1. Forside
  2. /
  3. Services
  4. /
  5. Data science
  6. /
  7. Kundeanalyser

Kundeanalyser
Udnyt, at du kan kombinere dine 1. partsdata med et væld af 3. partsdata som fx demografiske data. Resultatet er en unik indsigt i segmenter og markedspotentiale. Det giver dig det bedst mulige afsæt for målrettet at hverve nye kunder, udvikle og fastholde kunder og gennemføre effektiv winback – både inden for BTB og BTC. Dine muligheder spænder fra simple kundeprofiler til avancerede segment- og churn-analyser.
Hos Ambition får du kombineret dine 1. partsdata (din egen virksomheds kunde-, webadfærds- og købstransaktionsdata) med et væld af 3. partsdata (fx demografiske data).

Resultatet er en unik indsigt i segmenter og markedspotentiale. Udgangspunktet for effektiv hvervning af nye kunder, udvikling og fastholdelse af nuværende kunder og effektiv winback. Såvel på konsumentmarkedet som på erhvervsmarkedet.

Fakta: 1., 2. og 3. partsdata
  1. partsdata kaldes også ”interne data” og defineres grundlæggende som data, du selv har indsamlet om dine kunder, leads og digitale audiences. I forbindelse med displayannoncering er 1. partsdata oftest cookies. Og ellers er der tale om alle former for:
  • Stamdata (e-mail, navn, adresse, IP-adresse osv.)
  • Demografiske data (køn, alder, indkomst osv.)
  • Psykografiske data (præferencer og interesser, fx for bestemte temaer og websider)
  • Adfærdsdata (webadfærd, åbning/klik ifm. e-mails, købsadfærd, fysisk adfærd i butik osv.)
  1. partsdata er klart de vigtigste data og baserer sig normalt altid på samtykke eller køb/adfærd.
  2. partsdata er ”andres 1. partsdata” og opstår typisk, hvis to eller flere virksomheder aftaler at udveksle fx kunde- eller medlemsdata.
  3. partsdata opfattes af virksomheder som ”eksterne data” og er data indsamlet fra eksterne kilder, dvs. data som stilles til rådighed af eksterne dataleverandører eller digital annonceplatform – oftest mod betaling.

Ikke overraskende er 1. partsdata de mest værdifulde data for en virksomhed. Men 3. partsdata har den fordel, at der er store mængder af den. Både i forhold til at berige egne kunder og leads med konkret ny viden, men også i form af tilgængelige målgrupper og digitale audicences (som konkurrenterne vel at mærke også benytter).

Du kan eksempelvis få:

  • Profilanalyse – få tegnet en demografisk profil af dine kunder – og se, hvordan de kunder er sammensat i forhold til alle danskere. Få samtidig opskriften på, hvordan nye kunder skal se ud. Profilanalysen kan bestilles og leveres via online selvbetjening.
  • Konverteringsanalyse – få en demografisk profil af de konverterede leads – sat op mod målgruppen. Hvem konverterede bedst? Skal målgruppen justeres? Konverteringsanalysen kan bestilles og leveres via online selvbetjening.
  • Segmentanalyse – få inddelt dine kunder i logiske og operationelle segmenter, som gør det enkelt at skabe differentieret og relevant kommunikation. Det er oplagt at udvide segmentanalysen med persona-beskrivelser.
  • Churn-analyse – få dybe indsigter i, hvad der kendetegner de kunder, som har forladt dig. Og brug indsigterne til at udvikle en prædiktiv model, der kan forudsige, hvilke kunder der med størst sandsynlighed vil forlade dig.

 

Ønsker du en mere interaktiv udgave af analyserne, bygger vi løsninger i fx Power BI. Her kan du selv foretage afgrænsninger og fx sammenligne forskellige kundesegmenter med hinanden.

Vil du vide mere om kundeanalyser?

Kontakt os her