- Forside
- /
- Formater
Online formater
Der er mange muligheder for kreative formater, når du annoncerer online. Men der er også en række krav og specs, der skal overholdes for, at du får annoncen godkendt. I Ambition elsker vi digital annoncering, og vil derfor gerne hjælpe dig med en oversigt over og en guide til, hvad der kræves for at få luft under vingerne på annonceringen.
På denne side får du derfor en fuld oversigt over formater for billeder og videoer til de forskellige kanaler. Udover at der visuelt er nogle krav, så er det vigtigste punkt, hvor stor filen er. Der er ingen gradbøjninger, så overholdes filstørrelsen ikke, afviser Google eller Facebook annoncen.
Hvis du har spørgsmål til formaterne, eller til hvordan du får mest ud af din online annoncering, så tøv ikke med at tage fat i os – vi elsker at skabe resultater.
Stills
News Feed
- Brødtekst: 125 tegn
- Headline: 40 tegn
- Link beskrivelse: 30 tegn
- Format: 1200x1200px, 1:1
Stories
- Brødtekst: Ingen tekst
- Headline: Ingen tekst
- Link beskrivelse: Ingen tekst
- Format: 9:16, 1080x1920 px
Video
News Feed
- Brødtekst: 125 tegn
- Headline: 40 tegn
- Link beskrivelse: 30 tegn
- Format: 1200x1200px, 1:1
- Videolængde: 15 sekunder
Stories
- Brødtekst: Ingen tekst
- Headline: Ingen tekst
- Link beskrivelse: Ingen tekst
- Format: 9:16, 1080x1920 px
- Videolængde: 10 sekunder
Stills
News Feed
- Brødtekst: 125 tegn
- Headline: 40 tegn
- Link beskrivelse: 30 tegn
- Format: 1200x1200px, 1:1
Stories
- Brødtekst: 125 tegn
- Headline: Ingen tekst
- Link beskrivelse: Ingen tekst
- Format: 9:16, 1080x1920px
Video
News Feed
- Brødtekst: 125 tegn
- Headline: 40 tegn
- Link beskrivelse: 30 tegn
- Format: 1200x1200px, 1:1
- Videolængde: 15 sekunder
Stories
- Brødtekst: 125 tegn
- Headline: Ingen tekst
- Link beskrivelse: Ingen tekst
- Format: 9:16, 1080x1920px
- Videolængde: 10 sekunder
Google Ads
Stills
Banner størrelser
Vi anbefaler minimum følgende størrelser:
- 160 x 600 px
- 300 x 250 px
- 320 x 100 px
- 336 x 280 px
- 728 x 90 px
- 930 x 180 px
Krav til banner
Filetype: GIF, JPG eller PNG
Max størrelse: 150kb
Animationslængde og -hastighed for gif-annoncer:
- Animationslængden må maksimalt være 30 sekunder
- Animationer kan loopes, men de skal stoppe efter 30 sekunder
- Afspilningshastigheden skal være under 5 FPS
HTML5
Banner størrelser
Vi anbefaler minimum følgende størrelser:
- 160 x 600 px
- 300 x 250 px
- 320 x 100 px
- 336 x 280 px
- 728 x 90 px
- 930 x 180 px
Krav til banner
Filetype: HTML5
Max størrelse: 150kb
Animationslængde og -hastighed:
- Animationslængden må maksimalt være 30 sekunder
- Animationer kan loopes, men de skal stoppe efter 30 sekunder
Responsive Ads
Billede størrelser
Liggende format: 1.91:1. Billedet skal være større end 600 x 314 px
Kvadrat: 1:1. Billedet skal være 300 x 300 px
Max størrelse: 150kb
Logo: Både en kvadratisk og liggende udgave
Det er muligt at uploade 5 billeder i hvert format. Jo flere billeder vi kan give Google, jo bedre er sammensætningsmulighederne for algoritmen.
Billederne bør være uden tekst og CTA, da dette tilføjes i kampagneopsætningen.
Det er også muligt at tilføje en video til kampagnen, som understøtter billederne godt. Formatet skal være 16:9, ligesom ved YouTube-kampagner.
Her anbefales det at være samme budskab som i billederne og teksterne.
Tekst til billederne
Der tilknyttes altid tekst til billederne, enten med kort eller længere tekst. Disse hedder hhv. titler og beskrivelser. Teksterne har nogle begrænsninger i antal og længde.
