AI graver guldet frem blandt kunder og leads
Brug af machine Learning og kundedata gør muligheder inden for CLV-prædiktion større end nogensinde.
Google frigav tidligere i år Demografisk målretning til søgeannoncer som et stærkt værktøj for målretningen af annonceringen og annoncebudskaberne til forskellige køn og aldre. I den gamle AdWords-brugergrænseflade var demografiske oplysninger tilgængelige og så sådan ud:
I deres nye brugergrænseflade øger Google de demografiske målretningsindstillinger, så annoncører nu også kan målrette brugere ud fra deres husstandsindkomst og forældres status. Disse to tilføjelser giver dig yderligere fleksibilitet i, hvem og hvordan du når frem til forskellige målgrupper på vi AdWords.
Googles nyeste udvidelse – Promotion Udvidelser finder man kun i det nye interface og er placeret under fanen “Annoncer og udvidelser”.
Promotionudvidelser giver dig mulighed for at fremhæve et særligt tilbud på din hjemmeside. Ved at gøre det gennem en udvidelse sparer du på de værdifulde, begrænsede antal tegn i din annoncer. Du kan også bruge denne udvidelse til understreget et tilbud, som du fx også nævner i selve annoncen. Promotion-udvidelser er fx helt oplagte til udslag og Black Friday:
Den nye brugergrænseflade tilbyder masser af kraftfulde rapporter, der gør det lettere at analysere dine kampagner. AdWords kan nu visualisere fordelingen af klik, omkostninger og konverteringer på tværs af desktop, tablet og mobil, hvilket gør det nemmere at administrere dine kampagner og optimere budjusteringer på enhed.
Det nye AdWords interface kan også vise søjlediagrammer og heat maps for, hvordan dine annoncer klarer sig på tværs af forskellige dage i ugen og timer af dagen, hvilket gør det nemmere at administrere annonceplanlægningen af dine kampagner.
Google kommer nu med inspiration til nye søgeord og negative søgeord, som du let kan tilføje til dine kampagner via en Word cloud.
Administration af dine bud kan være kompliceret, men det er endnu vanskeligere, når du har aktive justeringer der både byder op og ned og de er slået til på mange forskellige niveauer og steder. I det nye interface introduceres avancerede budjusteringer, som giver mulighed for at juster dit bud pr. interaktionstype. Pt. er det dog kun opkald, der er tilgængelig, hvilket ikke er voldsomt nyttigt for de fleste, men vi håber, der kommer flere muligheder her.
Der er altså en del at være begejstret over i “the new AdWords experience”, men vi bør ikke glemme det gamle AdWords interface endnu, for der er den del vigtige elementer, som ikke understøttes af det nye interface – i hvert fald endnu ikke!
Disse funktioner kommer helt sikket til “the new AdWords experience”, men indtil da, vil det være irriterende at skifte mellem de to brugergrænseflader, og derfor vil mange forblive i det gamle interface indtil det nye er fuldt funktionelt. Men jeg håber, at dette indlæg kan opmuntre til at give det en chance og udnytte de funktioner, hvor det nye interface er langt stærkere end det gamle, så du får vænnet sig til det, da det jo er fremtiden!
Brug af machine Learning og kundedata gør muligheder inden for CLV-prædiktion større end nogensinde.
SEAT casen “Hands on the wheel settles the deal” vandt BRONZE i kategorien Data Science. Lige en af de kategorier hvor vi elsker at være med helt fremme i finalen. Sammen med Ambition valgte SEAT at tage en helt ny vej, ved at benytte en kombination af datadrevet modellering, Machine learning, en stærkt 1:1 tilgang via postale udsendelser og e-mailkommunikation, samt en veltilrettelagt digital kampagne der endte med et øget salg på 371 % blandt dem, der havde modtaget en direct mail, i forhold til dem, der var udenfor målgruppen.