Vi har sat strøm til en fantastisk sportssommer
Danske Licens Spil sætter strøm til et væld af spændende, digitale udfordringer under bl.a. fodbold-EM denne sommer.
I dag træder GDPR i kraft over det meste af Europa. Jeg er personligt druknet i e-mails de sidste 3 uger fra leverandører, som med afsæt i GDPR og 25. maj vil have mit fornyede samtykke til behandling af mine persondata. Hører de ikke fra mig, vil jeg blive slettet af deres mailinglister. Selv min sportsmassør mener, at jeg skal bekræfte brugen af mine data inden 25. maj, ellers vil de ikke kunne sende mig nyheder og markedsføringsmateriale.
Men hov, kræver det overhovedet samtykke at behandle persondata til markedsføring? Næh, det gør det faktisk ikke, så længe der er tale om kategorien almindelige personoplysninger (navn, adresse, e-mail, telefon, købshistorik osv.). Markedsføring falder inden for begrebet legitim interesse, som kan anvendes som behandlingsgrundlag i stedet for samtykke.
Jeg har ikke afgivet nogen helbredsoplysninger hos min sportsmassør (følsomme personoplysninger). Der er alene tale om navn, adresse, e-mail, telefonnummer og et kodeord til login. Men for pokker: Hvad nu hvis kun 20 % af kundekredsen bekræfter samtykket til behandling af data? Så mister sportsmassøren kontakten til 80 % af kundeunderlaget, som hidtil har været kommunikeret smertefrit til via e-mail.
Det mange overser – og sammenblander – i disse dage er hvilke lovgivninger, der regulerer hvad i forhold til samtykke. Lad os lige præcisere hvilke lovgivninger der er i spil:
Tilbage til min sportsmassør. Jeg HAR givet samtykke til, at de må sende mig e-mails. Altså er det en helt overflødig handling, at jeg skal bekræfte mit samtykke. Det kan sætte hele forretningsgrundlaget over styr. Det de imidlertid burde have gjort, var at sende mig en e-mail, hvori de henviser til deres opdaterede persondatapolitik (som er tilpasset kravene i GDPR). Så har de opfyldt deres oplysningspligt, og jeg kan i ro og mag selv læse, hvad de bruger mine data til, hvor længe de opbevarer dem, min ret til indsigt, sletning, klage osv. I samme mail skulle de have give mig mulighed for at afmelde mit samtykke til markedsføring pr. e-mail.
Har du brug for rådgivning, eller en snak om hvordan du griber samtykke og oplysningspligten an, så kontakt Henrik Hobel på hh@ambition.dk eller ring på 21913949. Du kan også læse vores persondatapolitik og se, hvordan vi hos Ambition informerer om brugen af personlige data.
PS: Jeg tror lige jeg tager en snak med min sportsmassør inden de lukker klinikken…
Danske Licens Spil sætter strøm til et væld af spændende, digitale udfordringer under bl.a. fodbold-EM denne sommer.
Hvilken virksomhed drømmer ikke om at kunne forudsige sine kunders adfærd? Med Machine Learning og kundedata er CLV-prædiktion blevet lettere end nogensinde. Mulighederne er mange, og der kan vente guld for enden af ”r-AI-nbuen”.