Søgeannoncer på Google – Nu med tilknytningsbaseret interesse målretning!

Denne artikel er interessant for dig, hvis du leder efter nye kunder, som du mangler at nå tidligt i kunderejsen.
Målret dine søgekampagner efter dine kunders tilknytning til et emne eller interesse.
Denne målretningsindstilling har været tilgængelige for display og video kampagner i flere år. Google har nu gjort denne målretning tilgængelige for søgekampagner!

Denne nye mulighed, annonceret til søgekampagner 14.10.2019, giver søgeannoncører mulighed for at målrette mod bestemte interesser, emner eller vaner.
Du kan altså nu bruge dine kunders interesser og søgeadfærd, til at komme først med dine tilbud, services og produkter i søgeannoncer. Vælg mellem 132 målgrupper fordelt på 12 hovedkategorier inden for alt fra shopping til finans. Med andre ord findes der helt sikkert mere end én interessekategori til din forretning.

Du kan downloade en oversigt over interessekategorier her. (csv-fil)

Husk, at du allerede får en masse hjælp af Google hvis du har oprettet og bruger normale remarketinglister. I Målgruppeadministratoren kan du via målgruppeindsigten se, hvilke tilknytningsbaserede interesser dine besøgende har. Dette kan du bruge i din markedsføringsstrategi til at udvikle nye tilknytningsbaserede opmærksomhedskampagner eller produkt-kampagner baseret på denne indsigt.

Det fede ved denne nye mulighed er, at du nu kan oprette søgekampagner mod grupper af kunder du måske ikke målretter mod i dag, da dine søgeord ikke når dem i dine aktive kampagner. Med andre ord åbner denne mulighed for at markedsføre sig mod et publikum som ikke kender din butik eller service endnu.

Hvad er der i det for mig?

Kunderejsen er som bekendt blevet mere kompliceret at håndtere. Tilknytningsbaseret interesse giver dig mulighed for at eksponere jeres tilbud, services og produkter for en interesseret kundegruppe tidligt i kunderejsen. De fleste mennesker starter deres produkt eller tjenesteresearch på Google.


Vær opmærksom på, at du med tilknytningsbaseret målretning lægger et målretnings-lag ned over dine søgekampagner, som åbner for potentielt mere trafik.

Opskriften på succes med tilknytningsbaseret målretning

  • Udvid din annoncering og opret nye målgrupper baseret på din nuværende trafik via målgruppeindsigten
    • Åbn værktøjerne og find Målgruppeadministratoren
    • I målgruppeadministratoren vil du se en liste over alle dine aktive og in-aktive søge-remarketinglister. Her vælger du den liste hvor du vil finde en tilknytningsbaseret målgruppe
    • Øverst i venstre hjørne har du en oversigt. Her vælger du Målgruppe indsigt
    • For at finde din nye tilknytningsbaserede målgruppe vælger du Tilknytningsbaseret målgruppe til højre – og så viser Google dig en liste over de tilknytningsbaserede målgrupper som optræder oftest på din søge-remarketingsliste

Dertil er der et par andre gode råd det er værd at huske på.

  • Sæt altid dine nye målretninger til observationsstatus – medmindre du vil indsnævre din målgrupper meget præcist. Hvis du gør det, så husk også at slå målretningsoptimering fra!
  • Husk, at din målretning skal tilpasses den enkelte kampagnes målsætning

Tag kontakt til Ambition, hvis du vil høre hvordan du med fordel kan bruge målgrupper og målretningsindstillinger i Google. Vi hjælper dig med at få mere ud af dit annonceringsbudget.

 

Tue Andersen

Google Ads konsulent at Ambition A/S
Erfaren Google Ads konsulent. Speciale i Search, Display & YouTube.
Tue Andersen

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24