Vær på vagt ved skift til ny hjemmeside

I mine 6 år som SEO konsulent har de største udfordringer jeg har set hos virksomhederne altid været i forbindelse med et redesign eller skift til ny hjemmeside.

Virksomhederne bliver overrasket (nogle gange direkte vrede) når de finder ud af at skift til en ny hjemmeside har kostet dem synlighed i Googles organiske søgeresultater.

De forstår ikke hvordan det kan ske når nu de har hyret et professionelt grafisk designbureau til at designe den nye hjemmeside.

Jeg har flere gange som SEO konsulent stået i den situation hvor jeg har måttet forklare en virksomhed at det ikke kan forventes at et grafisk designbureau også har kendskab til søgemaskineoptimering og hvad der skal gøres for at sikre at en ny hjemmeside performer godt i søgemaskinerne.

 

”Det svarer lidt til at forvente at en maler kan løse problemer i forhold til bygningskonstruktionen. Men hvis selve fundamentet ikke er i orden, kan selv den bedste maling ikke redde en bygning og den ender bare med at blive et sminket lig.”

 

At være grafisk designer og SEO specialist er to helt forskellige fag og køber du et redesign hos et grafisk designbureau, så får du en ny hjemmeside som ser godt ud, men ikke nødvendigvis en ny hjemmeside som performer godt i søgemaskinerne.

Mit råd til virksomheder der påtænker et redesign har derfor altid været at søgemaskineoptimering skal tænkes ind helt fra starten når skift til ny hjemmeside planlægges. Et projekt omkring en ny hjemmeside bør være et samarbejde mellem grafisk designer, udvikler og SEO specialist, så man sikre at man ikke taber synlighed i Google i forbindelse med et skift.

– For søgemaskineoptimering handler ikke kun om at stige i rankings. Det handler i lige så høj grad om at bevare den synlighed man nu engang har arbejdet så hårdt for at opnå.

SEO specialistens 5 vigtigste råd ved skift til ny hjemmeside:

  1. Få et SEO bureau med indover jeres redesign allerede i planlægningsfasen
  2. Sørg for at udviklingsmiljøet er spærret af for indeksering så i ikke skader den eksisterende hjemmeside i udviklingsfasen
  3. Sørg for at load hastigheden på alle sider er under 1,5 sekund
  4. Få redeligeret alle URLer der ændres korrekt
  5. Vær sikker på at den nye hjemmeside indekseres korrekt af Google efter skiftet

Læs videre og lær om de største SEO-udfordringer og hvordan søgemaskineoptimering skal tænkes ind ved skift til ny hjemmeside.

Duplikeret indhold

Google kan ikke lide kopieret indhold, men ofte når Google finder kopieret indhold, så er der ikke tale om at den samme tekst er genbrugt flere steder. Duplikeret indhold er oftere et tegn på at der er nogle tekniske problemer, der gør at Google kan finde flere versioner af den samme URL.

Når den nye hjemmeside udvikles er det eksempelvis vigtigt at udviklingsmiljøet spærres af, så Google ikke kan indeksere det og finde flere versioner af hjemmesiden.

Load hastighed

Google slår hårdt ned på langsomme hjemmesider, fordi Google ved at brugerne ikke har tålmodighed til at vente.

Overfor det grafiske designbureau bør der udarbejdes en kravsspecifikation, der stiller krav til load hastighed og performance på den færdige hjemmeside.

 

Grafiske designere elsker selvsagt et visuelt lækkert design, men tung grafik og billedmateriale er netop noget af det som skader load hastigheden.

Problemer der let kan undgås med noget omtanke i forhold til den rigtige billedstørrelse og komprimering.

301 Redirect

Med et skift til en ny hjemmeside skiftes der også ofte platform, også kaldet CMS (Content Management System).

Hvis dette sker er det ikke sikkert at det er muligt at bevare den samme URL-struktur på hjemmesiden.

Menuer eller kategorier ændres måske og når dette sker dannes der nye URLer.

Nye URLer skal først oparbejde værdi i Googles øjne og vil have svært ved at ranke i søgeresultaterne. Med et URL-skifte risikerer man derfor at miste synlighed i Google.

 

Hvis man får nye URLer er det meget vigtigt at redeligere den gamle URL-version til den nye URL-version.

Ved at redeligere fortæller man Google at værdien fra den gamle URL skal videreføres til den nye URL og man bevare dermed sin placering i søgeresultaterne.

Denne redeligering skal ske med det der hedder et ”301 redirect”.

 

Sker denne redeligering ikke mister man ikke alene synlighed fordi værdien af de gamle URLer ikke bliver overført, men Google vil også opleve fejl hvis links til de gamle URLer følges. Denne pludselige eksplosion af fejl vil sende et signal til Google om at hjemmesiden er af dårlig kvalitet og ikke vedligeholdt, så det skal undgås.

Hvordan én enkelt fejl kan fjerne jer totalt fra søgemaskinerne

Jeg har ofte set eksempler på hvordan én enkelt fejl har gjort virksomheden usynlig i Googles organiske søgeresultater fra den ene dag til den anden.

Dette kalder vi SEO-folk i spøg for Houdini-SEO – for i ægte tryllekunstner stil laver virksomhedens hjemmeside et ”Now you see me, now you don’t” trick.

 

Dette kan ske når der skiftes fra den gamle hjemmeside til den nyudviklede version, hvis den spærring der var for indeksering i udviklingsmiljøet ikke ophæves, når den nye hjemmeside går i luften.

Det er derfor yderst vigtigt efter et skift at sikre at jeres nye hjemmeside nu også indekseres korrekt af Google.

Få hjælp til jeres nye hjemmeside fra et professionelt SEO bureau

Ambition har succesfuldt hjulpet utallige virksomheder med at bevare deres synlighed ved skift til ny hjemmeside.

 

Vi kender til alle de faldgruber der kan være ved flytning af hjemmeside og kan med vores ekspertise og en tekniske SEO-analyse vurdere om der er SEO udfordringer på jeres nydesignede løsning inden skaden er sket.  – Så tag os med på råd inden i skifter til ny hjemmeside!

 

Kontakt os for at få et uforpligtende tilbud på hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed med at bevare synligheden i Google i forbindelse med skift til ny hjemmeside.

 

Latest posts by Karina Bonnerup (see all)

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24