Hvordan lærte AI egentlig at “læse” – og hvad betyder det for din virksomheds markedsføring?
- Insights
- /
- Reputation management –...
Reputation management – dit ry på nettet
I Ambition arbejder vi passioneret med søgemaskineoptimering, og vi ved, hvad der skal til for at hjælpe dig ud af en kedelig situation.
Uanset om der blot ligger lidt dårlig omtale om din virksomhed på nettet, eller du er endt i en regulær shitstorm, så sidder vi klar til at rådgive dig strategisk ud af den kedelige situation.
Vil du selv starte med at gøre noget ved et dårligt ry? Så læs med her på siden, hvor vi gennemgår, hvordan man selv kan gøre noget ved sit omdømme online.
Vi er anderkendt for vores arbejde
Vores ambition er at være de bedste til at udnytte data og indsigter i Danmark, og vi er blandt andet prisbelønnet for at være det bedste digitale bureau i Danmark til at skabe resultater.
I MyImage 2020 blev vi kåret som:
#1 til at skabe resultater
#1 til at analysere og anvende data
#3 til at anvende den seneste digitale viden
Vi kan også hjælpe din virksomhed med at blive den ultimative vinder i markedet.
Læs mere om, hvordan vi sammen kan løfte din virksomhed ved hjælp af reputation management.
Reputation management hos Ambition
Hos Ambition tager vi reputation management meget seriøst, fordi et godt brand kan være afgørende for, hvordan din virksomhed klarer sig både på den lange og korte bane.
Hvis du oplever negativ omtale af dit brand, kan det koste dig mange penge, og ofte er dette tab af omsætning utroligt svært at spore.
Det er det fordi, det kan være et opsætningstab, der kommer snigende over lang tid, eller du kan måske ikke tracke, hvor dine besøgende forsvinder hen.
Hos Ambition tager vi altid en struktureret og strategisk tilgang til arbejdet, så vi afdækker præcis, hvorfor du mister besøgende eller omsætning.
Vi bruger altid den tilgængelige data, så vi kan afdække omfanget af problemet og lave en handlingsplan for, hvad der skal til for at bringe dig på ret køl igen.
Dit brand på nettet
En ting, man som virksomhed sjældent tænker over, er at en potentiel kunde ofte har dannet sig et indtryk af din virksomhed, længe før de besøger din hjemmeside.
Branding-processen foregår i høj grad i søgemaskiner som Google, hvor data kan være med til at danne indtrykket for kunden.
Du kender det sikkert selv, når du går ned ad Strøget, og der er kommet en ny butik. Her danner du dig et indtryk af butikken udelukkende baseret på facaden. I dette eksempel kan du se Google som værende Strøget, du går på.
Derfor er det vigtigt, at man er proaktiv i forhold til sin branding, så kunderne ikke skræmmes væk, inden de har været inde på din hjemmeside.
Det er derfor også afgørende, at du holder øje med, hvordan andre omtaler din virksomhed på nettet, så du ikke pludselig står i en situation, du ikke kan overskue.
Eksempler på dårlig omtale
Hvis du graver i hukommelsen, kan du sikkert komme på eksempler, hvor virksomheder er kommet i stormvejr eller har oplevet en regulær shitstorm, som har påvirket deres virksomhed i negativ retning.
Vi vil helst ikke nævne navne, da disse eksempler ligger langt tilbage.
Første eksempel var en restaurantkæde, der valgte at sagsøge en anden restaurant over rettighederne til navnet. Her havde virksomheden juridisk set medhold, men fordi befolkningen ikke var enig, ledte det til boycut af virksomheden og en masse negativ presse, det har taget rigtig mange år at komme tilbage fra.
Et andet eksempel var en auktionsside, hvor man kunne sætte sine ting til salg på auktion. De valgte at lave et nyt moderne design, men havde ikke undersøgt deres målgruppe ordentligt, hvilket betød, at de måtte rulle ændringerne tilbage og modtog mere end 1.000 dårlige kundeanmeldelser på Trustpilot i løbet af meget kort tid.
Alle virksomheder kan ende i en situation som ovenstående, men hvodan du håndterer situationen er det, der afgør, om dit brand kan komme ud på den anden side.
Hvad er reputation management
Reputation management kan også sagtens kaldes for brand management.
I bund og grund handler det om, at man håndterer, hvordan andre omtaler dig og din virksomhed på nettet.
Hvis nogen har givet din virksomhed dårlig omtale, fx ved at skrive en negativ artikel om dig, er reputation management at forsøge at begrave den på side to i Google.
Man forsøger altså at fremhæve søgeresultater, der påvirker din virksomhed positivt istedet.
Hvorfor er reputation management vigtigt?
Reputation management er vigtigt på flere forskellige punkter.
Først og fremmest er det vigtigt, at dine kunder har et godt billede af dig og dit brand – både i det daglige, men også hvis der skulle komme negativ omtale senere.
Hvilket bringer os til det næste punkt, hvor man virkelig kan få noget fra hånden ift. reputation management, hvis man skulle komme ud i et stormvejr.
