1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Google Analytics 4...

Google Analytics 4 – få webinar, setup, rapporter og guide her

Tirsdag d. 9. februar 2021 afholdt vi webinar om Google Analytics 4, og her i dette indlæg finder du både optagelse af webinaret, relevante links og spørgsmål fra deltagerne, med svar fra os. Vær obs på at svarene er med udgangspunkt i situationen i februar 2021, og kan således have ændret sig, når du læser dette. Er du i tvivl, kan du altid tage fat i os, vi er selvfølgelig opdaterede.

17.02.21

Du kan se vores webinar her, det varer 45 min og giver en god introduktion:

Google Analytics 4 introduktion

Google launchede i oktober 2020 deres Google Analytics 4, som er en banebrydende opdatering set ift. de tidligere Google Analytics versioner.

Nogle af de helt store ændringer er:

  • Data går fra at handle om sessions og sidevisninger til at være fuldstændig event baseret.
  • Machine learning indgår i både modellering af data, men også ift. prædiktion af fx potentielle købere og churnere, samt Costumer Life Time value.
  • Gratis og let dataintegration til Google BigQuery.
  • Google Analytics bliver i langt højere grad en datahub, hvor opsætning kan ske direkte i interfacet.

Lad os uddybe de fire punkter:

Event baseret sporing

Google Analytics 4 er markant anderledes i måden data opsamles. Alt er nu events. En session opgøres ud fra session_start events. Sidevisninger er page_view events. Produkter kaldes items, så alt ift. ecommerce handler om items, view_item, select_item osv.

Det betyder grundlæggende at alle data skal sendes ind i Analytics som events – (oplagt via Google Tag Manager), hvorfra alt så sættes op og samkøres direkte i Analytics interfacet. Det betyder også, at vi nu kan sætte alt som mål, så længe der er en event, der indeholder de relevante data. Vi kan fx spore produkternes farver, og lave et mål på at brugerne har købt et blåt produkt.

Machine learning i Analytics 4

Det er første gang Google for alvor viser brug af machine learning og prædiktion. I 2009 kom Google Intelligence til rapporterne, men det blev aldrig rigtig godt – data viste statistiske udsving, jo bevares, men udsving, der sjældent var brugbare ift. at omsætte til handling. Det var rendyrket statistik ift. tal udenfor det forventede interval, så de viste udslag, hvis der fx en dag var flere sessioner fra en konkret by, eller hvis en landingsside havde uventet flere indgange en dag.

Så endelig er der machine learning, der kan bruges til noget. Automatisk opbygning af audiences med brugere, der har høj sandsynlighed for at købe indenfor de næste 7 dage. Eller brugere, der har høj sandsynlighed for at lave deres FØRSTE køb indenfor de næste 7 dage. De to audiences er fantastisk interessante at fyre godt med markedsføring efter, for at få dem retur og købe.

Analytics rapporterer nu også på CLV – Costumer life time value. Super spændende data, der vil bidrage og forbedre evalueringen af marketing aktiviteterne.

BigQuery data integration – helt gratis

Det er ikke nyt at sende data fra Analytics ind i BigQuery, men fremadrettet sparer vi udviklere eller eksterne tools til at lykkes med det – for nu kan vi let og gratis sende data videre i Googles univers, direkte i skyen til BigQuery. En fantastisk mulighed for at arbejde videre med data og berige med andre data. Vi arbejder fx med både profilering og segmentering i BigQuery, så en let integration og kobling til brugernes adfærd vækker bestemt begejstring her på kontoret.

Analytics som data- og analysehub

Som nævnt i afsnittet ift. events og dataindsamling, så er det muligt at arbejde meget mere med data direkte i Analytics. Udover det at kunne inddrage alle de indsamlede data i for eksempel målopsætning, så er det også muligt at lave avancerede analyser i det nye Analysis Hub. Her kan du krydse alverdens variable i fx funnel analyser, path analyser eller cohort analyser.

