SEO tekster? Du skal have gode tekster!

Selvom SEO i det store billede er et ret nyt fænomen, er der allerede sket utrolig mange forandringer, når det kommer til at få et website til tops i søgemaskinerne. Jeg fik første gang øjnene op for online marketing i 2009, hvor SEO stadig i høj grad gik ud på at manipulere med Google.

Den fik fuld skrue med linkspam i fora, spinnede tekster og måske også lidt skjult tekst på ens eget website. 3 ting, der på nuværende tidspunkt må opfattes som dødssynder, hvis man forsøger at skabe rankings, der holder mere end et par uger.

Behovet for tekster steg betragteligt med Googles Panda-opdatering i 2011. Pandaen straffer de såkaldte tynde websites, altså websites uden det store indhold, hvoraf tekst spiller en stor rolle. Med pandaen blev det vigtigt, at der var tekst og andet indhold såsom billeder & video på alle sider. Efter de ændrede spilleregler opstod der lynhurtigt en enorm efterspørgsmål på tekster, der ofte blev kaldt SEO tekster.

gode seo tekster

The only way is up!

Jeg startede selv min professionelle karriere som såkaldt SEO-skribent på et tidspunkt, hvor det ikke var unormalt at få en bestilling, hvor kravet var 500 ord om ‘vægmaling’ med en keyword density på f.eks. 5%. Den slags tror jeg, alle der arbejder professionelt med SEO efterhånden holder sig meget langt fra.

Mange af denne type tekster blev (og bliver fortsat) brugt i forbindelse med linkbuilding. Ikke desto mindre brugte website-ejere også disse mere eller mindre søgeordsoveroptimerede tekster i stigende grad på egne sites. I og med at Google er blevet bedre til at slå ned på overoptimering, er der nu kommet stort fokus på de gode tekster.

Gode tekster, gode placeringer

Hvis du er bare en anelse bekendt med søgemaskineoptimering, ved du naturligvis, at et websites tekniske struktur i første omgang skal være på plads. Her lægges fundamentet for gode placeringer på Google, men så skal der også bygges på. I mit virke som SEO konsulent har jeg gennem årene set et hav af websites, der relativt nemt har kunnet stige markant i placeringerne på Google.

Hemmeligheden har hverken været linkbuilding (omend indgående links både er nødvendige og ofte giver det sidste skub), derimod er det på det tekstmæssige, at der har været noget at hente.

Infografikker, videoer og andet lækkert indhold er da bestemt heller ikke at kimse af, men det er min opfattelse, at rigtig mange webmasters ville komme utrolig langt ved at sætte sig ved tastaturet en time om dagen (eller alternativt hyre en tekstforfatter, der har SEO under huden).

content marketing og seo

Interessen i ‘content marketing’ peaker i disse måneder (via Google Trends)

 

Min personlige holdning er, at først når fundamentet er på plads, kan man begynde at smide penge efter animationsfilm og des lige, der kan skabe god dynamik på et website (og holde de besøgende på ens site i en længere periode). Fundamentet i SEO er dog, efter min mening, først og fremmest en god teknisk struktur og derefter tekst.

I SEO-afdelingen i Webjuice (red. Ambition A/S) oplever vi også stigende efterspørgsel på tekst. Jeg bruger en stor del af min arbejdsdag på at udarbejde detaljerede søgeordsanalyser, finde de lavthængende frugter for en kundes website og udarbejde tekster ud fra analysen.

Det er ekstremt tilfredsstillende arbejde, når jeg efter en omfattende søgeordsanalyse og mange timers tekstarbejde, kan se kundens website stige på Google i ugerne efter.

Indhold er konge.

Søren Riisager

Søren Riisager har arbejdet med online siden 1997, hvor han startede sin første webshop. Siden har han været både internt og ekstern konsulent med speciale i organisk Søgemaskineoptimering / SEO. Riisager er i dag direktør / COO her i Ambition A/S.

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24