Vi har sat strøm til en fantastisk sportssommer
Danske Licens Spil sætter strøm til et væld af spændende, digitale udfordringer under bl.a. fodbold-EM denne sommer.
Facebook har i de seneste uger introduceret en ny standard overfor annoncører, der relaterer til politik eller sager indenfor EU, og Facebook har nu strammere vilkår for politisk indhold på annonceformaterne. Alle disse typer annoncer skal markeres med ’’betalt af’’, og det bidrager til at gøre annoncering gennemsigtig ved at give folk flere oplysninger om de annoncer, de får vist.
Tiltaget er en konsekvens af mange alvorlige sager, hvor fake news og propaganda har flydt mere eller mindre frit på mediet under valgkampe. Propaganda har været styret af falske profiler og er i nogen sammenhæng blevet brugt som våben i valgkampen både nationalt og fra fjernere magter. Mange af os vil huske sagerne omkring USA’s præsidentvalg og Cambridge Analytica.
Helt præcist drejer det sig om annoncer, der direkte eller indirekte henviser til politikere, politiske partier, valg i EU (herunder ”get-out-the-vote”-kampagner) eller sager af betydning i EU. Herunder er sager af betydning i EU indenfor områderne:
Alle, der annoncerer eller vil annoncere omkring politik indenfor EU, skal nu gå igennem en proces, hvor personen, der administrerer annoncering, skal autoriseres og ’’godkendes’’. Gennemføres godkendelsen ikke, vil annonceringen blive stoppet. Processen skal gennemføres af den enkelte bag en annoncekonto og helt basalt, så skal man indgive sin sande identitet – og helt konkret skal der sendes et foto af pas, kørekort eller Id-kort til Facebook.
Vi giver dig her et overblik på, hvad processen består af. Processen består grundlæggende af 3 trin:
Facebook er et self-service medie, og der er ingen vej uden om at styre din organisation gennem de tre trin ovenfor. Se nærmere på hvordan annoncer vurderes i denne kategori hér: https://www.facebook.com/business/help/313752069181919
Tiltaget har fordele og ulemper – men det er tydeligt, at useriøse politiske annoncører bliver udskilt og de kan pr. automatik ikke bruge Facebook som kanal til at sprede propaganda – og det efterlader de seriøse annoncører i mindre støj. På mange måder et godt initiativ. Læs mere og gå dybere ned i emnet her https://politics.fb.com/ (på engelsk). Her kan du komme omkring emner som Cracking down Fake Accounts samt Reducing distribution of fake news.
Tag kontakt til Ambition, hvis du skal have rådgivning omkring Facebook som annoncemedie eller ønsker din annoncering udført professionelt af os.
Danske Licens Spil sætter strøm til et væld af spændende, digitale udfordringer under bl.a. fodbold-EM denne sommer.
Hvilken virksomhed drømmer ikke om at kunne forudsige sine kunders adfærd? Med Machine Learning og kundedata er CLV-prædiktion blevet lettere end nogensinde. Mulighederne er mange, og der kan vente guld for enden af ”r-AI-nbuen”.