Der er pt ikke særlig mange standard rapporter, som i, virkelig få og for få. Der kommer måske flere, men det er også op til hver enkelt bruger at sammensætte præcis de analyser, der er relevante for virksomheden selv. Det kræver lidt mere indledningsvist, men giver et virkelig skræddersyet setup, hvor der kommer fokus på de data og analyser, der er forretningsmæssige interessante.

Skal jeg implementere Google Analytics 4 og bruge det fremover?

Vi anbefaler 100% at implementere Google Analytics 4 nu. Men brug ikke opdater knappen. Dels bliver implementeringen ikke super god, og dels skal du ikke lave et skift over til Google Analytics 4 nu og her – du skal i den kommende tid opsamle data i begge Analytics versioner.

Lad mig uddybe: Du skal implementere Google Analytics udover din eksisterende implementering, så du både indsamler data i Google Analytics 4 og din nuværende Analytics fremadrettet. Den næste tid anbefaler vi, at du bruger de data og den version, du er vant til at se på. Der kender du benchmark og rapporterne. Imens står Google Analytics 4 og indsamler data, så du på sigt har data at sammenligne med, og på den måde har du også data til de nye rapporter, til Googles prædiktionsmodeller og til at sammenligne data mellem de to versioner.

Det er selvfølgelig også muligt at skifte over og bruge Analytics 4 data allerede nu, men vi vil ikke oversælge GA4; vi oplever stadig lidt mangler og udfald. Dels er der rapporter vi savner, og dels har vi oplevet fejl i data. På en række konti oplevede vi et markant skift i trafikkilde, på tværs af forskellige sites blev en meget stor andel attribueret til Direkte trafik med pludseligt skift i slut januar, og sådanne fejl stiller selvfølgelig tvivl om, hvorvidt man kan stole på data endnu. Det ændrer dog ikke på, at det er en rigtig god ide at implementere og opsamle data nu, da fejl kan udrettes bagudrettet og i øvrigt er der masser af total data, der stadig er korrekte.

Google Analytics 4 spørgsmål og svar

Til webinaret fik vi en masse gode spørgsmål, så her er spørgsmål og svar, der ganske givet også er relevant for dig.

Hvor er Bounce rate / afvisningsprocent i Google Analytics 4?

Afvisningsprocenten findes ikke længere i GA4, fremadrettet skal du bruge tallet de kalder ”Engaged sessions”. Det nye begreb og tal er defineret ved at besøget varer mindst 10 sekunder, at brugeren ser 2 eller flere sider, eller at brugeren konverter. Så nyt begreb og ny definition – godt at kende!

Afvisningsprocenten har også længe været udfordret i forhold til, at vise om en bruger var god eller dårlig. For en bruger der ser 1 side, kan sagtens være en super god bruger, hvis de fx læser alt på siden. Rent teknisk har Google blot ikke tidligere kunne spore tidsforbrug på den sidste side i en session, hvilket nu er ændret. Derfor kan Google lave en ny og mere retvisende metric.

Google Analytics 4 ecommerce rapporter

I GA4 er enhanced ecommerce taget for givet. Enhanced ecommerce er en udvidelse af, de ehandelsdata vi plejer at have om transaktioner til også at have data, om hvordan brugerne interagerer med produktet undervejs i købsprocessen på sitet. Det er fx data for hvor et produkt vises i oversigter, som relaterede vare, visning af produktsiden, add to basket og andre lækre og værdifulde data.

Som noget nyt præsenteres disse data i standardrapporten for produkter i Analytics 4, men det kræver selvfølgelig, at du sporer dette og sender data til Google. I de nye rapporter hedder det dog ikke længere produkter, men items.

Vi fik spørgsmålet: Jeg sporer ecommerce data, men kan ikke se det i rapporterne i Google Analytics 4.

Hvis I sporer ecommerce data som events og ikke kan se dem i monetization, så er det fordi I sender dem ind med variable af gammel navngivning. Google har nemlig omdøbt det, i den nye version. Der er ingen grund til at gøre det alt for let!

