Søgeadfærden på Google har ændret sig markant. I dag skriver vi hele sætninger og spørgsmål – og det udfordrer den klassiske tilgang til Google Ads. Er din strategi klar til at følge med?
- Viden
- /
- Sådan udnytter du...
Sådan udnytter du førstepartsdata til skarpere målretning i din markedsføring
Det skaber større sammenhæng i cross-channel attribuering og kan tilskrive konverteringer, der ellers ikke er målbare. Samtidig kan det forbedre jeres demografiske data via Google Signals-data og gøre jer klar til brug af audiences ud fra førstepartsdata på de digitale kanaler. Foruden disse fordele er det også med til at fremtidssikre jeres tracking-setup i forhold til udfasning af cookies, som banker på døren fra alle markedsføringskanalerne.
Men nu tænker du måske, hvad kræver det så at aktivere førstepartsdata i GA4? Udnyttelsen af førstepartsdata i GA4 kræver nogle ændringer i forhold til samtykkeindsamling samt en mindre konfiguration af GA4 og Google Ads. Vi nedbryder det her i tre steps:
- Samtykke / privatlivspolitik
Sørg for at nødvendige samtykker er indsamlet og gør opmærksom på indsamling af data i jeres privatlivspolitik. - Konfiguration af GA4
Under administration af jeres Google-tags i GA4 skal det aktiveres, at der samles brugerdata op. Selve opsamlingen af data kan ske automatisk fra en kvitteringsside eller ske mere tilpasset via JavaScript-variabler eller angivelse af CSS-selectors. - Link GA4 til platform
Den pågældende GA4-konto skal linkes til eksempelvis jeres Google Ads-konto.
Vi arbejder indgående med førstepartsdata i flere sammenhænge. Kontakt os, hvis du vil høre nærmere om jeres muligheder for at udnytte eller visualisere jeres førstepartsdata i GA4 eller andre platforme.
Hvis du vil høre mere så tag fat i Kiki Andersen
Head of Performance Marketing
ka@ambition.dk
+45 28 29 06 04
Mere viden
Vibe coding: AI-programmering uden én eneste linje kode
Med vibe coding kan du arbejde med softwareudvikling ud fra en idé, en vision eller et behov – uden at skrive én eneste linje kode. Er du klar til at hoppe med på vibe coding-bølgen?
Er GEO det nye SEO? Sådan sikrer du synlighed i fremtidens søgelandskab
Bliv klogere på forskelle og ligheder mellem GEO og SEO – og hvordan du opnår synlighed i både søgemaskiner og AI-chatbots, når søgelandskab og brugernes søgeadfærd ændrer sig.
Ræk ud og lad dig begejstre over, hvordan målbare øjeblikke gør en forskel for din virksomhed.

Ambition ledelsesteam: Kiki Andersen, Sebastian Ude Jørgensen, Grethe Fugleholm Berg and Jeppe Berggreen/CEO.