Case | Amnesty International

Fri eller forfulgt

Nogle gange glemmer vi, hvor privilegerede vi er i Danmark. Vi glemmer, hvor godt og trygt vi har det. Glemmer, hvor åbne og fordomsfrie vi kan tillade os at være, sammenlignet med andre steder i verden, uanset om det gælder politisk overbevisning, religion, køn eller seksuel observans.

Den erkendelse brugte Amnesty International til at reaktivere tidligere medlemmer i kampen for menneskerettighederne ved at stille spørgsmålet: Ville du være fri eller forfulgt, hvis du ikke boede i Danmark?

Bag reaktiveringen af churnede medlemmer lå dybe dataindsigter og analyser. Hvert medlem var beriget med en passionsscore, der bygger på viden om den forventede livstidsværdi og den menneskerettighed, som man brænder mest for. Denne score gør det muligt at identificere brugerens vigtigste interesser – deres passion – når Amnesty International møder dem i diverse kontaktpunkter.

Dette blev foldet ud i det kreative koncept, hvor involveringen netop var baseret på en række målrettede dilemmaer inden for fx frihed, lighed og retssikkerhed.

Ville du fx holde din kæreste i hånden på gaden, hvis du var homoseksuel?

Ud fra hvert individuelt svar blev der beregnet en forfølgelsesfaktor. Faktoren er et billede på, i hvor mange af verdens 195 lande man risikerer at blive forfulgt, fængslet eller henrettet…

Resultater i korte træk

Den datadrevne kampagne har skabt stærke målbare resultater for Amnesty allerede i første bølge:

12.000 besøgte kampagnesitet og tæt på 3.000 tilmeldinger til aktiveringsnetværket, Lifeline. Men ikke nok med det: Omkring halvdelen af de tilmeldte valgte også igen at blive medlem af Amnesty International.

Kampagnen vandt en Creative Circle award i 2019 i kategorien Direct / Data Driven

Amnesty International Danmark har i samarbejdet med Ambition fået en meget værdifuld indsigt i medlemmernes bevægelser i kunderejsen og har med kampagnen ”Fri eller Forfulgt” fået en fantastisk platform til re-reaktivere af tidligere medlemmer. Kampagnen har et format, der gør den super nem at besvare for brugeren og samtidig giver et utroligt nuanceret billede af holdningerne til de menneskerettigheder, der er vigtigst hos det enkelte medlem. Kampagnen har givet vores re-aktivering af tidligere medlemmer et stort løft!

Rasmus Møller Jensen, Ansvarlig for medlemsloyalitet – Amnesty International Danmark