1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Store Facebook nyheder

Store Facebook nyheder

Netop hjemvendt fra besøg og konference hos både Google og Facebook, har vi fantastiske nyheder. For det er store ting, der er på vej i begge lejre. Da vi informeres om en række kommende tiltag, er vi underlagt NDA og må ikke fortælle hvad vi har hørt om. Men...

18.10.18

Nogle af tingene er netop åbnet for - som i - i nat. Så derfor har jeg fornøjelsen af at kunne fortælle om to store nyheder i Facebook regi.

Den ene er fantastisk, fordi den har været savnet, den anden er jeg enormt begejstret over, og viser Facebook som den store spiller i medielandskabet, som de rent faktisk er.

Kampagne attribution på tværs af kanaler og enheder

Det er mildest talt vildt hvad der er på vej, hvis de holder hvad de lover. Det er netop åbnet op for i nat, og da jeg ville undersøge nærmere røg forbindelsen til det – så dette er en beskrivelse af hvad jeg har hørt og set, uden at have haft mulighed for at teste det i større stil.

Kort fortalt vil Facebook hjælpe os, som annoncører, med at forstå og kende effekten af de forskellige kanaler. Det lyder simpelt, men når det inddrager både effekt af visninger og klik på tværs af medier, og ikke mindst på tværs af enheder. Så kræver det noget.

Facebook Attribution viser dig, hvor meget hvert enkelt element af din kampagne har påvirket resultaterne. Ligesom vi kender det fra Google Analytics, så kan du vælge mellem forskellige attribution modeller, last click, lineær osv.

I mine øjne er det stort af to årsager:

1: Facebook tager førertrøjen på når det gælder måling og attribution. De har logindata på tværs af enheder, som Google ikke kan matche (med mindre de tager Google login i brug, og det har de ikke gjort endnu)

2: Det bliver “hver-mands-eje” at få bedre attribution data. I dag skal du vælge et tool som https://www.adtriba.com/ eller lignende, hvilket for nogle kan være en relativ stor udgift.

Facebook attribution understøtter også visninger på Google Display-netværket samt Youtube annoncering.

Ift. mit punkt 1, så tager Facebook førertrøjen, og det er oplagt at Facebook i højere grad inddrages i medieplanlægningen, da det er her vi har data på effekten. Det store spørgsmål er om kilderne har 100% ens forudsætninger, eller om modellen vil give skævvridning af resultaterne. Som mediekanal er det ikke det mest uafhængige at stå for rapportering på tværs, men omvendt må man også forvente at tool’et mister tillid, hvis der ikke ageres uafhængigt og uvildigt.

Afprøv og lær! Ny mulighed for at teste

A/B- og splittest er ikke nyt i online marketing, men det har været tungt at teste på korrekt og struktureret vis i Facebook annonceringen. Nu kommer Facebook med løsningen: “Afprøv og lær”. Screenshottet viser de tilgængelige muligheder:

Så nu er der ikke længere en undskyldning for ikke også at teste i Facebook regi.

Som sagt er der mere på vej, og Google har rigtig spændende nyt i både search, display og Youtube, og så snart vi må sige mere, så skal vi gladeligt dele de gode nyheder.