5 gode grunde til at bruge Google Tag Manager

5-gode-grunde-tag-manager

 

Selvom Google Tag Manager efterhånden har nogle år på bagen er der sket rigtig meget siden begyndelsen. Google Tag manager er gået fra at være kompliceret og noget ulogisk bygget op, til at være et uvurderligt værktøj for alle der er seriøse omkring sporing på deres website.
Som konsulent der dagligt sidder med opsætning af sporing og analyser kunne jeg nævne et utal af fordele med Google Tag Manager. Jeg har kogt det ned til nok 5 vigtigste grunde i dette indlæg:

1 Google Tag Manager giver præcise og mere indsigtsfulde data

Med Google Tag Manager får du mere præcis data fordi du altid har overblik over hvad, hvor og hvornår en given interaktion finder sted på dit website eller App. Om du driver webshop eller lever af leadgenerering får du et langt bedre greb om sporingen.

2 Langt mere styr på scripts og remarketing tags

De seneste år er remarketing (eks. gennem Adwords, Facebook, Criteo, AdForm mm) og diverse plugin scripts (HotJar, chat pop-ups) blevet meget udbredte og det har betydet at flere scripts ligger og roder direkte i koden. Med tag manager kan du nemt få overblik, opdatere, fjerne scripts. Du kan tilmed styre hvilke sider de helt præcist skal placeres på. Det kan bla. afhjælpe loadtider og fejl som kan være kritiske for konverteringsraten

3 Stort set ingen grænser for hvad der kan spores i Google Tag Manager

Analytics-scriptet og eks Facebooks pixelkode kommer mange gange til kort i forhold til detaljeret indsigt med mindre man selv sætter yderligere sporing og logik op.
Med Tag Manager kan man få data ind i Analytics og Facebook Business Manager på præcis hvad der sker på dine sider og ikke blot hvilke sider de har set. Det er klar en fordel hvis man vil have måling eks formularudfyldelser, downloads, tilmeldinger, køb, bestemte kliks mm.

4 Mindre behov for kodning og udviklerressourcer

Når Tag Manager er sat på et website vil man i langt de fleste tilfælde aldrig skulle involvere udviklere i forhold til sporing og remarketing. Der spares både tid og penge på implementering og ikke mindst på test af sporingen som Google Tag Manager også gør et fortrinligt arbejde med. Du kan teste direkte i browseren mens man navigerer rundt mellem siderne eller foretager et testkøb. Google har derudover lavet Google Tag Assistant, et plugin til Chrome-browseren der nemt tjekker om der er fejl.

5 Skalérbart og nemt at vedligeholde

Tag managers struktur er designet til at man nemt kan udvide eller overføre sporingen til nye websites hvis man eks. ønsker måling af konverteringer i et helt tredje sporingsværktøj. I tilfælde hvor der lavet ændringer på websitet der kan påvirke ens sporing kan man nemt justere via Google Tag Manager.

Vil du vide mere om hvad vi kan gøre med Google Tag Manager så kig her.

RING MIG OP

– og lad os tage en helt uforpligtende dialog om datadreven forretningsudvikling og datadreven markedsføring.

Du kan også give os et kald på
+45 70 20 30 24

2 replies
  1. Henrik
    Henrik says:

    Hvis du har et affiliate site – kan google tag manager også bruges til at spore, hvad der sker, når folk har forladt dit site ?

    Svar
  2. Dan Dowaji
    Dan Dowaji says:

    Hej Henrik

    Som udgangspunkt vil Google Tag Manager kun registrere interaktion, hvis din Google Tag Manager container er til stede på siden. Mit gæt er, at du formentlig ikke vil kunne få samarbejdspartnere til at sætte din container ind på deres domæne. Du kan dog stadig spore tryk på bestemte links ud af sitet og på den måde få information om, hvor mange der har klikket sig videre til en bestemt partners side.

    Har den bestemte partner selv en Tag manager Container, kunne de oprette et Tag (med din Google Analytics UA ID), der sender information omkring, at en ønsket hændelse har fundet sted.

    Alternativt kan du forhøre dig, om du kan få dem til at indsætte et konverteringscript direkte på deres side.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *