1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Co-creation: Når 1...

Co-creation: Når 1 plus 1 gi’r 3

Flere virksomheder og organisationer styrker deres it- og marketingkompetencer gennem insourcing. Dermed svinger pendulet væk fra det klassiske bureausamarbejde og hen på et format, hvor relevante ressourcer fra virksomheden ”blander blod” med bureauets kreative, strateger eller konsulenter i et mere frit flydende, tværfagligt setup.

09.09.19

Hos Ambition hilser vi den nye samarbejdsform varmt velkommen.

Både fordi vi kan se, at den skaber resultater, og fordi den gør os selv skarpere. Hvis ikke vi hver gang stiller op som den bedste udgave af os selv, fjerner vi præmissen for den co-creation, som vi efterhånden har rigtig gode erfaringer med.

Vigtige overvejelser

For at få succes med co-creation er der en række overvejelser at gøre sig:

  • Hvad er vores stærkeste kompetencer på teamet?
  • Hvor er vi svagest – i teamet og i processen?
  • Hvad vil vi have ud af co-creation?
  • Hvor meget kan vi booste processen gennem co-creation?
  • Kan vi allokere de nødvendige, egne ressourcer i processen?
  • Hvordan udnytter vi ekstern sparring til at styrke ude-fra-og-ind perspektivet?

Det er afgørende, at du og virksomheden er afklaret med, hvor I selv kan bidrage og gøre en forskel. En klart defineret rolle- og ressourcefordeling sikrer den bedste proces både for virksomheden og bureauet. Desuden må virksomheden være indstillet på at være modige, når I bidrager og lægger ting frem på lige fod med bureauet. Det styrker dialog og sparring og kan booste kompetencerne hos kundeteamet. I undgår også at falde i det klassiske ude-fra-og-ind perspektiv, så slutbrugerne har svært ved at relatere sig til budskaberne og resultaterne udebliver.

Gennemprøvet model for co-creation

Egentlig er der ikke grænser for, hvor meget eller hvor lidt co-creation kan omfatte: Et mailflow, en SoMe-kampagne eller et marketing automation program. For at sikre en optimal proces bruger vi hos Ambition en model for fælles læring og opkvalificering. Modellen omfatter alle faser af en indsats fra generering af indsigter om kunder og marked, scoping og definition af vision og mål, idégenerering og konceptudvikling til udvikling af konkrete indsatser og elementer.

Eksempler på bidrag fra virksomhed og bureau kan være research, kunde- og markedsanalyser, mapping af kunderejsen, mediaplanlægning, kreativ indsatsplan, segmentering og personas, taktisk og kreativ eksekvering, CMS-opsætning, processtyring og dashboards, resultatmåling, drift og optimering.

Gode erfaringer og høj læringskurve

Vi har gode erfaringer med co-creation uanset omfang. Du må ikke undervurdere effekten af den værdi, co-creation kan tilføre din marketingorganisation. Så læringskurven er høj! Vi har også oplevet, at co-creation kan være en effektiv måde at nå i mål på, hvis din organisation er presset på ressourcer eller tid og så kan drage fordel af samarbejdet med erfarne kræfter, der har prøvet det før. Endelig er det vores oplevelse, at co-creation sikrer et højt engagement og en optimal dialog, fordi der i sagens natur er ”hjemmearbejde” på begge sider af bordet.

Få mere at vide om dine fordele med co-creation

Ambition afholdt for nylig et morgenseminar om co-creation. Vil du vide mere om samarbejdsform og procesmodel? Og vil du have inspiration til, hvordan 1 plus 1 kan gi’ 3 ved hjælp af co-creation? Så send os en mail på ambition@ambition.dk, ring til os på 6915 8000 eller bliv ringet op ved at udfylde formularen i bunden af siden.