Når remarketing bliver stalking

Du kender det. Du besøger en hjemmeside og straks efter går det løs. Overalt du færdes online ser du annoncer for sitet du besøgte og til tider også produkter i kategorien. Du føler knap du kan bevæge dig ud af huset uden at blive stalket af reklamer.

Det er kendt som Zalando-effekten. Remarketing uden hæmninger. Jeg kan have lyst til at sige “uden budgetbegrænsning”.  Men det kan gøres bedre, det kan gøres smartere og det kan gøres med gode resultater. Læs derfor med her.

Hvad er remarketing?

Remarketing er annoncering overfor brugere, der har besøgt dit website. Google bruger termen remarketing. Facebook foretrækker retargeting – og det er det samme.

Annoncering overfor brugere, der allerede har været på din hjemmeside giver rigtig god mening. Er det en webshop så er konverteringsraten gennemsnitligt set dobbelt så høj overfor genbesøg, som den er ved nye brugere. Vi bruger mange penge og tid på at trække brugerne ind på sitet, så hvis vi ikke formår at omdanne sessionen til en kunde eller lead i første omgang, så er det værd at hægte sig fast – med annoncering via remarketing.

Remarketing på alle online kanaler

Mulighederne er efterhånden uden begrænsninger. Vi har remarketing på nærmest alle kanaler. Vi kan lave remarketing på Google Display, dvs. vi kan vise bannere overfor brugerne når de surfer videre rundt på nettet. Vi kan lave remarketing på search, dvs. kun vise en tekstannonce, hvis brugeren allerede har været forbi. Youtube er også med i loopet, og tilbyder remarketing. Vi kan styre vores Facebook annoncering efter det, og som noget nyt, så tilbyder Linkedin nu også remarketing på deres platform.

Vi kan også styre vores emails efter det, når vi har permission, så kan brugernes adfærd være med til at styre indholdet i emailen, så vi fx sender et tilbud på produktkategorier eller services, som de har vist interesse for.

 

Frekvensstyring – den oversete mulighed

Rigtig mange har luret at det er en fordel at annoncere overfor tidligere brugere, og så går det løs. Desværre er der en lille funktion, et enkelt felt, der ofte overses. Tricket er FREKVENSSTYRING. Du kan styre præcis hvor mange gange du gerne vil vise en bruger annoncen.

Det er desværre ofte dette ikke er benyttet, og så er det vi oplever Zalando-effekten, og vi kan risikere at brugerne bliver så irriterede at de giver mediet besked på at fjerne annoncen (på display er der fx et kryds, og på Facebook kan du bruge den lille pil i øvre højre hjørne, til at bede om ikke at se annoncen mere).

Så respekter dine brugere, og overvej hvor meget de skal eksponeres. Det er en simpel indstilling på medierne.

Vis indhold ud fra adfærd

Frekvensstyring er ikke nok, for det betyder umiddelbart kun at du ikke spammer og stalker dine brugere helt vildt. For at få det fulde udbytte, så skal du mere ned i dybden og lave en plan for hvad brugeren skal eksponeres for, ift. deres adfærd samt ift. tidslinien. Samtidig kan du med fordel bruge medierne på tværs her.

Eksempler:

Hvis du trækker brugerne ind via godt indhold, fx at du svarer på spørgsmål der typisk stilles når man ressearcher, så er det formentlig for tidligt at annoncere for produkter – du skal derimod vise dine kompetencer på området, så der skabes tillid. Konkret eksempel: Brugeren har søgt “hvor bred er en dobbeltseng”. Du trækker brugeren ind fra Google. Lav et segment på alle der lander på dine vidensdelingssider. Målret annoncering overfor dette segment på Facebook med eksponering af dine gode tips og råd.

Hvis dine brugere bruger søgefunktionen, så spor hvilke kriterier der vælges, og brug dette til at målrette indhold, der matcher det de søger.

