Kan kreativitet måles på bundlinjen?

Kan kreativitet måles og ses på bundlinjen?

Spørgsmålet er jo umiddelbart let at svare på, når man selv er kreativ. Spørger du marketingfolk, vil du højst sandsynligt få at vide, at kreativitet kan skabe øget opmærksomhed, fungere med mindre mediespend, bygge stærkere relationer – men kan det også dokumenteres i salget?

Kreativitet under lup

For nylig læste jeg en artikel om to tyske lektorer fra universitetet i Køln, som skrev om test og måling af kreativitet. Før de gik i gang med deres arbejde, fandtes der ikke en såkaldt videnskabelig dokumentation af, hvordan kreativ kommunikation påvirker købsadfærden. De to lektorer har efterfølgende analyseret 437 tv-reklamer for 90 forskellige mærkevarer over en periode på fem år. Deres resultater bekræfter at, jo mere kreative kampagnerne er, des mere effektive er de. Det vil sige, at man hurtigere når sine KPI’er, og man faktisk kan allokere sine marketingbudgetter anderledes, når ens reklamer når den ønskede effekt på kortere tid.

Deres undersøgelse afslørede dog en stor variation i de samlede kreativitetsresultater på tværs af kampagnerne. Den gennemsnitlige score for den samlede kreativitet var 2,98 på en skala fra 1 til 7. Den laveste score var 1,0 og den højeste 6,2. Og kun 11 af de 437 kampagner fik en samlet score på over 5.

I den anden ende af spektret havde 10 kampagner en samlet score under 1,5. Så en euro, der blev investeret i en yderst kreativ annoncekampagne, havde en markant større indflydelse på salget i forhold til en euro, der blev brugt på en ikke-kreativ kampagne. Tankevækkende!

Data som driver for kreativitet

Så kreativitet virker og har en afgørende effekt for at skabe resultater. Vores styrke i Ambition er vores dataindsigt samt vores dygtige analytikere, der kan tolke på data og placere det i en konceptuel sammenhæng med os i det kreative team.

Når vi udvikler kampagner, hvor data giver os indsigt, og data er med i den kreative eksekvering, skaber vi unikke kreative løsninger, stærke resultater for vores kunder og prisvindende kampagner. Så et vigtigt input i vores kreative proces er data og indsigt om målgruppen, og hvordan vi kan bruge data aktivt i vores kampagner. Berigende input giver ofte et berigende output.

Nu skal jeg ikke prøve at sætte kreativitet på formel, men med det rigtige input, og en styret retning for processen, så har du fundamentet for et stærkt kreativt output. Her ser jeg kreativitet som vores evne til at skabe noget nyt, noget overraskende og noget uset. Noget, der flår i følelserne og river i nethinden.

Men man behøver ikke være tysk videnskabsmand for at måle effekt. Diverse tests og resultatmålinger har vist, at kreativ kommunikation får mere opmærksomhed og fører til positive holdninger til de produkter, der markedsføres – og starter du med en grundig indsigt i din målgruppe, og krydrer det hele med data, så kan du skabe stærke kreative kampagner – som både kan måles og ses på bundlinjen.

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24