Databerigelse
Succes med datadreven markedsføring handler om adgang til nødvendige og relevante data om kunder og leads. En omfattende data lake giver dig mulighed for at trække på 3. partsdata som fx fysiske demografiske variable om alle danske husstande. Via API kan du få data direkte og automatisk ind i din marketing automation-platform, DMP/CDP eller i dit Google Analytics dashboard. Træk fx på data om køn, alder, indkomst, bilejerskab, boligform, uddannelse og standardpersonaer (Mosaic).
Viden er magt.

Succes med datadreven markedsføring handler om adgang til nødvendige og relevante data, kunder og leads. Ambition har en omfattende data lake, hvor du kan trække på 3. partsdata i form af fysiske demografiske variable om alle danske husstande. Og via API kan du få data direkte ind i din marketing automation-platform, DMP eller CDP, Google Analytics osv. Alt hvad det kræver er navn og en adresse.

Her er nogle eksempler på data, som du kan bruge til at berige kunder og leads:

 

Personer i husstanden

  • Mosaic (standard persona)
  • Køn
  • Alder
  • Familiesammensætning
  • Civilstatus
  • Antal børn i husstanden
  • Antal beboere

Bil og transport

  • Bilejerskab, antal biler
  • Bilens alder
  • Bilejerskabets længde
  • Bilejerforhold
  • Pendlingsafstand

Boligen

  • Boligejerforhold
  • Boligens alder
  • Boligstørrelse, kvm
  • Boligstørrelse, rum
  • Boligtype
  • Sommerhusejerskab
  • Opvarmningsform

Økonomi og arbejde

  • Husstandsindkomst
  • Husstandsformue
  • Ejendomsværdi
  • Økonomisk formåen
  • Uddannelse
  • Beskæftigelse
  • Medlemskab af A-kasse
Fakta: 1., 2. og 3. partsdata
  1. partsdata kaldes også ”interne data” og defineres grundlæggende som data, du selv har indsamlet om dine kunder, leads og digitale audiences. I forbindelse med displayannoncering er 1. partsdata oftest cookies. Og ellers er der tale om alle former for:
  • Stamdata (e-mail, navn, adresse, IP-adresse osv.)
  • Demografiske data (køn, alder, indkomst osv.)
  • Psykografiske data (præferencer og interesser, fx for bestemte temaer og websider)
  • Adfærdsdata (webadfærd, åbning/klik ifm. e-mails, købsadfærd, fysisk adfærd i butik osv.)
  1. partsdata er klart de vigtigste data og baserer sig normalt altid på samtykke eller køb/adfærd.
  2. partsdata er ”andres 1. partsdata” og opstår typisk, hvis to eller flere virksomheder aftaler at udveksle fx kunde- eller medlemsdata.
  3. partsdata opfattes af virksomheder som ”eksterne data” og er data indsamlet fra eksterne kilder, dvs. data som stilles til rådighed af eksterne dataleverandører eller digital annonceplatform – oftest mod betaling.

Ikke overraskende er 1. partsdata de mest værdifulde data for en virksomhed. Men 3. partsdata har den fordel, at der er store mængder af den. Både i forhold til at berige egne kunder og leads med konkret ny viden, men også i form af tilgængelige målgrupper og digitale audicences (som konkurrenterne vel at mærke også benytter).

Vil du vide mere om databerigelse?

Kontakt os her