Hvis brugeren ser et specifikt produkt, så test af med at vise det samme produkt, alternative produkter, samt supplementerende produkter. Måske er produktet allerede købt hos en konkurrent, men hvis der er kigget på en cykel kan du måske stadig nå at sælge en cykelhjelm.

Lav remarketing medieplan for fuldt udbytte

Når du har grupperet dine brugere ift. intention, så er det tid til at lave medieplanen. Overvej: Hvilke budskaber skal brugerne møde, i hvilke formater og dermed også hvilke platforme? Medieplanens udformning afhænger i høj grad af branchen og brugerens beslutningsproces. Foretages køb typisk indenfor en uge efter ressearch, så skal planen ikke laves til at være 10 uger…

Lad os tage udgangspunkt i Google Display, Facebook, Youtube og Linkedin og eksemplet med en bruger der søger på Google “hvor bred er en dobbeltseng”. Vi kan placere brugeren i produktkategorien “seng” og i “ressearch fase”. Der er dermed både mulighed og brug for at opbygge en tillid til os, samt rådgive og vejlede brugeren til at tage det rette valg.

En medieplan angives ift. tid efter det konkrete besøg. Vender brugeren retur til sitet skifter personen status til ny gruppe ift. den nyeste adfærd.

Uge 1-2: Facebook: mellem frekvens, budskab varierer mellem gode tips til valg af seng samt info om virksomheden (kundeudtalelser, billede af ejeren – “sengeeksperten”, budskab om tlf rådgivning osv).

Uge 3: Lavt blus på Facebook, højt blus på Youtube: Videoer der viser test af senge, konkrete varer og gode råd til valg.

Uge 4: Fortsat Youtube videoer, og Facebook annonceringen bærer nu præg af forslag til konkrete senge. “Vores mest solgte dobbeltseng til 40 år+”, lifestyle billeder af produkter osv.

Uge 5: Køres der på, der kan evt. arbejdes med gratis gaver, hvis brugeren mangler det sidste for at konvertere “Køb din dobbeltseng hos os og få gratis sengetæppe med prisen – kun i denne uge”

osv.

Sideløbende arbejdes der med at indsamle permission, så der også kan igangsættes et email dialogflow, fx indsamles der emailadresse via Facebook lead ads.

Er der bagsider i ovenstående? Den største udfordring kan være at have nok brugere i segmentet for at medierne vil give dig mulighed for remarketing. Derudover er det vigtigt du har styr på dit setup: Hvis brugeren vender retur og du igangsætter et nyt flow, uden at brugeren ryger ud af det første, så kan vi igen snakke om at have alt for højt tryk overfor brugeren.

En sådan remarketing medieplan bidrager til at ramme brugeren på det rette tidspunkt, i stedet for blot at vælte brugeren i billeder af det samme produkt uge efter uge.

Hvordan kommer du igang?

Hvis du vil i gang, så er det bedste råd at starte simpelt, men stadig på baggrund af data. Grupper dine brugere i fx 3-4 grupper. Lav en simpel medieplan. Sæt frekvens. Igangsæt. Lær af de data du indsamler, se hvornår brugerne interagerer mest med dine annoncer og hvornår de køber, og lav på sigt et mere nuanceret og opdelt flow, hvor de data og erfaringer inddrages.

God arbejdslyst!

Jacob Kildebogaard

Direktør, partner / COO at Ambition
Fundamentet for Jacobs arbejde er tal og data. Med en cand.merc.(mat) i baggagen blev Jacob tryllebundet af de mange Analytics data og mulighederne for at analysere og optimere online ud fra data. Jacob har siden 2010 udgivet tre bøger, hhv. Analyticsbogen, AdWords for Webshops og Onlineevangelisterne. Derudover er Jacob en anerkendt international oplægsholder. Her i Ambition er Jacob ansvarlig for mediateamet, og deler gerne ud af sin viden om Analytics, AdWords, SEO og Facebook annoncering.

Latest posts by Jacob Kildebogaard (see all)

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24