Så hvis du sender data til Google og parametrene ikke er tilpasset GA4, skal du ændre dette, for at kunne se rapporterne med data. Et par eksempler på ændringer i navngivningen er; ”add” i enhanced ecommerce hedder nu ”add_to_cart”, ”impression” tidligere hedder nu ”view_item_list” og ”checkout” hedder nu ”begin_checkout”.

Simo Ahava er lavet et blogindlæg, der angiver før og efter navngivning: https://www.simoahava.com/analytics/google-analytics-4-ecommerce-guide-google-tag-manager/

Et andet spørgsmål: Ecommerce er ikke standard, her skal man selv lave opsætningen – er det ikke rigtigt?

Det er korrekt, Google Analytics bliver aldrig bedre end de data der sendes til systemet. Så der skal implementeres, så der sendes data til Google via de respektive ecommerce variable, fx item/produkt, antal produkter købt, stykpris og samlet transaktions beløb. Googles dokumentation om dette findes her: https://developers.google.com/tag-manager/ecommerce-ga4

Bruger Google Analytics 4 cookies?

Ja, GA4 inddrager cookies i målingen af brugernes adfærd. Men qua udfordringerne med manglende accept af cookies fra brugernes side, så har Google arbejdet på en løsning, der giver bedre data uden at overtræde privatlivets fred. Derfor bidrager deres nyere tiltag Google Consent også til målingen, og endeligt bruger Google modellering til at estimere manglende data – hvilket gør, at de data vi har i Google Analytics 4, er en kombination af både cookies og modellerede data.

Ligesom vi i noget tid har set i Google Ads data, så går Google også ind og estimerer cross device adfærd, så brugertallet ikke længere er baseret på unikke cookies, men er modelleret.

Det betyder også at hvis vi sammenligner data fra tidligere Analytics versioner og Google Analytics 4, så kan vi forvente større tal i GA4, da brugere uden cookies ikke er ”skåret fra”.

Udfases Google Analytics tidligere versioner?

Google har ikke til vane at lave hårde udfasninger af Google Analytics, faktisk ser vi til tider stadig de helt gamle Google Urchin koder på websites, og de indsamler stadig data. Så på den måde er der ikke en kritisk deadline for at skifte over. Men Google stopper med at lave nye features til tidligere versioner, så al udvikling foregår fremadrettet på GA4.

Så på den ene side er der ingen hastværk i at få skiftet over, men som vi anbefaler ovenstående, så er det en rigtig god idé at påbegynde dataindsamlingen i Google Analytics 4 nu, så der er historiske data at arbejde med, når du ønsker at skifte over.

Har I kendskab til en udrulningsplan for bl.a. measurement protocol?

Google har ikke nogen offentlig tilgængelig udrulningsplan, vi må vente i spænding og blive glædelig overrasket, når der kommer nye gode nyheder. Al viden vi har om fremtidige planer, er desværre underlagt NDA i vores samarbejde med Google.

Measurement protocol er pt i Alpha, og man kan følge udviklingen på deres sider med guides, hvor de angiver, hvor langt de er, fx her for netop measurement protocol https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/protocol/ga4

Kan man vente med at opsætte rapporter, eller vil det influere ens muligheder for at sammenligne data? Kan GA4 bruges til at samle data, som man så kan modellere henad vejen?

Det er bestemt muligt at igangsætte dataindsamlingen nu, og så lave alt ift. analyse og opsætning af rapporter efterfølgende. Det er netop derfor, at vi anbefaler at få opsat Google Analytics 4 hurtigst muligt, så dataindsamlingen begynder – så kan du altid senere gå i krig i data.

Der er dog nogle ting, der vil være gavnlige at sætte op fra start af dataindsamlingen. Som vi kender det fra de tidligere versioner, så indgår data ift. mål og konverteringer kun fra den dag, det opsættes. I GA4 hedder det konverteringer, og bortset fra ”purchase” eventen, der automatisk er en konvertering, så bør du opsætte øvrige konverteringer fra dataindsamlingens start, så det er korrekt i systemet.

