[/db_pb_menu]



  1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Det skal du...

Det skal du have for øje når du vælger Marketing Automation system

Der findes et hav af forskellige Marketing Automation systemer, og som virksomhed kan det være svært at overskue, hvad man skal kigge efter, når man skal investere i en ny platform. Med det brede udvalg af forskellige Marketing Automation platforme er det derfor vigtigt, at man er bevidst om sine behov og eventuelle krav, inden man beslutter sig for hvilken platform, man vil investere i.

16.03.21

I dette indlæg får du først og fremmest inspiration til, hvilke overvejelser der er værd at gøre sig, inden du vælger dit nye Marketing Automation system.

Her tager vi dig gennem 5 konkrete overvejelser, der kan hjælpe dig på vej til din endelige beslutning. Til slut i indlægget præsenteres der ni forskellige platforme, som skal ses som Ambitions konkrete forslag til Marketing Automation platforme.

Fem overvejelser du bør gøre dig omkring dine behov

Inden du vælger din nye Marketing Automation platform bør du overveje: Hvad er mit behov? Altså, hvad er det egentlig, jeg har brug for, at systemet kan, for at jeg kan komme i mål med mine marketingindsatser. Her vil de fleste nok svare, at de enten har brug for et system, som kan automatisere processer i forbindelse med forskellige marketing initiativer, eller at man som virksomhed gerne vil kunne kommunikere direkte med sine kunder f.eks. gennem e-mails. Men så enkelt er det ikke altid. For hvad hvis du gerne vil eksekvere din kommunikation på baggrund af data, som kun er tilgængelig i dit salgssystem? Det kunne f.eks. være et trigger-flow baseret på købsadfærd. Så er det nødvendigt, at de to systemer kan snakke sammen. Og hvad hvis du gerne vil berige din database med indsamling af ny data som kan anvendes strategisk i din marketingindsats? Så er det måske nødvendigt at overveje en DMP eller en CDP. Der er flere nødvendige overvejelser at gøre sig, som i sidste ende kan spare dig for tid og penge. Herunder har vi listet 5 overvejelser, som bør ligge til grund for dit valg af Marketing Automation platform.

Din tech-stack: Inden du vælger din nye Marketing Automation platform, bør du overveje, om det er nødvendigt, at systemet kan integrere med resten af din tech-stack. Har du f.eks. et ønske om at kunne eksekvere flows baseret på købsdata, så skal du undersøge om systemet integrerer naturligt med resten af din tech-stack, eller om systemet tillader en åben API. I de fleste Marketing Automation platforme findes der standardløsninger for integrationer til andre systemer, men du kan ikke nødvendigvis regne med, at din nye Marketing Automation platform naturligt integrerer med andre systemer i din tech-stack. Undersøg derfor først mulighederne for, om den Marketing Automation platform du har udset dig, kan integrere med andre systemer i din tech-stack.

Pris: Når du skal vælge din nye Marketing Automation platform, er prisen selvfølgelig en reel faktor, som bør indgå i dine overvejelser. Prisen bestemmes ofte ud fra, hvor mange kontakter du har i din database. Derudover findes der også forskellige features, som ikke er en del af standardløsningen, men som skal tilkøbes. Derfor kan størrelsen på din database være en god indikation på, hvilken Marketing Automation platform du skal vælge, da en større database vil være lig med en højere pris. Samtidig indeholder en stor database også ofte højere diversitet hvilket medfører, at behovet for at kunne segmentere, personalisere og målrette marketing aktiviteter opstår. Undersøg derfor i hvilket tempo som din kundedatabase vokser ved at kigge på historisk data. Derved får du en god indikation på, hvilket prisniveau du bevæger dig indenfor.

Data Management Platform (DMP): Flere og flere Marketing Automation systemer tilbyder løsninger der inkluderer en DMP. En DMP skal ses som en software der sammenkobler data fra dine kunder fra alle tænkelige kilder. Med en DMP kan du strukturere første-, anden- og tredjeparts data til brug for statistik, segmentering og målrettet indhold. Hvis du har en DMP, kan du bruge den til at forbedre din ROI ved at sammenholde alt lige fra offline data og online data i kombination med f.eks. geografisk og socioøkonomisk data. Hvis du allerede ved, at du har behov for at kunne anvende første-, anden- og tredjeparts data i samspil, så bør du overveje om dit nye Marketing Automation system skal have en DMP.

