Marketing Automation trends 2021 – Alt hvad du skal vide!

Af Sebastian Ude Jørgensen, fredag d. 26. februar

I 2021 bliver Marketing Automation et stadig mere mainstream begreb. Drevet af tendenser som personalisering af indhold og kunderejser, forbrugernes krav til øget gennemsigtighed i virksomheders brug af data, nye teknologier der muliggør såkaldt ”Hyper Automation” og et stadigvæk stigende fokus på integrering mellem marketing og salg. Marketing Automation er ikke et nyt begreb, men mange af de ting der kendetegner dette område inden for markedsføring, vil i de kommende år se et ryk hen imod større brug af kundedata og en demokratisering af nye teknologier som Machine Learning og Artifical Intelligence. Og glem ikke, at det i samme omgang vil lede hen imod nye muligheder for nogle af de mere ”etablerede” områder såsom e-mail markedsføring…

Fordelene ved Marketing Automation

Automatisering er en integreret del af digital markedsføring og overordnet set ændrer 2021 ikke på de helt centrale fordele: nemlig at MA (1) driver bedre udnyttelse af data fra interne og eksterne kilder og understøtter en mere datadrevet tilgang til taktisk markedsføring, (2) optimerer kunderejsen på tværs af kontaktpunkter via 1:1 kommunikation og personaliserede kunderejser, og (3) skaber overblik i evaluering og afrapportering af målbare resultater.

Da digital markedsføringsteknologi konstant vokser i kompleksitet, bør det ikke komme som nogen overraskelse, at vi vil se, at Marketing Automation vil blive stadig mere mainstream. Kunderejsen i dag er så dynamisk og flydende med snesevis af berøringspunkter på tværs af enheder, at det at have sofistikerede attribueringsmodeller er den eneste måde hvorpå at forudsige resultater og beregne ROI nøjagtigt. Over tid, når en virksomhed vokser, er det næsten umuligt at spore disse tal og statistikker manuelt. Derfor vil man se at behovet for effektiv MA vil blive stadig mere mainstream.

Selvom MA-software og platforme har eksisteret i årevis, udvikles der regelmæssigt nye digitale muligheder. I 2021 vil denne teknologi udvikle sig yderligere, så marketingansvarlige bedre kan konvertere kundeemner, generere personaliseret indhold og spore resultater bedre.

Brugerens forventninger: Mere personalisering

Forbrugere undgår og unsubscriber kampagner, der er for brede i kommunikationen og ikke passer deres personlige profil, mens de vælger personlige websider frem for generiske. I 2021 skal markedsføring tilpasse kommunikation baseret på forbrugernes præferencer, interesser og adfærd. Og der er intet vigtigere end kundedata, når det kommer til at skabe personaliseret kommunikation.

Data i MA: Beskyttelse af personlige oplysninger og indflydelse på målretning

Beskyttelse af privatlivet og personhenførbare data vil (fortsat) være et stort samtaleemne i de kommende år. Det skal ses i skyggen af, at selv Google har meddelt, at de vil stoppe brugen af ​​tredjepartscookies i deres browser inden udgangen af 2021.

Virksomheder bliver dermed nødt til at omlægge deres praksis for regler og love om privatlivets fred ved at indføre mere gennemsigtighed i brug of opsamling af deres data. Dagene med indsamling og brug af data uden brugerens videre involvering er ovre. Det er tid til at være opmærksom på følgende:

  • Opdater din fortrolighedspolitik og gør dit samtykke klart for dine kunder.
  • Udnyt Marketing Automation til at hjælpe dig med at sikre dine kundedata og yde gennemsigtighed – og opret loyalitetsprogrammer.
  • Formidl værdien (og brugen) af ​​dataindsamling for at forsikre dine kunder om, at du bruger den indsamlede data til deres fordel.
  • Tilbyd fordele og eksklusivt indhold, der er unikt for hvert segment.

Det vil måske endda forøge værdien og kvaliteten af dine kundedata i endnu højere grad!

Derudover vil der som nævnt komme et (endnu) større fokus på at samle og integrere kundedata fra forskellige systemer, hvorved emner som Customer Data Platforme (CDP’er) også vil blive fremtrædende inden for den næste bølge af Marketing Automation. Denne type af ”middleware software” vil have en stor indflydelse på den måde kundedata og Marketing Automation systemer integreres.

Her er mulighederne for at skabe et holistisk billede af kundebasen, udnytte koblingen mellem offline og online data og samtidig samle op og udnytte stadig større mængder af data end tidligere. Derudover tillader større mængder data også mulighederne for brugen af teknologier som Machine Learning (ML) og Artificial Intelligence (AI) – noget der åbner op for såkaldt “Hyper Automation”.

“Hyper Automation” – demokratisering af avancerede teknologier

“Hyper Automation” via Machine Learning og AI vil hjælpe med at lytte, lære og engagere sig med på en måde, der føles mere naturlig for slutbrugeren. Fra at bruge AI-baseret leadscoring, til at skabe dybere engagement til at hjælpe sociale indholdsstrateger med at skabe personaliseret indhold, er det vigtigt at begynde at omfavne teknologien.

For eksempel kan Machine Learning mere end at anbefale produkter og indsætte dynamiske tekster i en e-mail-kampagne. En hel kunderejse kan baseres på AI og Machine Learning.

Disse typer af teknologier har hidtil været forbeholdt større virksomheder med særligt fokus og speciale i IT og databehandling – og med en vis størrelse af budget. Men med de seneste års udvikling (og en udvikling der bestemt ikke ser ud til at aftage i fart), ser vi tendensen til, at avancerede teknologier som Machine Learning og Artifical Intelligence gøres mere tilgængelig for en bredere skare af “ikke-teknologer” at være med.

Når virksomheder identificerer arbejdsgange og opgaver, og opsætter MA -platforme og systemer, kan de bruge AI og ML til at indsamle værdifuld indsigt fra kundens handlinger og optimere arbejdsprocesserne. AI og Machine Learning kan ydermere hjælpe med at analysere tidligere kundeadfærd. Denne viden kan bruges til at levere indholdet på den rigtige digitale kanal på det rigtige tidspunkt for at forbedre engagement og konvertering. Der kan også tages beslutninger om hvordan data og indhold håndteres under hele kundens rejse, og AI kan bruges i forudsigende analyser, hvor marketingfolk kan imødekomme skiftende kundebehov i realtid.

Bedre tilpasning mellem markedsføring og salg

Det har været kendt i et stykke tid, at tilpasningen mellem en virksomheds marketing- og salgsteam er nødvendig for at høste højere afkast. Marketing Automation vil muliggøre bedre tilpasning mellem disse to, selvom det ikke nødvendigvis er hovedformålet med Marketing Automation. I stedet for at arbejde i siloer muliggør MA systemer salgsstrømme baseret på markedsføringsindsats og de strategiske skridt og overvejelser, som en ledelse tager. Med automatisering vil både salg og marketing være i stand til at tilskrive, hvilken markedsføringsindsats, der førte til salg, nøjagtigt.

Derfor, hvis virksomheder skal have succes med en marketingstrategi der tager udgangspunkt i brugeren, forudsigende analyser og “hyperpersonificering”, som alle kræver et komplet overblik over kundens rejse, vil automatiseringsværktøjer spille en afgørende rolle.

Sebastian Ude Jørgensen
Latest posts by Sebastian Ude Jørgensen (see all)