Som taktisk omdrejningspunkt skabte vi en vidensquiz på Facebook, som udfordrede målgruppen på deres kendskab og viden i forhold til psykisk sygdom. I denne form kunne vi sikre, at målgruppen brugte lang tid og refleksion omkring emnet og Psykiatrifondens arbejde.
Hvor meget ved du om psykisk sygdom?
Psykiatrifonden
Psykiatrifondens mål var at fordoble antallet af private støttemedlemmer.
Psykiatrifonden havde et relativt lavt kendskab i den generelle befolkning, da indsatsen startede op i 2014. Indsigten om målgruppen var, at der generelt var begrænset viden om psykiske sygdomme, som historisk har været ret tabubelagt, men jo mere viden man får, des større villighed til at støtte Psykiatrifondens arbejde.
Som fond må man ikke ringe koldt uden at have indhentet kontaktpermission, og telemarketing er stadig en meget effektiv vej til volumen i fundraising for velgørende organisationer. Så aktiveringen skulle lede til øget viden og forståelse samt kvalificerede medlemsleads, som havde afgivet kontaktpermission.
Med denne udfordring samt udgangspunkt i Psykiatrifondens mål om at fordoble antallet af private støttemedlemmer igangsattes kampagnen i april 2014.
Det kreative koncept
Et klart delmål på vejen til flere medlemmer var at etablere Psykiatrifonden og fondens arbejde tydeligere hos en bredere målgruppe. Strategien blev derfor at sikre en stærk aktivering, som affødte længere involvering og taletid til målgruppen for at sikre de rette erkendelser. Som taktisk omdrejningspunkt skabte vi en vidensquiz på Facebook, som udfordrede målgruppen på deres kendskab og viden i forhold til psykisk sygdom. I denne form kunne vi sikre, at målgruppen brugte lang tid og refleksion omkring emnet og Psykiatrifondens arbejde, og samtidig kunne vi skabe leads, der afgav kontaktpermission til Psykiatrifonden.
Visuelt er kampagnen bygget op omkring ikon-sprog, der enkelt kan afkodes. Udfordringen på målgruppens personlige viden blev fremhævet af spørgsmålstegn som del af ikonsproget og af fremhævelsen af forskellige diagnoser som angst, skizofreni, OCD, anorexi, borderline mv. Og så en mindre præmiekonkurrence for at forstærke et bredere indløb. Den enkle og stærkt aktiverende opfordring var:
Hvor meget ved du om psykisk sygdom?
Test din viden – og vind gavekort til Magasin.
Resultater
Kampagnen var live i to perioder af ca. tre måneder i 2014, og allerede med udgangen af 2014 havde Psykiatrifonden nået målet om at fordoble antallet af medlemmer.
Kampagnen har været relanceret i 2015 og senest igen i 2016, hvor der alene blev skabt 16.495 leads til en gennemsnitlig leadpris på 4,23 kr.
Nye medlemmer
5.967 nye støttemedlemmer.
Leads
60.000 bruttoleads.
SoMe
Antallet af følgere på Psykiatrifondens Facebookside blev tredoblet (fra ca. 10.000 til ca. 30.000).
Permissions
Antallet af nyhedsbrevsmodtagere steg fra ca. 10.000 til mere end 60.000.