Hvordan lærte AI egentlig at “læse” – og hvad betyder det for din virksomheds markedsføring?
- Insights
- /
- CTR-optimering med Google...
CTR-optimering med Google Search Console
Som vi ved, handler SEO om langsigtede strategier, og der er som udgangspunkt ikke nogen, der opnår 1. pladsen på Google over natten.
Derfor er sådan en ferietid som nu et glimrende tidspunkt at arbejde med sin SEO, fordi man har tid til at være grundig, og fordi arbejdet får god tid til at ”simre i Google-gryden”.
Men hvad skal vi lave?
Hvorfor ikke bruge tiden på at forbedre din organiske CTR på dine vigtigste søgeord?
Det nye Google Search Console er stadig ikke fuldt udrullet, men de funktioner som ER tilgængelige, er guld værd.
SEO med Search Console
Dybest set er der ikke meget nyt under solen, når vi ser på det nye Search Console, men ligesom Google AdWords (snart Google Ads) har fået et facelift, er også Search Console blevet en smule mere 2018 at se på. Og selvom selve funktionaliteten reelt er den samme, er det blevet nemmere og mere intuitivt at få indsigt i brugbar data.
CTR-optimering – Få flere klik vha. Search Console
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det nye Search Console – når det er endeligt og fuldt udrullet – vil blive et af de mest værdifulde værktøjer for SEO-folk. Præcis hvornår dette sker, er det dog kun Google der ved.
En af de rapporter du dog allerede nu kan drage fuld nytte af, er ”Effektivitet”. Effektivitetsrapporten findes på GSC’ startside – helt i toppen – og du tilgår den ved at trykke på ”Åbn rapport >” i øverste højre hjørne.
Forstå dine data
Når du har åbnet rapporten, får du et overblik over dine samlede antal klik og eksponeringer i de sidste 3 måneder.
Du kan tilvælge hhv. ”Gennemsnitlig klikrate” og ”Gennemsnitlig position” ved at klikke på dem i toppen af rapporten. Dette tilføjer nye grafer til dit matrix, samt nye kolonner med data i søgeordskolonnen.
- Samlet antal klik giver sig selv – hvor mange gange er der klikket på dine organiske resultater
- Samlet antal eksponeringer er et udtryk for, hvor mange gange dine resultater er blevet vist
OBS! Vist og set er ikke det samme i denne kontekst. Du kan sagtens have en eksponering på side 7 i Google, og det vil stadig tælle med som en eksponering selvom brugeren ikke har været længere end på side 1. - Gennemsnitlig klikrate = (Klik / Eksponeringer) * 100
- Gennemsnitlig position – rankings kan jo variere, så her får du dit gennemsnit på div. søgeord (forespørgsler)
Nu er det så blot at se på sine søgeord (forespørgsler) og finde de berømte ”huller i osten”, altså de forespørgsler som har forholdsvist mange eksponeringer, men relativt få klik.
I mit tilfælde er det søgeord nummer 2, der fanger min opmærksomhed
Antallet af eksponeringer er næsten ligeså højt som søgeord 1, men antallet af klik (min CTR) er halveret.
Av, av…
Yderligere er det værd at bemærke, at søgeord 2 også har cirka den samme placering i Google som søgeord 1. Dermed burde de to CTR-scores også være tæt på hinanden.
Men det er de ikke, og det må betyde at jeg kan gøre noget ved min sidetitel og metabeskrivelse, så de i højere grad opmuntrer brugeren til at klikke.
Det er hurtig og effektiv CTR-optimering, som kan gøre en verden til forskel for din SEO og for din forretning.
Bonus tip fra SEO-konsulenten
Brug ”+ NYT” funktionen i toppen af Search Console til at frasortere søgninger på dit firmanavn. På den måde undgår du at arbejde for meget med brand-søgninger og kan i stedet koncentrere dig om dine mere generiske søgeord.
Mere viden
Nyt fra Meta: Få mere ud af dit marketingbudget med ny målretningsmulighed
Meta introducerer en ny målretningsmulighed, der gør det muligt at optimere kampagner mod inkrementelle konverteringer.
Få visualiseret og beskrevet dine kunder som Persona
Optimer din forretning med persona og forstå dine kunders forskellige behov. Hvor er de væsentlige forskelle mellem jeres kunder – og hvornår siger vi hvad til hvem?