1. Forside
  2. /
  3. Cases
  4. /
  5. Varelotteriet: En digital...

Selvom det er muligt at købe lodder online hos Varelotteriet, foregår langt over halvdelen af lodsalget fysisk hos forhandlere: I kiosker, supermarkeder, malerbutikker, bagere, boghandlere og mange andre. Derfor er performance i denne salgskanal i høj grad forretningskritisk. Vi gav kanalen et seriøst boost og øgede salget med 300 %.

En kampagne hvor alle vandt

Varelotteriet

Vi udviklede et komplet digitalt økosystem:

Vi udviklede en CDP, som kunne indsamle data fra både spilsystemet, forhandlerne og brugernes adfærd og feede den ind i et avanceret automation-system (MAPP) samt en DMP. Herfra kunne dataene bruges til at aktivere både forhandlere og spillere via personaliseret kommunikation.

Til forhandlerkampagnen udviklede vi en engagerende konkurrence-app, hvor forhandlerne dystede om at sælge flest lodder. Hos forhandlerne var der landsdækkende dagskonkurrencer og ugekonkurrencer. Men også regionale konkurrencer og branchekonkurrencer, hvor man var oppe imod andre forhandlere fra samme lokalområde eller indenfor samme branche.

Derudover foregik kommunikationen via SMS. Et avanceret flow af tekstbeskeder med spørgsmål og svarmuligheder gjorde dialogen personlig og interaktiv, og vi endte med at skrive næsten 300 forskellige SMS’er. Frekvensen af beskederne blev automatisk tilpasset den enkelte forhandlers adfærd.

En geo-targeteret bannerkampagne blev sat op, så potentielle spillere automatisk blev eksponeret, når de var fysisk i nærheden af en forhandler. På en dynamisk landing page kunne modtageren derefter se det aktuelle tilbud og vejen hen til forhandleren.

Målgruppen blev modelleret som look-a-likes ved hjælp af AI og predictionmodeller på baggrund af adfærdsdata fra Varelotteriets eksisterende spillere.

Med transformationen er en ny digital rejse begyndt hvor alle vinder. De første 13 ugers succes har bredt sig som ringe i vandet og motiveret endnu flere forhandlere til at spille med i Millionær Ligaen. Den er nu udvidet med blandt andet op- og nedrykning, der er med til at øge mulighederne for intelligent, digital dialog som afsæt for et endnu stærkere customer engagement de næste 134 år.

Kombinationen af at udnytte vores egne data og den digitale ekspertise, som strategiteamet hos Ambition leverer sammen med de fantastiske muligheder i Mapp Cloud, betyder, at vi har været i stand til at få en større synlighed end nogensinde før på vores forbruger- og forhandlernetværk. Ved at nå dette mål har Varelotteriet forvandlet indsigt til handling, der har forbindelse til den rigtige kunde på det rigtige tidspunkt på den rigtige kanal med den rigtige besked - noget, vi aldrig har været i stand til at opnå tidligere. Resultaterne taler for sig selv, og vi kunne ikke have valgt et bedre partnerskab end Mapp og Ambition til at hjælpe os på vores rejse."

Peter Jørgensen, vicedirektør

Varelotteriet

Resultater

Kampagnen gav de bedste resultater i Varelotteriets 134-årige historie.  På 13 uger tredoblede vi nysalget af lodder.

Øget salg

Varelotteriet forøgede salget af lodder med 300 %.

Forhandlersalg

Topscoren forøgede sit salg af lodder med 1.000 %.