1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Implementer sæsonbud i...

Implementer sæsonbud i dine Google Ads-kampagner

Vi har vidst det siden maj, hvor vores Head of Paid Search deltog i Google Marketing Live i San Francisco. Men det er først nu, at Google har rullet denne smarte nye funktion ud i Google Ads-interfacet. Sæsonbetonede justeringer hedder funktionen på dansk - og hvad den kan, beskriver vi nedenfor.

18.09.19

Automatiske budstrategiers store mangel.

Det er ingen hemmelighed, at vi er glade for automatiske budstrategier herinde. Når bare kampagnerne har data nok til, at vi kan anvende CPA eller ROAS-budstrategier, så ser vi performance stige hos vores kunder. Og så har det den bonuseffekt, at vi kan bruge mere tid på optimering andre steder i kontoen, når vi ikke skal have så stort et fokus på buddene. 

Men automatiske budstrategier har svært ved at følge med, hvis der sker store ændringer på kort tid. Det betyder, at hvis man for eksempel holder stort udsalg i en weekend, så er det (for) svært for algoritmen at finde ud af, hvad der sker og justere til det, inden udsalget er slut igen.

Derfor har det været almindeligt til eksempelvis Black Friday at skifte over til manuelle budstrategier for at være sikker på at opnå den ønskede eksponering. Men Googles seneste opdatering forsøger at råde bod på dette – og vi glæder os til at afprøve det. 

Sæsonbetonende justeringer

Med sæsonbetonede justeringer får man fremover mulighed for at informere Googles budgivningsalgoritme om forventede udsving i konverteringsraten, som de automatiske budstrategier herefter kan tage højde for. 

Funktionen er beregnet til at blive brugt henover nogle få dage, op til en uge. Det betyder for eksempel, at man ikke skal tænke december og julesalg i forhold til denne funktion. Algoritmerne kan nemlig sagtens følge med, når konverteringsraten stiger langsomt op mod jul.

I stedet er funktionen her smart til Black Friday, weekendtilbud, fødselsdage eller andre specielle begivenheder, hvor man forventer at konverteringsraten ændrer sig markant i løbet af nogle få dage.

Hvad gør man i praksis?

Den nye funktion er gemt godt væk i interfacet, men klik på “Budstrategier” oppe i værktøjsoversigten, og så finder du den ude til venstre i menuen under “avancerede kontrolelementer”. 

Herefter fodrer du Google med information om, hvilken ændring du forventer i konverteringsraten, positiv eller negativ, hvornår ændringen vil træde i kraft, og hvornår den slutter. Derudover vælger du, hvilke kampagner der vil blive påvirket af det. 

Som det også fremgår af screenshottet ovenover, så er det indtil nu kun på almindelige Search og Display-kampagner, at man kan bruge de sæsonbetonede justeringer.

Har du brug for hjælp til dine kampagner, så henvend dig endelig og hør mere om, hvad vi kan gøre for din konto.