1. Forside
  2. /
  3. Cases
  4. /
  5. VisitDenmark: Liv i...

300 gode grunde til at leje sommerhuset ud: Selvom danske sommerhuse er populære som aldrig før, lejer kun hver 5. sommerhusejer ud. I stedet står sommerhuset i gennemsnit tomt næsten 300 dage om året. For at sætte gang i turismen gjorde et flertal i Folketinget det mere attraktivt at leje ud fra 2019 og frem.

Hold liv i sommerlandet

VisitDenmark

Information til sommerhusejere om de nye attraktive muligheder.

VisitDenmark fik ansvaret for en kampagne, der skulle informere sommerhusejerne om de nye attraktive muligheder – og et overordnet mål om at få i alt 3.000 nye sommerhuse til leje. Dybe indsigter om adfærd og barrierer for at leje ud skulle påvirke præcis de husejere, der har størst sandsynlighed for udlejning og samtidig ejer et hus, der er attraktivt for turister. Kampagnen har et samlet budget på 4 mio. kr. frem til 2021.

Hold liv i sommerlandet året rundt

Et omfattende analyse- og dataarbejde gjorde det muligt at segmentere de 220.000 sommerhusejere i Danmark ud fra sommerhusets beliggenhed, størrelse og barrierer for at leje ud. Segmenteringsmodellen blev styrende for udvikling af kampagnens målrettede medieplan og det kreative univers: Hold liv i sommerlandet året rundt.

E-boks blev brugt som en omkostningseffektiv kanal til informationskampagnen i foråret 2019. Denne blev fulgt op med en markedsføringsdel, hvor vi med glimt i øjet italesatte barriererne for ikke at leje sommerhuset ud samt i kampagnevideoer og SoMe-posts bygget på testimonials fra repræsentanter for de fire målgrupper. På kampagnesiden Livisommerlandet.dk var der information, regneeksempler og gode råd til udlejning. Udlejningsbureauerne og sommerhuskommunerne, som har stor interesse i at skabe øgede indtægter i sommerlandet, blev involveret i kampagnen med materialer og en toolbox til deres markedsføring og PR.

Mindst 500 nye sommerhuse er klar til udlejning

Brancheforeningen vurderer, at der allerede i efteråret 2019 er kommet 500 nye sommerhuse på markedet, som kan tilskrives den digitale kampagne – godt hjulpet af mere end 100 nyhedsmedier og lokale informationsmøder. Så VisitDenmark har allerede fået skabt mere liv i sommerlandet til glæde for både turister og de lokale erhvervsdrivende, der er med til at holde liv i sommerlandet – året rundt.

Kampagnen fortjener i den grad en pris. Vi har været meget tilfredse!"

Poul Fejer Christiansen, Feriehusudlejernes Brancheforening

VisitDenmark

Resultater

I efteråret 2019 opnåede kampagnen følgende resultater:

Udlejning

+500 nye sommerhuse til udlejning.

Eksponeringer

6,6 millioner eksponeringer på tværs af Facebook, Google og YouTube.

Trafik

27 % af trafikken til landing pagen resulterede i reelle besøg.

Engagement

22 % havde et højt engagement i indholdet, målt på antal klik.

Omtale

+100 % nyhedsmedier har skabt massiv omtale af kampagnen, godt bakket op af kommuner, udlejningsbureauer, Feriehusudlejernes Brancheforening, Dansk Kyst- og Naturturisme og Erhvervsstyrelsen.