Gamification buzz:

Fra fladpandet lykkehjul til intelligent opsamling af data

Af Carsten Maisch Olsen, fredag d. 9. april 2021

De forskellige udbydere af spilleplatforme som LeadFamly, Scratcher m.fl. har gjort det godt og de fleste marketingansvarlige med respekt for deres forretning, har brugt gamification de seneste år. Men udnytter du som digital marketer mulighederne optimalt?

Gamification er kommet for at blive – tænk bare på bølgen af julekalendre som vi alle deltog i for år tilbage. Starten på at benytte diverse spil i markedsføringen, som i dag kan tilgås på enkel vis som såkaldte High Converters i forskellige online platforme. Googler du Gamification, får du fx denne definition – at man tilsætter spilelementer til flows og aktiviteter, som belønner ønsket brugeradfærd i en sammenhæng. Der er mange teknikker, eksempelvis point, “præstationer”, highscorelister og virtuelle penge.

Det væsentlige formål med at bruge gamification og spilelementer er, at gøre det både sjovt og engagerende for både dine leads og kunder. Brugt på den optimale måde er gamification med til at løfte involvering og engagement i dit brand og øger sandsynligheden for, at vi får forskellige målgrupper til at gennemføre vores tænkte handlinger og flows. Ensbetydende med, at vi får Most wanted action fra brugeren. Fx kvalificering af virksomhedens datasæt med yderligere information om husstanden m.m. Typisk er det her 1:1 data, vi ønsker, som jo vi netop ikke kan berige fra 3. parts data og egne databaser.

Prisen og udfordringen med at fastholde brugeren er blevet højere. Det vil sige at, vi skal gøre os mere umage for at få involveret vores forskellige målgrupper. Det kræver det ekstra at få brugerne både BTC og BTB til at afgive information om dem selv og/eller deres forretning. Her kommer begrebet gamification til sin ret – vi leger med hinanden og får på informativ og underholdende vis, brugeren til at lege med og fuldføre formularer. Typisk ved at tilbyde noget-for-noget i form af forstærkere som fx præmier, viden m.m.

Tænk i årshjul og forskellige formål ved at benytte gamification i din markedsføring. Det kan fx være til:

  • Lead og permission
  • Kvalificering
  • Segmentering
  • Fastholdelse

Hos Ambition har lavet vi løsninger i Scratcher, LeadFamly og vores egen platform Ambition Studio. Vi har skabt løsninger med gamification i fokus for bl.a. Ekstra Bladet, Danske Spil, Canal Digital, Nyhavn Rejser, L’EASY, Telenor, CBB, Profil Rejser, EG med flere. Mange af vores danske kunder har allerede en spilplatform, men bruger den måske ikke optimalt. Det er her, vi kan gøre en forskel, når dit onlinetool bundles med den optimale kreative idé og det rigtige media setup.

Det bedste råd vi kan give i forbindelse med brug af gamification, er tænk holistisk og bredt – og vær med til at skubbe til konventionerne. Vi har snart set nok lykkehjul, men målet helliger midlet og hvis det er det, I selv kan udvikle, er det fint, så længe det virker og skaber resultater. For at skabe en struktureret tilgang til brug af gamification så tænk på følgende, som kan indgå i dit arbejde med:

  • Årshjul – tænk gamification temaer ind i de mange touch points (og ikke kun til jul og black friday)
  • Sammenhæng til Above-the-Line aktiviteter – tænk taktisk
  • Soft konvertering til videre flows – brug gamification til at berige og blive klogere på dine kunder og leads
  • Test af forskellige forstærkere, vouchers og tilbudsbaseret konvertering
  • Kommunikation, engagement og content – hvad og hvilke temaer passer ind og skaber relevans for din målgruppe?

I forlængelse af en vores gamification kampagner skrev en af vores kunder, som selv havde lavet kampagner uden selv at have lykkedes med særlig succes:

”Vi vil faktisk gerne finde ud af, hvad I har gjort for at få kampagnen til at performe så godt. I har allerede fortalt om det under vores sidste møde, men der er så stor interesse omkring kampagnen hos os, at jeg har inviteret mange af mine kollegaer med til mødet for at høre mere.”

Som vi ser det, ligger succesen i mange af vores kampagner, at vi i fællesskab med vores kunder har:

  1. Valgt det rigtige spil, som er nemt og sjovt at interagere med for målgruppen
  2. Skabt de rigtige kreativer (især video) og får skrevet de rigtige tekster
  3. Fundet den rigtige forstærker i form af præmie, viden m.m.
  4. Får oprettet fx den optimale digitale kanal fx Facebook kampagne og audicence
  5. Får brugt kampagnen i dine e-mail nyhedsbreve overfor de rigtige segmenter

Har du knækket koden til gamification? Ellers ræk ud og få hjælp til din næste kampagne eller del dine erfaringer med os.