CASE | VisitDenmark

Historien bag

Danske sommerhuse er populære som aldrig før. Der er bare den udfordring, at kun hver femte sommerhusejer lejer ud. Så i gennemsnit står et sommerhus tomt næsten 300 dage om året og fordi sommerhusudlejning er med til at skabe liv og arbejdspladser uden for byerne, gjorde et flertal i Folketinget det mere attraktivt at leje ud fra 2019 og frem. Som sommerhusejer kan man nu derfor få et større fradrag og sætte de første 40.900 kr. direkte ind på kontoen, når man lejer ud gennem et udlejningsbureau.

VisitDenmark fik opgaven med at få flere danskere til at få øje på den nye mulighed og til at leje deres sommerhus ud, til stor gavn for turismen og væksten i feriehusområderne hele året. Nogle synes at det er besværligt at leje ud, andre tør ikke rigtigt, andre ved ikke om det kan betale sig. Derfor bygger den digitale oplysnings- og markedsføringskampagne på et stort data- og analysearbejde. For at finde frem til de mest potentielle udlejere gennemførte VisitDenmark en stor analyse af sommerhusejerne og deres huse, for at finde de segmenter som forventes at ville leje deres sommerhus ud og som samtidig ejer et hus, der er attraktiv for turister. Analysen blev kombineret med første og tredjepartsdata og en kvalitativ undersøgelse af sommerhusejernes holdning til udlejning og krydset med dybe dataindsigter i demografi, boligforhold, adfærd og preferencer. Den samlede analyse dannede fundamentet i den segmenteringsmodel som blev styrende for udviklingen af kampagnens målrettede medieplan og det kreative univers: Hold liv i sommerlandet året rundt.

Oplysningskampagnen blev kommunikeret før sommer til alle 270.000 sommerhusejeres e-boks. En enkelt kanal og billig kanal for at opfylde oplysningspligten til alle ejerne. Med kampagnevideoer og SoMe posts bygget på testimonials fra målgrupperne fik vi, med et glimt i øjet, italesat de barrierer som de, der ikke udlejer deres sommerhus har. Content med alt fra teenagefamilien til det grå guld blev brugt i en lang række

Resultater i korte træk

Andre cases, som kan have din interesse

ring mig op

Lad os tage en helt uforpligtende dialog om din ambition