Facebookgrupper til sider – Stor mulighed, der kræver stort mod

Hvem drømmer ikke om, at holde sine fans endnu tættere på, og se et community blomstre op omkring ens virksomhed? Det er ikke længere en drøm. De nye Facebookgrupper til sider giver store muligheder, men kræver også stort mod. 

Facebook udruller verden over Facebookgrupper til Facebooksider. Facebook giver virksomheder på Facebook mulighed for, at oprette Facebookgrupper, der er tilknyttet til selve virksomhedssiden.

Før i tiden var det ikke muligt at koble sider eller virksomheder til en bestemt Facebookgruppe. Det var også svært for potentielle medlemmer at finde grupper i Facebooks søgefunktion, og tidligere skulle ansatte administrere gruppen gennem deres personlige profiler.

Nu kan virksomheder oprette nye, eller tilknytte eksisterende grupper til deres Facebookside, så Facebookgruppen ligger som en fane på deres Facebookside.

Facebookgrupper til sider giver en række muligheder:

Det lette men kedelige: administration

De åbenlyse fordele, der letter hverdagen for administratorer:

  • Planlæg opslag: Din virksomhed kan nu offentliggøre opslag, når det er relevant, og når flest medlemmer er online
  • Statistik: Du kan se statistik på opslag og engagement, baseret på tidsintervaller og medlemmer
  • Anmodninger: For administratorer bliver det nemmere at sortere og filtrere i anmodninger til gruppen
  • Oprydning: Du kan nu fjerne medlemmer samt alle deres opslag og kommentarer

Den modige men gyldne mulighed: Faciliter et eget community

Reklamer, nej tak!: Dette er ikke endnu en mulighed for at sprede reklamebudskaber om dit produkt, service eller virksomhed.

Debat, ja tak: Facebookgrupperne er til for brugerne. Det betyder, at Facebookgruppen er brugerstyret og lever sit eget liv. Som virksomhed kræver det mod at slippe kontrollen og lade brugerne forme gruppen og debatten. Det er brugernes fællesinteresse, der er kernen og selve meningen med gruppen. Som virksomhed giver du brugerne redskaberne til at starte samtalen, og du bør kun moderere opslag såfremt det overskrider fælleskabsreglerne for gruppen.

Med Facebookgrupperne kan du få et unikt indblik i brugernes adfærd, og lade ambassadører promovere dit produkt eller din virksomhed. Hvis du vil sælge, så er Facebookgrupper ikke løsningen. Som ejer og administrator af gruppen er din rolle blot at moderere og eventuelt svare på spørgsmål om dine produkter og åbningstider, såfremt det ligger til højrebenet.

Det kan du med Facebookgrupper: 

  • Lyt med og få unikt indblik: Du kan følge med i hvad der rører sig hos jeres brugere/kunder. Lykkedes det at skabe et blomstrende community, vil brugerne have et samlingspunkt for deres interesse, og det kan skabe en stærkere association til din virksomhed. Du kan foretage research, der kan skabe uvurderlig viden om dine brugeres adfærd og præferencer. Dette kan forbedre alle elementer i dit marketing-mix og i sidste ende skabe større loyalitet og øget salg
  • Ambassadører: Fællesskaber i grupper har vidt forskellige karakteristika, og er centreret om enten en sag, en person eller et produkt. En aktiv og velfungerende Facebookgruppe kan frembringe ambassadører, som går forrest med en god tone og promoverer virksomheden, og besvarer spørgsmål. Dine kunder vil langt hellere have hjælp og råd af kunder, som kender produkterne indgående, og som ikke har nogen kommerciel interesse i at hjælpe.

Enormt potentiale

Der er et enormt potentiale for de mere end 70 millioner Facebooksider, som nu kan komme endnu tættere på deres fans og kunder, og få indsigt i deres adfærd og præferencer. Denne uvurderlige feedback kan komme din virksomhed til gode, såfremt du formår at indsamle, strukturere og eksekvere på feedbacken. Det kræver mod at slippe kontrollen, og lade brugerne styre en Facebookgruppe som din virksomhed faciliterer. Formår du at facilitere en Facebookgruppe med livlig aktivitet, kan den blive et samlingspunkt for dine kunder, som du kan drage fordel af.

Facebook forsøger at koble fans og virksomheder tættere sammen og flytte debatfora fra hjemmesider til deres egen platform. Om de har held med det, må tiden vise.

Hvis du er interesseret i at få en Facebookgruppe til din virksomhedsside, eller høre mere om Facebookgrupper, er du velkommen til at kontakte os HER.

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24