Egne kompetencer: De fleste Marketing Automation platforme er relativt brugervenlige, især hvis man i forvejen har en anelse kendskab til segmentering og flowcharts. Dog kan det være uoverskueligt at skulle lære et nyt system at kende, og det er ikke altid lige let at overføre konkrete ideer til reelle automatiserede marketingindsatser. Derfor bør du overveje om din organisation besidder de rigtige kompetencer in-house, eller om det er nødvendigt, at tage kontakt til en ekstern sparringspartner i form af f.eks. et digitalt marketingbureau.

Mulighed for support: I forlængelse af ovenstående, kan det også være en god idé at undersøge hvilke muligheder, der findes i forhold til adgang til support. Dette gælder især, hvis du har tænkte dig at kaste dig ud i implementeringen af dit nye system på egen hånd. Her er det også vigtigt at anerkende, at der på et tidspunkt vil opstå en situation, hvor du vil få brug for hjælp, til kunne implementere den løsning du ønsker. Undersøg hvilken slags support som tilbydes til den Marketing Automation platform, du har for øje. Findes der et ticket system? Er der adgang til undervisningsmateriale, og hvad hvis systemet bryder sammen i weekenden. Muligheder for nem adgang til support er altså en vigtig faktor, når du sammenholder forskellige Marketing Automation systemer.

Hvilken platform skal jeg så vælge?

Nu når du har styr på hvilke overvejelse, du bør gøre dig, inden du vælger din næste Marketing Automation platform, så kommer det store spørgsmål selvfølgelig: Hvilken en skal jeg så vælge? Der findes hundredvis af systemer, som i store træk tilbyder det samme, og som ligner hinanden på rigtig mange punkter. Hos Ambition har vi erfaring med mange forskellige Marketing Automation systemer, og derfor har vi forsøgt at guide dig lidt på vej, ved at liste vores bedste bud på ni forskellige Marketing Automation platforme.

Den gode basale

Du har måske ikke den største database endnu, men samtidig har du et ønske om at kunne kommunikere målrettet og automatiseret med dine kunder. Du besidder ikke de store tekniske kompetencer, og du har brug for en brugervenlig platform. Platforme der passer til dine basale behov:

  • Mailchimp
  • MailJet
  • Apsis

Systemer der kan lidt mere

Din database vokser, og du har ambitioner om, at din nye Marketing Automation platform skal kunne integrere med andre systemer i din tech-stack. Du har behov for at kunne personalisere, og målrette dine marketingindsatser. Måske du gerne vil prøve kræfter med en DMP? Nedenstående platforme tilbyder DMP-løsninger, og muligheden for at holde overblik over dine marketingindsatser ved hjælp af integrerede rapporterings- og analyseværktøjer:

  • Mapp Cloud
  • Agillic
  • Microsoft Dynamics 365 Marketing

De helt store spillere

Hvis du har brug for et lidt større setup, så bør du kigge i retning af Oracle, Salesforce og SAP. Disse systemer falder ikke kun ind under Marketing Automation kategorien, men tilbyder derimod løsninger der spænder bredt inden for hele salgs- og MarTech feltet. Her får du alt lige fra lead nuturing, integrerede salgsaktiviteter og lead scoring modeller til dynamiske kampagneflows, business intelligence værktøjer og DMP-løsninger:

  • Oracle Eloqua
  • Salesforce Marketing Cloud
  • SAP Marketing Cloud

Med ovenstående in mente håber vi, at du føler dig klædt på til at tage skridtet nærmere din nye Marketing Automation platform. Husk at der altid kan hentes inspiration, vejledning og hjælp til valg af Marketing Automation platform hos specialiserede bureauer som Ambition. God jagt!

Du kan læse mere om Marketing Automation her.