1.-partsdata kaldes også “interne data” og defineres grundlæggende som data, du selv har indsamlet om dine kunder, leads og digitale audiences. I forbindelse med displayannoncering er 1.-partsdata oftest cookies. Og ellers er der tale om alle former for:
- Stamdata (e-mail, navn, adresse, IP-adresse osv.)
- Demografiske data (køn, alder, indkomst osv.)
- Psykografiske data (præferencer og interesser, f.eks. for bestemte temaer og websider)
- Adfærdsdata (webadfærd, åbning/klik ifm. e-mails, købsadfærd, fysisk adfærd i butik osv.)
1.-partsdata er klart de vigtigste data og baserer sig normalt altid på samtykke eller køb/adfærd.
2.-partsdata er “andres 1.-partsdata” og opstår typisk hvis to eller flere virksomheder aftaler at udveksle f.eks. kunde- eller medlemsdata.
3.-partsdata opfattes af virksomheder som “eksterne data” og er data indsamlet fra eksterne kilder, dvs. data som stilles til rådighed af eksterne dataleverandører eller en digital annonceplatform – oftest mod betaling.
Ikke overraskende er 1.-partsdata de mest værdifulde data for en virksomhed. Men 3.-partsdata har den fordel, at der er store mængder af den. Både i forhold til at berige egne kunder og leads med konkret ny viden, men også i form af tilgængelige målgrupper og digitale audicences (som konkurrenterne vel at mærke også benytter).