1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

Få mere ud af dine besøgende: Konverteringsoptimering er, uanset hvordan man anskuer det, altid relevant – for uanset hvor godt det går, kan det altid gå en lille smule bedre.

09.07.20

Konverteringsoptimering handler dog, i modsætning til hvad mange tror, om andet og mere end blot A/B-splittests af forskellige elementer på dit site.

Splittests kan være fine, men uden et grundigt stykke forarbejde risikerer du at spilde en masse tid og penge på unødvendige og måske endda skadelige on-page-ændringer.

Med det rette for- og analysearbejde sikrer du, at de ændringer, du implementerer, er så effektive og strategisk korrekte som muligt.

Konverteringsoptimering starter med en analyse

Foranalysen går ud på, at vi starter med at slibe saven!

Det er fristende at forsøge sig med forskellige ændringer og smårettelser, men det kan sammenlignes med at bruge en sløv sav til at save brænde med.
– Ja, du kan godt bare save løs, men det er både tidskrævende og hårdt. Hvis du derimod starter med at slibe saven, kan du nå den dobbelte mængde brænde (eller mere) på den samme tid.

Præcis hvilke elementer der vil, skal, kan og bør indgå i en foranalyse er meget individuelt og afhænger i høj grad af dit site og dettes aktuelle status og situation.

En foranalyse med henblik på konverteringsoptimering vil typisk omfatte:

  • Analyse og gennemgang af brugeradfærd vha. data fra Google Analytics
  • Ekspertgennemgang og vurdering af sitet
  • Dybdegående analyse af brugeradfærd via screen-recording, heatmaps og surveys – vel at mærke til de rette brugere, de rette steder og på de rette tidspunkter
  • ”Tænke-højt-tests”, hvor vi får brugernes umiddelbare og uforbeholdne her-og-nu-tanker og mening om dit site.

Med det rette stykke analytiske forarbejde undgår vi at skyde i blinde og sikrer os dermed, at vi kun optimerer på de elementer, der enten ikke konverterer optimalt eller som er forvirrende for brugerne, og dermed temmelig sikkert har en højere bounce-rate.

Prioritering af konverteringsområder

Når vi ved præcis, hvor der er behov for at konverteringsoptimere, kan vi prioritere og strukturere det videre arbejde med de enkelte sider eller elementer, så optimeringerne er så effektive – og ja, optimale – som overhovedet muligt.

Vi sørger med andre ord for at slibe saven, inden vi saver og tage bindet fra øjnene, inden vi skyder.

Implementering og eksekvering

På baggrund af den indsamlede data udarbejder vi et redesign af de aftalte templates og opsætter evt. splittests. Med det eneste formål at øge din forretning.