1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Story Telling &...

Story Telling & Good is the New Cool

Story Telling lader til at være et af de gennemgående temaer på årets Dialogkonference i Strømstad. Konferencen, hvor marketingfolk fra Norden samles til 3 dages inspiration fra internationale Key Notes og cases fra Danmark og vores Skandinaviske naboer.

28.08.17

"Good is the New Cool".

Konferencen åbnede med et indlæg, som satte Story Telling på dagsordenen fra begyndelsen under overskriften “Good is the New Cool” v. Afdhel Aziz  – en af forfatterne til bogen med samme navn Goodisthenewcool.org. Kort fortalt handlede indlægget om den forretningsmæssige power, der er i at “give noget tilbage”. Afdhel Aziz og kolleger har gennemført et større studie, som bogen beskriver i detaljer, om den værdi, brands kan opnå ved ikke alene at have en formuleret CSR (Corporate Social Responsibility) politik, men gå skridtet videre og rent faktisk være meget synlige med denne politik. Bygge historier op omkring CSR og dele disse socialt med målgruppen, som kan dele videre og involvere sig.

Afdhel Aziz, og andre talere på konferencen, kan dokumentere, at forbrugere verden over i stigende antal vælger at takke nej til og blokerer for traditionelle reklamer – både fysiske og digitale. Den populære streaming tjeneste Netflix har f.eks. spurgt sine brugere, om de ville opsige abonnementet, hvis reklamer blev introduceret. 75% meddele, at de ville opsige!! Forbrugerne gider ikke se reklamer. Til gengæld understreger dagens cases, at forbrugerne vælger brands til, som er arbejder aktivt med Story Telling og med at skabe unikt content. Kig på jeres børn, kære læsere – de ser ikke TV mere, de ser indhold. På Facebook, YouTube, Instagram m.fl. Vi elsker de sensationer, som helt almindelige mennesker oplever og deler. Ofte med brands involveret.

Dagens relevante cases fra B&O, Nike, Samsung og McLaren – krydret med indlæg fra velgørenhedskampagner, synger samme sang: Story Telling virker. Forudsat, at der eksekveres med udgangspunkt i målgruppens interesser og via medier, som fungere på forbrugernes præmisser. Masser af levende billeder i form af video. Masser af stemning, humor, empati, hjerteskærende historier fra de hjemløses verden, hvor taleren fra InvisiblePeople.tv rørte os alle med i sin historie – se med på Invisiblepeople.tv. Historier fra det virkelige liv. Historier, som får os til at føle sympati med afsender. Historier, som skaber nysgerrighed og involvering. Og opmuntrende at høre, hvor omkostningseffektivt, der kan produceres og publiceres!

Når man tænker efter, bør det ikke være overraskende, at medmenneskelighed og indføling spiller en afgørende rolle i salg og markedsføring. Og nu har vi så mange platforme og så meget let tilgængelig teknologi til at hjælpe os ud over rampen. Men få midler og masser af content, masser af historier at fortælle.

Kære læser, giv lyd her på sitet, hvis du er interesseret i at høre mere om de cases omkring virkningsfuld Story Telling, som vi henter med hjem fra konferencen. Du og din virksomhed har med sikkerhed mange historier, som trænger til at blive fortalt i levende billeder og delt via jeres målgruppes foretrukne medier. Som Nike udtrykker der: Just do it, og Samsung: Do what you can’t!