Er det hit/event level data man sender til bigQuery også gratis fra GA4?

JEPS! Det er en fornøjelse. Det er ikke alene gratis men også mere smooth, hurtigere og meget andet godt man kan sige om den sag.

I normal GA kører events med Category>Action> Label. Benytter GA4 også den metode? Hvis ikke, hvordan kategoriser med så events i GA4?

Det er nemlig korrekt at der også findes ”Events” i de tidligere versioner, og det skal i øvrigt nok give anledning til forvirring den næste tid! I det tidligere har vi netop en struktur og niveauer i indsamlingen (og ikke mindst mulighed for et værdi), mens vi i Google Analytics 4 indsamler samtlige data som events, men i 1 niveau af data.

Den her er god læsning:

https://www.analyticsmania.com/post/how-to-track-events-with-google-analytics-4-and-google-tag-manager/

Men i forhold til strukturering ville jeg ”gruppere” alle events så de har et præfiks alt efter område. Et eksempel er dette, hvor det handler om menuen:


På baggrund af det vil man kunne lave forskellige custom analyser af en events og de parametre, der hører til dem.

Sammenlignet med Category, action, label  så er Event navn = Category kan man sige og action og label er blot parametre.

Kan man slet ikke forlade den gamle metode kan man blot lave parametre der hedder category, action og label og så fylde dem ud som man ”plejer” 😊

Hvordan med sampling? I legacy GA er den dybe detaljeringsgrad ubrugelig pga. sampling?

Data samples IKKE i standardrapporterne. I al fald ikke lige nu. Laver du analyser i Analysis hub, så kan du møde stikprøver, hvis din datamængde er større end 10 mio events. Så det er endnu en rigtig positiv nyhed.

Hvordan med hit limit?

Der er ikke længere et øvre maks. på events (tidligere var der et maks. på hits, nu hedder det events eller på dansk, hændelser, i stedet). Men med mange data kan du opleve, at der kommer stikprøvebaserede rapporter, i de rapporter, der ikke er standardrapporter.

Hvordan laver man både Universal og G4 af eksisterende setup?

Hvis den eksisterende Analytics indsamler data via en kode på sitet, så skal der implementeres endnu en kode til GA4. Sendes data til Google Tag Manager kan det sættes op der i stedet – med de rette data i GTM kan alt løses via GTM og GA4.

Hvad med virtual page views – fungerer det, når det nu er event-baseret?

Virtuel pageview bruges når man mangler en sidevisning med en unik URL, fx hvis en nyhedsbrevstilmelding ikke udløste en ”tak for din tilmelding”-side og URL, og vi dermed ikke kan sætte det op som mål. Personligt har jeg brugt det meget lidt de sidste år, da events (de gamle slags 😉 ) løste formålet, da Google gjorde det muligt at sætte dem op som mål. Så i mine øjne er spørgsmålet lidt hvordan man viderefører en tidligere tilgang, i stedet for at se på hvad der er vi ønsker at løse, og hvordan man gør det smart i Google Analytics 4.

Hvis der er behov for at spore brugerhandlinger, så kan det gøres via en dertil egnet event – tjek først om det automatisk spores af Google, om det spores via enhanced measurement, om der er defineret et event navn, der passer til, eller om du skal lave en custom event. Uanset udfaldet, så kan du i alle tilfælde sætte det op som konvertering.  Vær dog obs på ikke at slynge om dig med nye event navne, da der er et øvre maks. på 500 events (og pt kan du ikke slette historiske events og kan derfor ramme maks., uden at kunne gøre noget ved det).

Det var mange info og input, bl.a. baseret på gode spørgsmål til vores webinar. Har du lyst til selv at kigge nærmere på det nye, så er det muligt at rode med Googles egen demo konto for deres merchandise store. Du kan få adgang og læse mere om muligheden her: https://support.google.com/analytics/answer/6367342#access

Og har du brug for hjælp til implementeringen, opsætning, brug af data, eller undervisning, så sig til – vi hygger med Analytics 4 dagligt.