Business as usual – men alligevel helt nyt!
Vi har besluttet at opsplitte Nexus Ambition. Vi forsætter vi som Ambition – et prisvindende, digitalt bureau, med fokus på målbare resultater for vores danske og internationale kunder.
Som vi ved, handler SEO om langsigtede strategier, og der er som udgangspunkt ikke nogen, der opnår 1. pladsen på Google over natten.
Derfor er sådan en ferietid som nu et glimrende tidspunkt at arbejde med sin SEO, fordi man har tid til at være grundig, og fordi arbejdet får god tid til at ”simre i Google-gryden”.
Men hvad skal vi lave?
Hvorfor ikke bruge tiden på at forbedre din organiske CTR på dine vigtigste søgeord?
Det nye Google Search Console er stadig ikke fuldt udrullet, men de funktioner som ER tilgængelige, er guld værd.
Dybest set er der ikke meget nyt under solen, når vi ser på det nye Search Console, men ligesom Google AdWords (snart Google Ads) har fået et facelift, er også Search Console blevet en smule mere 2018 at se på. Og selvom selve funktionaliteten reelt er den samme, er det blevet nemmere og mere intuitivt at få indsigt i brugbar data.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det nye Search Console – når det er endeligt og fuldt udrullet – vil blive et af de mest værdifulde værktøjer for SEO-folk. Præcis hvornår dette sker, er det dog kun Google der ved.
En af de rapporter du dog allerede nu kan drage fuld nytte af, er ”Effektivitet”. Effektivitetsrapporten findes på GSC’ startside – helt i toppen – og du tilgår den ved at trykke på ”Åbn rapport >” i øverste højre hjørne.
Når du har åbnet rapporten, får du et overblik over dine samlede antal klik og eksponeringer i de sidste 3 måneder.
Du kan tilvælge hhv. ”Gennemsnitlig klikrate” og ”Gennemsnitlig position” ved at klikke på dem i toppen af rapporten. Dette tilføjer nye grafer til dit matrix, samt nye kolonner med data i søgeordskolonnen.
Nu er det så blot at se på sine søgeord (forespørgsler) og finde de berømte ”huller i osten”, altså de forespørgsler som har forholdsvist mange eksponeringer, men relativt få klik.
I mit tilfælde er det søgeord nummer 2, der fanger min opmærksomhed
Antallet af eksponeringer er næsten ligeså højt som søgeord 1, men antallet af klik (min CTR) er halveret.
Av, av…
Yderligere er det værd at bemærke, at søgeord 2 også har cirka den samme placering i Google som søgeord 1. Dermed burde de to CTR-scores også være tæt på hinanden.
Men det er de ikke, og det må betyde at jeg kan gøre noget ved min sidetitel og metabeskrivelse, så de i højere grad opmuntrer brugeren til at klikke.
Det er hurtig og effektiv CTR-optimering, som kan gøre en verden til forskel for din SEO og for din forretning.
Brug ”+ NYT” funktionen i toppen af Search Console til at frasortere søgninger på dit firmanavn. På den måde undgår du at arbejde for meget med brand-søgninger og kan i stedet koncentrere dig om dine mere generiske søgeord.
Vi har besluttet at opsplitte Nexus Ambition. Vi forsætter vi som Ambition – et prisvindende, digitalt bureau, med fokus på målbare resultater for vores danske og internationale kunder.
Se hvordan Danske Licens Spil med et helt nyt TIPS spil skaber vilde konverteringer og resultater.