Hvilke typer reputation management er der?
Hvis det er gået galt, er der to typer af reputation management, man kan ty til.
Den ene type er, hvis der “bare” er en enkelt eller to artikler, der omtaler din virksomhed dårligt.
Hvor den anden typer er, hvis du ender i en regulær shitstorm, du skal rejse dig fra.
Den lille pakke
Hvis du har oplevet, at et medie har skrevet en negativ artikel om dig og din virksomhed, kan den ene artikel sagtens have en stor indvirkning på din forretning.
Det kan være, du driver en virksomhed, hvor du ansætter mange medarbejdere, og disse medarbejdere er grundpillen for arbejdet, fx et rengøringsfirma. Men et stort dansk nyhedsmedie har skrevet, at forholdende for medarbejderne i virksomheden er meget dårlige, hvilket betyder, at du har svært ved at rekruttere medarbejdere.
Første skridt er selvfølgelig, hvis påstandende passer, at få forholdene bragt i orden af hensyn til dine medarbejdere.
Derefter laver man målrettet SEO-arbejde, for at “begrave” artiklen, så den ikke kommer frem på søgeord, der er møntet på dit brand.
Det er vigtigt, at man håndterer en situation som denne hurtigt, så man ikke står med håret i postkassen flere år efter og ikke kan få medarbejdere, længe efter de negative forhold er bragt i orden.
En regulær shitstorm
Er du endt i en regulær shitstorm, er der sjældent tale om, at der bare er en enkelt avis, der har skrevet lidt negativt om dig og din virksomhed.
Her breder historierne sig ofte til en lang række medier og ud over fravær af kunder, er der også ofte mudderkastning på fx sociale medier.
Her kan man ikke blot lave SEO-arbejde rundt om en negativ artikel, men man er nødt til at lave strategier, der tilgodeser hele organisationen på tværs af marketingkanaler.
I meget grove tilfælde har virksomheder set sig nødsaget til at gå konkurs eller ændre virksomhedens navn og blive re-branded i processen.
Hvilken effekt har dårlig branding?
Hvis man har oplevet, at ens brand har taget et slag, enten på grund af dårlig omtale i en shitstorm, eller fordi man selv har været dårlig til at brande sin virksomhed, har det en sneboldeffekt.
Det påvirker både din omsætning og kundeadfærden i så høj grad, at det kan true virksomhedens overlevelse.
Konverteringer
Hvis dit brand er svækket, kan det være svært at konvertere kunder, også selvom du får dem ind på din hjemmeside i første omgang.
Det kan være, deres tillid er svækket ift., om du leverer det produkt, du har lovet.
Det kan være de er bange for, at du går konkurs.
Eller måske tilgodeser du bare ikke de spørgsmål, de har i forbindelse med dit brand.
Anmeldelser
Der er rigtig mange steder i dag, hvor en kunde kan lægge en anmeldelse.
Det er ikke kun på Google, der er også Trustpilot, Facebook og andre sociale medier, hvor kunderne kan smide stjerner efter dig.
Hvis man ikke holder øje med sine anmeldelser og besvarer dem, kan man hurtigt stå i en sur situation.
Kundetilfredshed
Hvis din kundetilfredshed er lav, kan du være sikker på, at disse kunder snakker sammen og siger “lad vær med at handle der fordi….”
I gamle dage kunne mund-til-mund-metoden ødelægge en virksomhed, men i dag med internettet kan anmeldelser, forums og meget andet bruges til at udtrykke sin utilfredshed.
Mistet omsætning
Uanset om det er nyhedshistorier, dårlige anmeldelser eller noget helt andet, der påvirker dit brand, vil det i sidste ende betyde, at du mister omsætning.
Og når først du mister omsætning, kan det have en stor indvirkning på hele din virksomhed, dine medarbejdere eller fremtiden generelt.
Det er derfor, det er så vigtigt at have et stærkt brand.
Hvordan arbejder man med reputation management?
Når man arbejder med reputation management samt med at trække sit brand op fra en kedelig situation, kræver det, at man ser på to ting ift. ranking.
Man skal se på, hvem der ranker, og man skal se på, hvad der ranker.
De to ting lyder måske meget ens, men der er en meget stor forskel.
Hvem ranker?
Hvis man er ude i en situation, hvor der fx er artikler eller hjemmesider, der har skabt negativ omtale om dit brand, er det vigtigt at se på de forskellige keywords, der er påvirket, og hvem der ranker.
Søger man på dit brandnavn, er det naturligt, at din hjemmeside er det første resultat, men har du kun din egen hjemmeside, kan du ikke helt styre, hvad der er på de ni andre pladser på side ét i Google.
Ofte er det naturligt, at din Facebook-side, Instagram eller andre sociale medier dukker op.
Har du arbejdet med Google My Business, kommer det også op på siden.
Men ligger der en negativ artikel om dit brand, kan det være, den kommer op på side ét sammen med alle de gode sider.
Store nyhedsmedier har ofte en rigtig god SEO-position og Google favoriserer dem, hvorfor de kan dukke op på side ét, uanset om noget er positivt eller negativt.
