SEO

Derfor er SEO vigtigt når tiderne skifter

Tiderne er skiftet for mange virksomheder i forbindelse med corona-udbruddet.

Mange virksomheder har deres medarbejdere siddende hjemmefra, og nogle brancher er nødt til at indstille sig på ændringer i udbud og efterspørgsel.

I Danmark er vi heldige, at vi har et handlekraftigt folketing, der i fællesskab hjælper virksomhederne og medarbejderne, så de kan fokusere på at styrke deres virksomhed, når virksomhederne kommer ud på den anden side.

Der er stor forskel på, hvordan udfordringerne påvirker virksomhederne, men uanset hvordan det påvirker din virksomhed, så vil dette blogindlæg være med til at give dig noget inspiration til, hvordan du kan arbejde smartere med dit brand – og hvor du skal starte.

Du har måske allerede en idé om, hvor vi skal hen ud fra overskriften.

Det er, som du nok har gættet: Søgemaskineoptimering (SEO).

Organiske resultater skaber resultater

Med udviklingen i Google’s algoritmer, især i de seneste 10 år, hvor brugeradfærd og kunstig intelligens er kommet ind over søgeresultaterne, kan Google levere resultater, der er spot-on ift., hvad brugeren søger efter.

Det gælder uanset, hvor i købsflowet eller tragten kunden er.

Taler vi betalte søgninger gennem Google Ads, ser vi ligeledes et meget udviklet system, der kan give fantastiske resultater. Dog er de organiske resultater nu engang mere præcise – og vil blive det endnu mere i fremtiden.

De to typer af markedsføringsformer går rigtig godt hånd-i-hånd, da de komplimenterer hinanden og skaber en større synlighed for dit brand.

For din virksomhed betyder det, at du kan tiltrække kunder, der søger specifikt efter dine produkter og du kan fange dem meget længere fremme i kunderejsen.

Hvis du ikke har arbejdet med SEO før eller måske har begrænset kendskab til området, så er denne tid et godt tidspunkt at arbejde med det på.

SEO er ikke en kortsigtet kanal, der giver resultater. Derimod er det en marketingkanal, der kan give dig store resultater over en lang periode.

Tiderne skifter

Vores medarbejdere i SEO afdelingen har mange års erfaring, og vi ved, at brugernes søgeadfærd skifter.


Ser vi på en Google Trends graf, kan man se, at der har været en smule aktivitet på ordet “Corona” inden januar, hvor virusen brød ud, hvilket har været søgninger på øllen af samme navn.

Men i januar begyndte det at gå amok og i skrivende stund, søger alle efter Corona.

Ser vi på det fra et forretningsmæssigt synspunkt, så er der virksomheder med oplysninger ifm. Corona, der har interesse i at søgemaskineoptimere på søgningerne, hvorimod øllen nok ikke har interessen lige nu.

Google har taget konsekvensen heraf og faktisk manipuleret på søgeresultaerne, så det er myndighedssider, der vil dukke op med råd og vejledning.

Et drastisk skridt, som ikke er set fra Google tidligere.

Det betyder også, at søgeadfærden på dine produkter skrifter.

Driver du en virksomhed, der sælger rejser, vil du opleve, at der lige nu er meget få søgninger, hvorimod hvis du sælger håndsprit, er trafikken på søgningerne høje.

Det betyder også, at du skal rette dine aktiviteter imod produkter og tidpunkter, der giver mening.

Arbejder du med rejsebranchen, så ved du, at du ikke vil sælge påskeferier, men efterårsferier eller sene sommerferier, er måske vejen frem lige nu.

Men hvordan skal du arbejde med SEO, nu hvor du har noget ekstra tid i kalenderen?

Læs med her:

Hvad skal du fokusere på?

SEO består af rigtig mange discipliner, men der er dog nogle ting, der er mere oplagte at se på end andre.

Vi anbefaler, at du starter 2 steder, i den rækkefølge.

  1. Content
  2. Linkbuilding

Content

Content og tekster er grundstenen i at give dine brugere indhold, de søger efter.

Uanset hvilken type produkt eller service du udbyder, så er content fundamentet for, at søgemaskinerne vil lægge dig i toppen.

Hvis du endnu ikke har fokuseret på dit indhold, så er der muligvis tid til det i disse tider.

Det kan være en kunst i sig selv at skrive de perfekte tekster. Men det er oftest dig selv, der kender dine produkter og kunder bedst, så du har også mulighederne for at ramme din målgruppe helt perfekt.

Vi har tidligere skrevet et blogindlæg om hvordan man skriver gode hjemmeside tekster, som du med garanti kan få rigtig meget ud af.

Produkttekster

Du har sikkert selv noget erfaring med produkttekster, når du har siddet og shoppet på nettet.

Produkttekster er det, der kan gøre dine produkter levende.

Selvom man siger, at et billede siger mere end 1.000 ord, så vil søgemaskiner som Google gerne have noget tekst om dine produkter.

Alt efter hvor avancerede dine produkter er, så er der stor forskel på, hvor meget du kan skrive om produktet.

Det kan være svært at komme på, hvad man skal skrive, men når først man får lidt erfaring, så begynder man at blive kreativ og detaljeorienteret.

Lad os sige at du sælger tape, noget vi alle kender, men nok har svært ved at beskrive, så hvordan gør man?

