SKAGEN Fondene, der er en af Skandinaviens førende investeringsforeninger, ønskede at styrke deres markedsposition. Målet med kampagnen var derfor at komme i dialog med kvalificerede leads i niveauet under de mest formuende.
Formuelisten
SKAGEN Fondene
Hvor højt ligger du på formuelisten i Danmark?
Kommunikationen blev målrettet efter én særlig arketype, som vi vidste var stærkt drevet af succes, men også svær at engagere gennem traditionel markedsføring og sjældent giver sig selv til kende i kommerciel sammenhæng.
Den nysgerrighed, som spørgsmålet afføder, passede godt til arketypens behov for at spejle sig i sin egen succes. Det dannede grundlag for strategien og for den kreative udvikling.
De klassiske motiver fra skagensmalerne blev brugt som talerør for kommunikationen. Online-bannere sørgede for at skabe trafik til et kampagnesite med en regnemaskine, hvor man med få input og udgangspunkt i data fra Danmarks Statistik kunne beregne størrelsen af sin formue. Den satte så resultatet i forhold til hele den danske befolknings individuelle, private formuer. Derfor var det muligt – med stor præcision – at give hver bruger, der foretog en beregning, en individuel placering på formueranglisten.
Strategien gav bonus. Ud over en betydelig branding-effekt fik vi skabt dialog med flere hundrede kvalificerede leads i den helt rigtige liga med en angivet samlet formue på over 100 millioner dollars. Og dialogen blev fastholdt gennem et flow bestående af e-mail-marketing og telefonisk kontakt.
Kampagnen var aktiv fra sidst i september 2015 og resultaterne opgjort før jul samme år.
Mediebudgettet de første måneder til bannere var 410.000 kr., hvilket skabte de samlede 20.600 besøg fra blandt andet Børsen, Finanswatch, penge.dk samt via RTB.
Foruden en klar branding-effekt og kendskabsværdi har kampagnen skabt 20.600 besøg på kampagnesitet, som har resulteret i 25.820 beregninger og konkrete kvalificerede leads.
Resultater
Kampagnen var en ubetinget succes for SKAGEN Fondene i Danmark og gav travlhed for deres formuerådgivere, millionpotentiale og ikke mindst nye kunder. Alt sammen på baggrund af data og datadrevet strategi om at udnytte målgruppens nysgerrighed efter at vide: Hvor højt ligger du på formuelisten?
Besøgende
Over 20.000 besøgende på kampagnesitet.
Værdifulde leads
Leads med en samlet formue på over 700 mio. kr.
Awards
Kampagnen vandt en Danish Digital Award i 2016 i kategorien Data Driven Marketing og vandt en ECHO Award i 2016.