Hvad er Google Hummingbird?

Hummingbird blev rullet ud i september 2013 og er en af de mest markante ændringer af Googles algoritme. Hummingbird har ændret mulighederne på Google og ligeledes har algoritmen været medvirkende til, at SEO-gamet for altid er ændret.

Den opdaterede udgave af Google er en af de største ændringer af algoritmen siden 2001, så der er i sandhed tale om, at man skal anskue søgemaskineoptimering fra en ny vinkel. Helt konkret ændrer hummingbird ved, hvilke søgeresultater, der bliver vist og ændringen er Googles skridt mod en mere semantisk søgemaskine.

Et godt eksempel på, hvordan Hummingbird influerer søgeresultaterne kunne være, hvis man brugte følgende søgestreng i Google: “Hvor kan jeg købe Nike løbesko?”. Før Hummingbird ville Google højst sandsynligt sigte efter at vise resultater, hvor sætningen “hvor kan jeg købe Nike løbesko?” optrådte.

Med Hummingbird skulle Google gerne kigge mere på selve sætningen og hvad de enkelte ord betyder. Det er ganske enkelt meningen, at Google skal forstå, hvad man søger efter og finde svaret på ens søgning – i stedet for udelukkende at vise resultater, der relaterer sig helt specifikt til ens søgestreng.

 

Søren Riisager

Søren Riisager har arbejdet med online siden 1997, hvor han startede sin første webshop. Siden har han været både internt og ekstern konsulent med speciale i organisk Søgemaskineoptimering / SEO. Riisager er i dag direktør / COO her i Ambition A/S.

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24