1. Insights
  2. /
  3. Nemmere sporing af...

Nemmere sporing af YouTube-interaktion via Google Tag Manager

Det har tidligere været besværligt at få data omkring brugeradfærd fra indlejrede YouTube videoer ind i Google Tag Manager (GTM). Det skyldes primært, at videoerne har været sat ind som iframes, hvilket gør det svært for GTM at spore interaktioner. Det har Google nu gjort noget ved og har sørget for, at YouTube har sin egen trigger/udløser med dertilhørende variabler.

26.09.17

Det betyder rent praktisk, at vi kan tage fat i interaktionen på indlejrede YouTube klip og sende data til Google Analytics konti, AdWords, Facebook eller lignende. Det kunne være, man ønskede at spore hvor mange der ser videoen til ende, pauser eller blot starter den. Denne data kan man nu få.

Her er de indstillinger og værdier man sætter triggers/udløsere op på baggrund af:

Triggeren/udløseren virker kun på videoer med JS API-understøttelse. Man kan dog via GTM tilføje den manglende parameter til YouTube-videoer. Det anbefales, at man får rettet sine eksisterende indlejrede videoer til, så de automatisk understøtter API’et. Du kan læse mere om dokumentationen her

Følgende variabler kan derudover anvendes som udløser, og værdierne her fra kan også sendes videre til Google Analytics:

Fordelene ved dette nye setup er, at vi kan få langt mere detaljeret data for adfærd og performance på indlejrede videoer. Vi kan samtidig bruge det til konverteringer i diverse analyseværktøjer.

Et godt sted at starte er at få sat hændelsessporing op i Google Analytics og eventuelt oprette mål for særlige vigtige video visninger. Yderligere bør man i GTM opsætte “view-content”-konverteringer, der sendes til Facebook når videoer er afspillet til ende eller eksempelvis ved 50% gennemvisning.

Har jeres virksomhed brug for rådgivning eller lyst til at høre mere om mulighederne med Google Tag Manager eller Analytics er I velkomne til at kontakte os.

 

Mere viden