigt. For i takt med at datadreven markedsføring fylder mere og mere, skal vi tænke på, hvad der er robottens yndlingsretter. De løsninger, vi har haft størst succes med at servere for vores kunder, har haft en en unik vej ind i at bruge data aktivt i selve kampagneeksekveringen. Her rammer vi en nerve, som godt nok er bygget på nuller og ettaller, men har noget helt særligt, som er med til at involvere forbrugeren. Hos Ambition er dybe dataindsigter hver gang udgangspunktet for de kreative og digitale platforme, som vi udvikler for vores kunder. Sammen med vores data team og vores Google og SoMe teams udnytter vi alle de teknologiske muligheder, der skal til for at skabe stærke kreative og prisvindende koncepter – senest med en Creative Circle i lige præcis kategorien Data Driven – bevares, med hjælp fra robotterne selvfølgelig ;-).

At være kreativ er stadig at finde nye, anderledes og sjove sammenhænge – og den gode idé vinder altid. Det er måden, vi eksekverer dem på, der hele tiden udvikles. Og her skal vi lære at samarbejde med robotterne for at skabe de bedst mulige resultater.

Carsten Maisch Olsen

Kreativ Direktør at Ambition A/S
Carsten Maisch Olsen

Latest posts by Carsten Maisch Olsen (see all)