Du kan bl.a. komme ind på:

  • Hvor mange meter tape er der?
  • Hvor bred er tapen?
  • Hvilket materiale er det lavet af?
  • Hvilken type lim bruges der?
  • Er tapen økologisk?
  • Er den svanemærket eller ren for kemikalier?
  • …..

Og listen kan være lang.

Sælger du rejser, så er fremgangsmåden den samme.

  • Hvor går rejsen til
  • Er der fly/hotel/mad/oplevelser osv. med i prisen?
  • Hvad kan man opleve i området?
  • Hvad SKAL man bare se?
  • Er der lækre strande / shopping osv. i nærheden.
  • …..

Men forskellen på de to er, hvad er målet med salget?

Sælger du tape, så har du en kunde, der har et behov der skal dækkes, der er praktisk.

De skal klistre 2 ting sammen.

Men når du sælger rejser, skal du sælge drømme, du skal muligvis skabe behovet hos kunden, hvilket betyder, at du skal tale til selvforkælelse frem for behov.

Men fælles for de to produkter er, at dine kunder ønsker at lære mere om produktet fuldstændigt, som hvis de gik ned i en butik og kunne tale med en ekspedient om deres behov.

Ift. SEO så er dine produktsider utrolig vigtige, fordi de tager kunden direkte ned i bunden af din tragt, hvor købsknappen ligger lige for.

Dine produktsider vil derfor altid være de vigtigste sider for din SEO.

Kategorisider

På det næste niveau, lidt højere oppe i tragten, har vi dine kategorisider.

Lad os sige du sælger tøj, sko og tilbehør hertil.

Du har muligvis en side med sommerkjoler, en med sko og en med smykker osv.

Disse sider er måske opdelt efter mærke eller størrelser.

Dengang du lavede de kategorier, har du taget en beslutning om, at du måske skal have en side om røde sommerkjoler.

Det har du måske gjort, fordi du ved, der er mange, som søger specifikt efter røde sommerkjoler.

Disse søgninger skal du underbygge med dit content.

Her er fremgangsmåden lidt det samme som med produktsiderne, men i stedet for at skrive detaljer om det enkelte produkt, skal du beskrive produkttypen på tværs af produkter.

Her har du også en oplagt mulighed for at linke internt for at understøtte andre produktkategorier og produkter du sælger.

FAQ og kundeservice

En anden måde at skabe noget ekstra indhold på, der kan give stor værdi for dine kunder er at samle op på kundeservicehenvendelser og lave FAQ’er til dine kunder.

Dine kunder er den mest værdifulde kilde til indhold du kan få.

De kan stille spørgsmål til at fra hvordan de handler hos dig, hvordan de betaler, hvad med forsendelse osv.

Men mange kunder stiller også spørgsmålstegn til dine produkter.

Det kan være hvilke farver, du tilbyder eller om produktet virker i en vis sammenhæng osv.

Og tænk på hvis en kunde ringer eller skriver til dig med et spørgsmål, så sidder der ofte en masse kunder, der måske ikke vil spørge eller ikke tør spørge.

Du bør derfor bruge tid på at samle denne information sammen, så du kan lægge det ind i dine tekster, eller lave FAQ’er på dine produkter og dine sider ud fra det.

Bonus:

Hvis du opsætter FAQ’er på dine sider, så husk at tagge det op med struktureret data.

Linkbuilding

Linkbuilding er oftest en af de sværeste discipliner i søgemaskineoptimering – og en af de ting, der tager længst tid.

Men der er mange ting, man kan gøre, som er forholdsvist hurtige og lette at gøre også imens, man sidder på hjemmekontoret.

Kontakt leverandører og kunder

Det oplagte sted at starte er at kontakte sine samarbejdspartnere for at finde steder, der kan linke til dig.

  • Leverandører
  • Kunder
  • Samarbejdspartnere

Alle disse har ofte en positiv indgangsvinkel til, at du skal skabe resultater, hvorfor det gør det lettere at få links herfra.

Vær ærlig om, hvad dit mål med det er.

Kontakt fx. en leverandør eller samarbejdspartner og spørg om de ikke vil linke til jer, for at vise at de er flade for jer som en god partner.

Ved kunder, er det oftest virksomheds kunder der giver mening.

Spørg om de vil linke til dig, for at vise at de er stolte af at købe dine produkter.

Måden du får disse links er ved at tage fat i din kontaktperson og spørge direkte, om de ikke har lyst til at linke til jer, fx fra en side med samarbejdspartnere.

Det giver nogle stærke og relevante links, der giver stor værdi til din virksomheds hjemmeside og ikke mindst til dine SEO indsatser.

Find steder at gæsteblogge

Hvis du har en vis autoritet i din branche, så er der mange, der gerne vil høre, hvad du ved, og hvad du mener.

Tag derfor fat i blogs i din niche og spørg om du ikke må skrive en artikel til deres blog (sammen med et link).

Og skriv en artikel der giver værdi for den blog, du skriver for.

Når du gæsteblogger, er det vigtigt, at du ikke skriver en artikel, der er reklame for dig.

Du skriver det, fordi du vil give værdi til dem, der udgiver det.

Din belønning for indlægget er et link ikke indholdet af artiklen.

Rasmus Schlosser
Latest posts by Rasmus Schlosser (see all)

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24