Hvis bæredygtighed er afgørende for dine kunders valg af brand, indkøbssted og produkter? Hvor stærkt står din virksomhed så?

Er det tid til at lægge planer for virksomhedens forretningsudvikling, salg og markedsføring i bæredygtighedens tegn?

af Grethe Fugleholm Berg, torsdag d. 24. juni 2021

Danmark genåbner med fokus på bæredygtighed, verdensmål og klima. Den politiske agenda er velkendt og gentaget utallige gange de seneste år. Fakta er, at klimamålet på 70 % reduktion i 2030 er vedtaget som dansk lov. I 2019 indgik flertallet af partierne i Folketinget aftale om en ambitiøs og bindende klimalov, der sikrer, at Danmark tager lederskab for den grønne omstilling, hæver ambitionerne for klimaet og inspirerer hele verden til klimahandling. Danmark har politiske planer om at overlevere på EU’s klimamålsætninger – bl.a. skal 55 % af Danmarks energibehov være dækket af vedvarende energi i 2030. I 2050 skal Danmark skal være klimaneutralt!

Danmark tager dermed lederskab i den grønne omstilling – og heldigvis ser det ud til, at forbrugerne bakker op. Undersøgelser vise, at Danmark er det førende land i Verden, når det kommer til klimabevidsthed. Analyser fortager af Retail Institute Scandinavia i 2020 afslører, at hele 46 pct. af danskerne mener, at bæredygtighed er vigtigt, når de handler ind. 64 pct. forventer kort og godt, at virksomhederne er socialt ansvarlige. Generation Z (15-19 år) vil ikke betale mere for etisk korrekt producerede varer, hvilket vidner om, at bæredygtighed og ansvarlighed er på vej til at blive et basisparameter i detailhandlen.

Kilde: Retail Institute Scandinavia 2020

Politisk projekt og en forretningsmæssig mulighed?

Realiteterne kryber nærmere – bæredygtighed er en dagsorden, vi ikke kan undgå at skulle forholde os til som leverandører, annoncører og markedsfører. Holdninger bliver til handlinger og derefter til vaner, som har – og i stigende grad får – konsekvenser for kundernes tilvalg af bæredygtige og klimavenlige produkter. Se fx på salget af nye biler, hvor elbilsalget vil overhale salget af fossile biler allerede i 2022. Bæredygtighed og Verdensmål er ikke ”bare” et politisk projekt på tværs af EU – det er blevet valgkriterier hos forbrugerne, viser analyserne. De forbruger, der endnu ikke gør alvor af deres udtrykte holdning og ønsker om at gøre en forskel via deres indkøbsmønstre, kommer i større eller mindre grad til det som ”followers” i forlængelse af de ”early adapters”, vi møder nu.

Spørgsmål er, hvordan din virksomhed får det optimale ud af de nye forbrugsvaner? Et godt sted at starter er at skabe overblik over dine aktive, passive og potentielle kunders profil i forhold til at træffe bæredygtige valg. Er virksomhedens marked og kundebase i høj eller mindre grad præget at forbrugere, som giver udtryk for at foretrække brands, der agerer bæredygtigt? Med den viden kan I planlægge udvikling af produkter, tilpasning af processer og optimering af sortiment, så jeres udbud matcher efterspørgslen. Hvis I når til den konklusion, at virksomheden også skal i gang med tilpasning af brand, image og kommunikation, bliver det relevant at dykke dybt i kunde-/markedsindsigter for at ramme præcist og relevant med budskaber og tilbud.

Ambition kender opskriften på ”den bæredygtigheds orienterede husstand”, og vi deler gerne!

Indsigt i kundesegmenter og målgrupper hjælper med at sætte retning på kommunikation til både nuværende og kommende kunder, der skal kende og huske jeres brand. Det kan meget vel være nødvendigt at kommunikere en mere ansvarlig profil – uanset, om kunder og potentielle kunder ender med at købe bæredygtigt ind eller ej her og nu. Vi ved, at der kan være langt fra holdning til handling, men adfærden ændrer sig over tid, og I skal være klar til at agere på den udvikling, der kendetegner jeres kunder og målgrupper.

Hos Ambition råder vi over alle offentligt tilgængelige data om danske forbrugere. Dette kæmpe datasæt anvender vi til at skabe forbrugerprofiler gennem analyser. Profilen af ”den bæredygtigt orienterede husstand” er en af de nyere analyser, og udspringer af vores kunders behov for at kende til og kunne genkende denne voksende forbrugergruppen blandt kunder, leads og emner.

Profilen tegner et relativt detaljeret billede af ”den bæredygtigt orienterede husstand”, som i sig selv er interessant. Det virkelig brugbare resultat af analysen er dog, at profilen kan spejles ud i markedssegmenter, kundebaser, emnebaser og lead-puljer, og aktivt anvendes til at udpege de husstande, som profilmæssigt matcher ”den bæredygtigt orienterede”. Både blandt kunder og andre forbrugerhusstande, kan vi skabe konkrete målgrupper eller audiences, som med fordel kan anvendes til udvikling og målretning af kommunikation og optimering af medieplaner-/indkøb. Profilen fortæller os nemlig ikke kun, hvem de bæredygtigt orienterede husstand er og hvordan deres demografiske profil er sammensat, men også hvilke medievaner de har. Altså kan vi komme tæt på og være super relevante.

NB: Du er velkommen til at skrive til mig på [email protected], så finder vi et tidspunkt at mødes og drøfte analysen og anvendelsesmulighederne for netop dig og din virksomhed.