Hvordan lærte AI egentlig at “læse” – og hvad betyder det for din virksomheds markedsføring?
- Insights
- /
- Meget er stadig...
Meget er stadig uafklaret om persondatalovkrav
Heidi Højmark Helveg, IT-advokat og partner hos Horten om GDPR på Ambitions morgenseminar
Alligevel er der en masse uafklarede spørgsmål. Nogle vil blive belyst gennem vejledninger fra Justitsministeriet. De første er udkommet, men flere er forsinket i forhold til tidsplanen, og alle venter på at se dem.
– Vi skal nok gennem nogle retssager, før vi kender reguleringen i praksis, sagde IT-advokat og partner Heidi Højmark Helveg, Horten, på Ambitions morgenseminar 2. november 2017 om den ny databeskyttelsesforordning. Hun tilføjede:
– I Danmark er det sådan, at alt, der ikke er forbudt, er tilladt. Princippet i GDPR er, at alt er forbudt, med mindre det er tilladt. Det er vigtigt, at marketing er bevidst om kun at anvende data til det oprindelige formål. Ellers kræves nyt samtykke.
– Over alt kommer der krav om compliance og om transparens. I skal fortælle om datastrømme, og hvad i gør med data.
Flere deltagere havde konkrete spørgsmål til, hvordan GDPR indvirker på marketingarbejdet.
At flytte serverne uden for EU hjælper ikke. Tværtimod, da det kan betegnes som overførsel til usikkert tredjeland, som er reguleret af GDPR. Brugen af Google Analytics kan give problemer, fordi ingen ved, hvor Google gemmer de data, vi afleverer. En løsning kan være at anonymisere IP-adresser.
Hvor tæt kan marketing profilere. Jo tættere profileringen går, jo mere sandsynligt er det, at det vil kræve samtykke. Segmenterer man derimod på en aldersgruppe, på en generel adfærd eller en gruppe med samme demografiske kendetegn, kræver det nok ikke samtykke, påpegede advokaten og efterlader dermed en del til fortolkning. Meget er stadig uafklaret.
Mere viden
Nyt fra Meta: Få mere ud af dit marketingbudget med ny målretningsmulighed
Meta introducerer en ny målretningsmulighed, der gør det muligt at optimere kampagner mod inkrementelle konverteringer.
Få visualiseret og beskrevet dine kunder som Persona
Optimer din forretning med persona og forstå dine kunders forskellige behov. Hvor er de væsentlige forskelle mellem jeres kunder – og hvornår siger vi hvad til hvem?