Tekstbegrænsninger:
Kort titel: 5 stk. af max 30 tegn; Google anbefaler dog 25 tegn.
Lang titel: 1 stk. af max 90 tegn.
Beskrivelse: 5 stk. af max 90 tegn.
YouTube
Video
Anbefalet opløsning og billedformat:
- 2160p: 3840 x 2160
- 1440p: 2560 x 1440
- 1080p: 1920 x 1080
- 720p: 1280 x 720
- 480p: 854 x 480
- 360p: 640 x 360
- 240p: 426 x 240
Understøttede YouTube-filformater:
- .MOV
- .MPEG4
- .MP4
- .AVI
- .WMV
- .MPEGPS
- .FLV
- 3GPP
- WebM
- DNxHR
- ProRes
- CineForm
- HEVC (h265)
Trueview Ads
Din videoannonce afspilles før, under eller efter andre videoer. Efter fem sekunder har seeren mulighed for at springe annoncen over.
Minimal længde: 12 sekunder (men gerne over 30 sekunder)
Maksimal længde: Vi anbefaler en længde på under tre minutter.
Companion banner
Det anbefales at lave et ledsagende banner i 300×60 px og 300×250 px
Max fil størrelse 150 kB
Bumper Ads
6 sek eller kortere
Afspilles før, under eller efter en anden video
Seerne har ikke mulighed for at springe annoncen over
Tekstannoncering (højre side og i top)
Tekst
Overskrift: Max 25 tegn (inkl. mellemrum)
Beskrivelse: Max 75 tegn (inkl. mellemrum)
Billede
Billeder er valgfrie
Størrelse: 50x50px
Placering
Tekstannoncer vises i forskellige størrelser:
- 300x250
- 17x700
- 160x600
- 728x90
- 496x80
Sponseret indhold
Billede
Størrelse på miniaturebillede: 1.91:1 (1200×627)
Billede skal være mere end 400 pixels i bredden
Max størrelse ved manuel billedupload: 5 MB
Anbefalet PPI (pixels pr. tommer): 72
Understøttede filtyper ved manuel billedupload: JPG, GIF, PNG
Animerede GIF-filer accepteres ikke.
Introduktionstekst
Højst 150 tegn for at undgå afkortning på de fleste enheder (mindre smartphones kan afkorte yderligere).
På computere kan der højst vises 600 tegn, men teksten afkortes ved ca. 150 tegn og viser “…se mere” for at vise hele teksten
Destinationssidens web-adresse
Tegnene regnes med i introduktionsteksten, så LinkedIn foreslår, at du bruger 150 tegn eller mindre i din introduktionstekst, inklusive web-adressen
Alle web-adresser skal have præfikset “http://” eller “https://”
Web-adresser, der er længere end 23 tegn, afkortes af LinkedIn
Display annoncering
Regioner: globalt
Mål: 300x250px
IAB-navn: Mellemstor rektangel
Filtyper: HTML5 – skal udnytte tredjepartsteknologi til GIF-, JPG- og PNG-formater
Max størrelse:
- HTML5: 200 kb
- Andet: 40 kb
Animationsgrænse: 15 sek for automatisk afspilning i videokvalitet, ellers 30 sekunder.
Lyd: Skal startes ved brugerklik på tydeligt ikon eller relevant tekst og al lyd skal være slået fra/afbrudt ved start på animation.
Der kræves nu SSL-funktionalitet: LinkedIn kræver, at der anvendes en sikker forbindelse (https) ved anmodning om annoncer, kreative ressourcer og sporingselementer.
Video
Længde: 3-30 sek.
Fil størrelse: 75 kb - 200 mb
Filtype: mp4
Frame rate: færre end 30 fps
Banner størrelser
Landscape – 16:9 aspect ratio (1.78):
- min: 640 x 360px
- max: 1920 x 1080px
Square – 1:1 aspect ratio (1)
- min: 360 x 360px
- max: 1920 x 1920px
Vertical – 9:16 aspect ratio (0.5652)
- min: 360 x 640px
- max: 1080 x 1920px
Vi anbefaler at videoer er kvadratisk i størrelsen 1080 x 1080px.
Google Ads
YouTube
Adform
- Stills
- HTML5