Hvad ranker?
Som en forlængelse af hvem der ranker, er det også vigtigt at se på, hvad der ranker.
Ranker din hjemmeside og sociale medier i toppen, så ved du, at du allerede er et godt skridt på vej for at dominere SERP’en.
Men hvis der bare er én negativ artikel mellem søgeresultaterne, kan det hurtigt påvirke din omsætning og din brand-værdi.
Er det anmeldelsessider som fx Trustpilot, som har mange negative anmeldelser, handler det om at vende den trend og gøre noget ved det, der er skyld i de dårlige anmeldelser.
Men de forskellige sider, der kan have betydning for dit brand i søgeresultaterne, har hver deres betydning.
Egen og tilstødende hjemmesider
Din egen hjemmeside er selvfølgelig altid det vigtigste at få frem, når man taler branding i søgeresultaterne.
Men der er også mange virksomheder, der har tilstødende hjemmesider, der på den ene eller anden måde er en del af brandet.
Det kan være, man er en del af en større koncern, franchise eller lignende, hvor moderselskabet har en hjemmeside med oplysninger om din virksomhed også.
Det kan også være, at du driver den samme forretning under flere forskellige brands for at have flere muligheder for at sælge dit produkt.
Alle disse sider skal pushes frem i søgeresultaterne for at styrke dit brand.
Sociale medier
Med det store forbrug af sociale medier er det ikke kun vigtigt, at man som virksomhed er socialt aktiv men også, at man er aktiv på flere forskellige sociale medier.
De forskellige sociale medier tiltrækker forskellige målgrupper, og man skal derfor tilpasse sin kommunikation til dette.
Når du laver reputation management, så sørg for også at tænke på sociale medier, du måske ikke bruger så meget, som fx YouTube og Spotify m.fl.
Anmeldelsessider
Vi har allerede været lidt inde over anmeldelsessider, samt hvilken effekt de har på din virksomheds omdømme.
Når man arbejder med brand- og reputation management, er det vigtigt, at man er opmærksom på anmeldelser og håndterer disse korrekt.
Der er ingen skam i at få en dårlig anmeldelse i ny og næ, det kan ske for selv den bedste.
Men hvordan du håndterer den dårlige anmeldelse viser dine potentielle kunder, hvordan du håndterer en kedelig sag.
Det er også vigtigt, at du håndterer anmeldelser alle steder hvor de samles op, som fx Google og Trustpilot.
Nyhedssider
Nyhedssider kan spille en meget stor rolle for din virksomhed.
Hvis der er blevet skrevet en negativ historie om din virksomhed, er det vigtigt at få den pakket væk.
Hvorimod hvis der er positive artikler om din virksomhed, skal de findes frem, når kunderne søger efter dig.
Nyhedssider er ofte meget stærke domæner, når det kommer til domæneautoritet, hvilket betyder, at de har let ved at ranke højt i søgeresultaterne.
Det kan derfor både være en let eller en svær opgave at rykke disse artikler op og ned i søgeresultaterne grundet den store autoritet.
Hvad bliver vist i søgeresultaterne?
Det er helt afgørende for dit brand, hvad der bliver vist i søgeresultaterne, når kunderne søger efter dit brand.
Når en bruger søger efter dig på Google, er søgeresultatet den første interaktion, de har med dig, hvilket betyder, at din virksomhed skal tage sig bedst muligt ud.
Det gøres med både linkbuilding, content og lokal SEO.
Linkbuilding
Når der arbejdes med reputation management, er der ofte en lang række sider, man gerne vil skubbe ned i søgeresultaterne, fordi de måske taler negativt om dit brand.
Men når man ikke har adgang til at redigere de sider, er det eneste, man faktisk kan gøre, at arbejde med linkbuilding på de gode sider omkring det negative søgeresultat.
På den måde skubber man de positive sider op og de negative sider ned.
Local SEO
Local SEO, eller Google My Business, er et meget vigtigt værktøj, når det kommer til reputation management.
Lokale søgeresultater er relevante for alle, også selvom du ikke driver fx en lokal fysisk forretning, da Google My Business er en del af din branding-strategi, hvor du kan oplyse om kontaktoplysninger, åbningstider og meget mere.
Videoer og YouTube
I dag er video ikke en del af mange virksomheders markedsføringsstrategi.
Men når man lægger videoer på youtube, hvor videoerne er brandede, så dukker disse videoer også op i søgeresultaterne i Google.
Det betyder, at du kan få endnu mere plads i søgeresultaterne og samtidig få et endnu større budskab ud om din virksomhed.
Mere viden
Nyt fra Meta: Få mere ud af dit marketingbudget med ny målretningsmulighed
Meta introducerer en ny målretningsmulighed, der gør det muligt at optimere kampagner mod inkrementelle konverteringer.
Få visualiseret og beskrevet dine kunder som Persona
Optimer din forretning med persona og forstå dine kunders forskellige behov. Hvor er de væsentlige forskelle mellem jeres kunder – og hvornår siger vi hvad til hvem?