Meget er stadig uafklaret om persondatalovkrav

Heidi Højmark Helveg, IT-advokat og partner hos Horten om GDPR på Ambitions morgenseminar

GDPR, General Data Protection Regulation, træder i kraft 25. maj. Reglerne gælder direkte. Der er ingen overgangsordning, og den skal ikke implementeres gennem en dansk lovgivning. Dog er der en række valgmuligheder i GDPR, og Danmarks valg kommer med i en ny databeskyttelseslov.

Alligevel er der en masse uafklarede spørgsmål. Nogle vil blive belyst gennem vejledninger fra Justitsministeriet. De første er udkommet, men flere er forsinket i forhold til tidsplanen, og alle venter på at se dem.

– Vi skal nok gennem nogle retssager, før vi kender reguleringen i praksis, sagde IT-advokat og partner Heidi Højmark Helveg, Horten, på Ambitions morgenseminar 2. november 2017 om den ny databeskyttelsesforordning. Hun tilføjede:

– I Danmark er det sådan, at alt, der ikke er forbudt, er tilladt. Princippet i GDPR er, at alt er forbudt, med mindre det er tilladt. Det er vigtigt, at marketing er bevidst om kun at anvende data til det oprindelige formål. Ellers kræves nyt samtykke.

– Over alt kommer der krav om compliance og om transparens. I skal fortælle om datastrømme, og hvad i gør med data.

Flere deltagere havde konkrete spørgsmål til, hvordan GDPR indvirker på marketingarbejdet.

At flytte serverne uden for EU hjælper ikke. Tværtimod, da det kan betegnes som overførsel til usikkert tredjeland, som er reguleret af GDPR. Brugen af Google Analytics kan give problemer, fordi ingen ved, hvor Google gemmer de data, vi afleverer. En løsning kan være at anonymisere IP-adresser.

Hvor tæt kan marketing profilere. Jo tættere profileringen går, jo mere sandsynligt er det, at det vil kræve samtykke. Segmenterer man derimod på en aldersgruppe, på en generel adfærd eller en gruppe med samme demografiske kendetegn, kræver det nok ikke samtykke, påpegede advokaten og efterlader dermed en del til fortolkning. Meget er stadig uafklaret.

Ambition A/S

Ambition A/S

Ambition er en fusion af DM Partner, Director og Webjuice – og en ny måde at tænke bureau på. Faktisk har vi skabt Danmarks eneste rendyrkede, datadrevne bureau, hvor du med flere kvalificerede leads, flere loyale kunder og et øget salg kan se frem til at blive en vinder i dit marked.
Ambition A/S

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24