TIPS GAMES!
Se hvordan Danske Licens Spil med et helt nyt TIPS spil skaber vilde konverteringer og resultater.
Men glemmer eller nedprioriterer værdien af at have de rigtige data, i den rette form og kvalitet – så marketingsystemerne kan eksekvere kampagner og dialogprogrammer på det bedst tænkelige grundlag. Senest har vi hos Ambition hjulpet en stor bilimportør med at få bedre styr på deres data og situationen er sikkert ikke enestående for autobranchen: Data indsamles fra mange kilder, i dette tilfælde fra websites, forhandlere og værksteder. Data er ofte ukomplette og inkonsistente – og vedligeholdes ikke løbende. Endelig er data ofte dubleret og kunden kan ikke genkendes på tværs af systemer og platforme. Dvs. det berømte ‘single customer view’ hvor alle data er samlet ét sted, på én unik kunde – er besværliggjort. Og det komplette billede af kundens samlede engagement med virksomheden er nærmest umuligt at skabe. Autobranche eller ej. De fleste genkender sikkert dette billede.
Effektiv brug af data kræver en plan! Det starter ganske enkelt med, at der skal etableres en datastrategi. Ambition gennemførte for en årrække siden en analyse, hvor vi spurgte de 100 største virksomheder hvilken betydning korrekte og tilstrækkelige data havde for deres bundlinje. Over 90% af de adspurgte var enige i at det er “meget vigtigt”. Til spørgsmålet om hvorvidt de samme 90% havde en plan eller strategi for indsamling og vedligeholdelse af data, havde kun 20% en plan! Tilbage til datastrategien: Vil man opnå resultater – og opfatter man data som strategisk vigtigt – så skal der være en plan! Man kan komme rigtig langt med blot at følge Ambitions grundopskrift på en datastrategi:
1.-partsdata kaldes også “interne data” og defineres grundlæggende som data, du selv har indsamlet om dine kunder, leads og digitale audiences. I forbindelse med displayannoncering er 1.-partsdata oftest cookies. Og ellers er der tale om alle former for:
1.-partsdata er klart de vigtigste data og baserer sig normalt altid på samtykke eller køb/adfærd.
2.-partsdata er “andres 1.-partsdata” og opstår typisk hvis to eller flere virksomheder aftaler at udveksle f.eks. kunde- eller medlemsdata.
3.-partsdata opfattes af virksomheder som “eksterne data” og er data indsamlet fra eksterne kilder, dvs. data som stilles til rådighed af eksterne dataleverandører eller en digital annonceplatform – oftest mod betaling.
Ikke overraskende er 1.-partsdata de mest værdifulde data for en virksomhed. Men 3.-partsdata har den fordel, at der er store mængder af den. Både i forhold til at berige egne kunder og leads med konkret ny viden, men også i form af tilgængelige målgrupper og digitale audicences (som konkurrenterne vel at mærke også benytter).
Med den rette datastrategi for føromtalte bilimportør, var det muligt at gennemføre et omfattende datakvalitetsprojekt. Det sikrer virksomheden et samlet overblik over kundernes engagement, som igen gør det muligt at professionalisere og personalisere marketingindsatsen til unikke kunder – på tværs af platforme og kanaler. Grundlaget for effektiv marketing automation er steget til et nyt niveau.
Går du med overvejelser om, hvordan du skal tage hul på din egen datastrategi? Så ræk ud til Ambition. Vi giver gerne den nødvendige sparring og giver dig masser af cases og eksempler på hvordan vi har hjulpet andre virksomheder med at tilrettelægge deres data, så de i højere grad bliver toptunet til både digitale og analoge marketingindsatser.
Se hvordan Danske Licens Spil med et helt nyt TIPS spil skaber vilde konverteringer og resultater.
Med en dataforstærket hvervekampagne for Sol & Strand strøg Ambition til tops ved årets Global Excellence Awards.