GTIN-numre er ikke længere et krav på Shopping – Sådan påvirker det din annoncering

Snart vil det ikke længere være et krav på Shopping at indsende GTIN-nummer sammen med produkterne, men du konkurrerer ikke på lige vilkår med konkurrenterne uden. Google har meddelt at de efter den 30. september ikke længere vil afvise produkter på Google Shopping, som mangler GTIN-nummer. Det er godt nyt at man kan få vist sine produkter selvom GTIN-nummeret mangler, men det er stadig uhyre vigtigt at huske at få sendt GTIN-numrene med shoppingfeedet – hvorfor afslører vi længere nede. 

Hvad er GTIN-numre – og hvad skal Google med dem?

Global Trade Item Numbers er varens stregkode, og er også kendt som EAN-nummeret. 

Alle varer har et unikt nummer, derfor ved man som forbruger præcis hvilken vare man står med i hånden, når man står i en butik. Dette kan således også bruges på internettet til at klassificere varer, og det er det som Google benytter sig af.  

For Google bliver det lettere at vise relevante produkter til brugernes søgninger, når de kan klassificere varerne. Når først Google har koblet en søgning sammen med et produkt, så kan de via GTIN-nummeret hente alle andre produkter, der har samme GTIN-nummer og vise dem i søgningen. 

Det sikrer også en bedre brugeroplevelse at man får vist de rigtige produkter, når man søger. Og kan man som bruger være helt sikker på at genkøbe det rigtige produkt, hvis man bruger EAN (GTIN)-nummeret fra en tom emballage og taster det ind i en Google søgning. 

Derfor er GTIN-nummeret stadig vigtigt

Selvom Google fra 30. september ikke længere afviser produkter uden GTIN-numre, så er det stadig rigtig vigtigt at man sender dem i feedet. For Google vil nedprioritere produkter uden GTIN-numre til fordel for produkter med GTIN-nummer.

Det betyder at man som annoncør uden GTIN-numre på sine produkter, får fordel af hvis Google kan matche ens produkter med konkurrenternes, så man får lov at blive vist. Men kan også være sikker på at bliver vist efter alle dem, der selv sender GTIN-numre med ind i feedet. Det er således en fremgang at man får lov at blive vist, men det er absolut ikke optimalt at undvære GTIN-numre på sine produkter. 

Hvorfor laver Google denne ændring?

Det kan virke lidt mærkeligt at Google vælger at tillade produkter uden GTIN-numre, når de alligevel vil nedprioritere dem. Ændringen skal formentlig ses som et ønske fra Googles side, om at få flere produkter til rådighed, til visninger på Shopping, så brugeren får en bedre oplevelse og flere shops at vælge imellem på en given søgning.  

Har din webshop mange produkter uden GTIN-numre, så er du ikke den eneste. Vi ser rigtig mange shops, som har nogle produkter uden GTIN-numre tilknyttet. Men med denne ændring, kan du således forvente at få både flere visninger og et større forbrug.

Husk du kan trække en oversigt over afviste produkter i dit Merchant Center, det anbefaler vi at du gør fra tid til anden, så du hvert fald som minimum kan sikre dig, at dine top-produkter er klar til at modtage visninger. 

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24